Otto Guensche overleden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Otto Guensche overleden

Bericht door Roel R. »

http://www.nu.nl/news.jsp?n=218243&c=20
SS'er die Hitler in brand stak, is dood

Uitgegeven: 14 oktober 2003 07:49

HAMBURG - De SS'er die Adolf Hitler aan het einde van de Tweede Wereldoorlog na diens zelfmoord verbrandde, is op 86-jarige leeftijd overleden. De officier Otto Guensche behoorde tot de intiemste vrienden van de leider van nazi-Duitsland.

In een recent interview verklaarde Guensche dat Hitler hem persoonlijk had opgedragen zijn lichaam te verbranden om te voorkomen dat het oprukkende Rode Leger het stoffelijk overschot in handen zou krijgen. De Führer maakte kort daarna in zijn bunker in Berlijn een einde aan zijn leven.

Guensche werd door militairen van het Rode Leger gevangen genomen. Hij kwam enkele jaren later vrij. Daarna leidde hij een teruggetrokken leven in de Bondsrepubliek.

Een zoon van Guensche maakte de dood van zijn vader, die op 2 oktober aan een hartaanval overleed, begin deze week bekend, aldus Britse en Amerikaanse media dinsdagochtend.
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Weer een beroemde veteraan minder,die alles van dichtbij heeft mogen (moeten) meemaken .
Moge hij rusten in vrede...

Adrian
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

inderdaad, deze mensen waren misschien fout maar voor de geschiedenis zijn ze onmisbare getuigen.
Gebruikersavatar
Teije
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 01 okt 2003, 20:19
Contacteer:

Bericht door Teije »

Adrian schreef:Weer een beroemde veteraan minder,die alles van dichtbij heeft mogen (moeten) meemaken .
Moge hij rusten in vrede...

Adrian
Nou ja, rusten in vrede hoeft 'ie van mij niet. Hij was een ss'er en een vriend van Hitler, die heeft meegewerkt aan de massamoorden.
Ik vind het niet bepaald 'erg' ofzo, sorry...
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Hij is bij mijn weten nooit beschuldigd van oorlogsmisdaden.
En niet alle ss-ers waren bad guys.
Hij was nog niet zo'n slechte kerel hoor!
Maar ja ieder heeft zijn eigen kijk en mening erover natuurlijk.

Greetz Adrian.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

of hij slecht was of goed is zeer zeker een belangrijke vraag maar ik vind het erg omdat hij een van de weinige was die de laatse dagen in de bunker heeft meegemaakt en omdat hij daarom een onmisbare getuige voor de geschiedenis is!
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

TeijeTerhorst schreef:
Adrian schreef:Weer een beroemde veteraan minder,die alles van dichtbij heeft mogen (moeten) meemaken .
Moge hij rusten in vrede...

Adrian
Nou ja, rusten in vrede hoeft 'ie van mij niet. Hij was een ss'er en een vriend van Hitler, die heeft meegewerkt aan de massamoorden.
Ik vind het niet bepaald 'erg' ofzo, sorry...
Beetje bekrompen reactie, lijkt me. De man was een SS officier maar dat maakt hem niet minder mens of zo. Door dit soort opvattingen blijft de haat in de wereld en komen we nooit af van WO 2. Je moet op een gegeven moment een streep kunnen zetten onder het verleden.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Lord_Vetinari schreef:
TeijeTerhorst schreef:
Adrian schreef:Weer een beroemde veteraan minder,die alles van dichtbij heeft mogen (moeten) meemaken .
Moge hij rusten in vrede...

Adrian
Nou ja, rusten in vrede hoeft 'ie van mij niet. Hij was een ss'er en een vriend van Hitler, die heeft meegewerkt aan de massamoorden.
Ik vind het niet bepaald 'erg' ofzo, sorry...
Beetje bekrompen reactie, lijkt me. De man was een SS officier maar dat maakt hem niet minder mens of zo. Door dit soort opvattingen blijft de haat in de wereld en komen we nooit af van WO 2. Je moet op een gegeven moment een streep kunnen zetten onder het verleden.
Ik vind dat alle duitsers uit die tijd vergiffenis verdienen voor hun daden uit die tijd, we kunnen nu slecht oordelen over die tijd aangezien de hele duitse cultuur anders was.

maar ik vind dat een ss-er altijd fout blijft, ss-ers leerde namelijk dat ze het elite korps waren van het uitverkozen ras, de hele training draaide om de rassen leer en het feit dat ze superieur zouden zijn. er is geen een ss-er die kan zeggen dat hij niet van de rassenzuiveringen af wist want hun hele "religie" draaide er om!

