roof tocht

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

roof tocht

Bericht door Gast »

deden de duitsers ook aan rooftochten

stelen uit leegstaande huizen ??
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Ja, daar deden ze denk ik zeker aan. Denk maar aan Göring (volgens mij was hij het), die overal kunst vandaan haalde..... De "gewone" soldaat zal dit vast ook wel gedaan hebben.


Rick
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

In elk leger heb je mensen die hun handen niet thuis kunnen houden, nu nog en toen dus ook.

Volgens mij was het vooral aan het oostfront (in Rusland) waar Duitse soldaten zich aan rooftochten schuldig maakten. De bewoners daar werden als inferieur gezien, terwijl in Nederland bewoners als het Germaanse volk werden gezien.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ik geloof dat ze, toen ze zich terugtrokken overal bijna alles wat los en vast zat meenamen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Als Duitsers terugtrokken was dat meestal niet omdat ze veel andere keuze hadden, echt veel nutteloze waren (alles behalve fietsen, auto's, paarden en karren dus) zullen er dus niet meegenomen zijn geweest. Ik denk dat we de echte plundertochten beter kunnen plaatsen in de periode van opmarsen.
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Maar ze zullen toch wel horloge's en juwelen enzo meegenomen hebben..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Hauptmann schreef:Ik geloof dat ze, toen ze zich terugtrokken overal bijna alles wat los en vast zat meenamen.
antwerpx schreef:Als Duitsers terugtrokken was dat meestal niet omdat ze veel andere keuze hadden, echt veel nutteloze waren (alles behalve fietsen, auto's, paarden en karren dus) zullen er dus niet meegenomen zijn geweest. Ik denk dat we de echte plundertochten beter kunnen plaatsen in de periode van opmarsen.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ook de Amerikanen plunderden op grote schaal tijdens hun inname van Duitsland. Vooral horloges, Duitse wapens, kostbaarheden (sieraden) en Nazi relikwieën waren enorm populair maar bijvoorbeeld ook voedsel werd gestolen. Dit werd zelfs toegestaan door het opperbevel. Goederen van de vijand mochten namelijk in beslag genomen worden.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ja, maar niet alleen de Duitsers deden het, ook de geallieerden en de Russen.
Trouwens tijdens WO1 hebben de Duitsers zich ook schandalig gedragen qua rooftochten..
Plaats reactie