daarom vind ik het als een ss sterft een verlies van een goede bron voor de geschiedenis maar geen verlies voor de mensheid aanzich
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

_The_General_ schreef:
Lord_Vetinari schreef: Beetje bekrompen reactie, lijkt me. De man was een SS officier maar dat maakt hem niet minder mens of zo. Door dit soort opvattingen blijft de haat in de wereld en komen we nooit af van WO 2. Je moet op een gegeven moment een streep kunnen zetten onder het verleden.
Ik vind dat alle duitsers uit die tijd vergiffenis verdienen voor hun daden uit die tijd, we kunnen nu slecht oordelen over die tijd aangezien de hele duitse cultuur anders was.
Helemaal mee eens. Waarom verpest je je opmerking dan weer door:
maar ik vind dat een ss-er altijd fout blijft, ss-ers leerde namelijk dat ze het elite korps waren van het uitverkozen ras, de hele training draaide om de rassen leer en het feit dat ze superieur zouden zijn. er is geen een ss-er die kan zeggen dat hij niet van de rassenzuiveringen af wist want hun hele "religie" draaide er om!

daarom vind ik het als een ss sterft een verlies van een goede bron voor de geschiedenis maar geen verlies voor de mensheid aanzich
Alsof zelfs SS-ers niet de dwalingen van hun daden en handelingen zouden kunnen inzien. Heb je weleens een SSer gesproken? Ik wel. Een hele oude Duitser. Die man had dus echt geen leven meer, puur door de schaamte die hij zelf voelde. Elke dag moest hij leven met zijn jeugdzonde, en elke dag werd hij eraan herinnerd. Hij gaf lessen op Duitse scholen, als waarschuwing tegen elke vorm van extremisme.

ook die man was in de HJ en de SS geleerd dat hij het topje van de ijsberg was. Maar ook die man had ingezien, dat die leer fout was.

Je kunt SSers niet alleen zien als wandelende primaire bronnen. Het zijn mensen, met gevoelens en met familieleden. En als er één sterft, is dat voor die familie net zo erg als wanneer jij dood gaat.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Die gevoelens hebben ze dan soms niet zo goed getoont....
Starting up again
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Timo schreef:Die gevoelens hebben ze dan soms niet zo goed getoont....
Want...?

Natuurlijk zijn er SSers die nooit ergens spijt van hebben gehad en die tot het eind zijn blijven geloven in hun superioriteit. Maar hetzelfde kun je zeggen voor, bijvoorbeeld, veel hedendaagse Amerikanen. Voor ex-leiders van communistische landen. Voor veel nog levende Japanners.

Maar je kunt niet alle ex-SSers over één kam scheren. Het zijn en blijven individuele mensen.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Dat is dan wel zo maar ze zijn toch ''fout geweest'' en hebben toch zeker wel wat meer kwaad aangericht ald bijvoorbeeld het gewone leger de wehrmacht.
Starting up again
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Timo schreef:Dat is dan wel zo maar ze zijn toch ''fout geweest'' en hebben toch zeker wel wat meer kwaad aangericht ald bijvoorbeeld het gewone leger de wehrmacht.
Nee, ze hebben een ander soort kwaad aangericht. De wehrmacht heeft ook Russische dorpen uitgemoord en platgebrand. Alleen deden zij het in het kader van de gewone (tussen aanhalingstekens) oorlogsvoering en de SS deed dat soort dingen vanuit de superioriteitsgedachte.

Maar dan nog kun je niet alle SSers over één kam scheren. Er zijn genoeg SSers geweest die nooit iemand hebben vermoord.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Er zijn er ook meer die dat wel hebben gedaan
Starting up again
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Kortzichtig en van weinige moraal vindt ik opmerkingen als "fijn, die is dood." Triest dat er mensen zijn, die wel met geschiedenis bezig zijn, maar nog steeds kortzichtig en haatdragend zijn. Ware er enige kennis geweest van de Waffen-SS in zijn totaliteit zouden dergelijke opmerkingen niet gemaakt zijn.

En los daarvan; vanuit mijn moraal; wanneer iemand dood is moge hij (of zij) rusten in vrede! Wie ben ik om over een ander te oordelen. Niet eens over een bekende, laat staan over een voor mij vreemde man!

En beste Teije, door dergelijke kortzichtige opmerkingen, blijkt maar weer eens dat wij hier, als serieus met de oorlog bezig zijnden, nog heel veel werk hebben om alles duidelijk te maken over de periode 1940-1945, want jij hebt de "Big picture" nog steeds niet.

Triest.
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Plaats reactie