De voorbereidingen van de Duitsers voor 6 juni 1944

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Malone
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2004, 16:48
Locatie: België

De voorbereidingen van de Duitsers voor 6 juni 1944

Bericht door Malone »

Hoi W02-fans,

Ik zit met enkele vraagjes dus dacht ik dat jullie me misschien kunnen verder helpen...?

1)De Duitsers hebben zich moeten voorbereiden op een grote tegenaanval (D-day) van de Geallieerden. Hoe kan je als leger je voorbereiden op zo een onverwachte aanval?Waar en hoe kom je aan die informatie? Hoe hebben de Duitsers dit aangepakt?Hoe hebben zij zich voorbereid op deze onverwachte veldslag ?

2)Ik zou graag wat meer weten over de Duitse kant van D-day, je ziet, leest,hoort,... voornamelijk de feiten volgens de Amerikaanse kant, maar zijn er ook bronnen die het door de ogen van de Duitsers bekijken?

Ik heb al veel documentaires/naslagwerken over D-day bekeken/gelezen en ze waren stuk voor stuk zeer boeiend, alleen ga je je na een tijdje ook afvragen hoe de vijand "Nazi -Duitsland" hierop reageerde en welke belangrijke beslissingen de bevelhebbers van de Nazi's hebben genomen om zo een aanval te bestrijden... Daarom deze vraag... :roll:

Ik hoop dat jullie me kunnen verderhelpen met deze "uitgebreide" :) vragen!

Groeten Malone
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

De Duitsers luisterden ook gewoon Radio, het was wel duidelijk dat Stalin van de Geallieerden een tweede front verwachtte en je kon ook op je vingers natellen dat ná de landing in Italie én het wegjagen van de Duitsers in Afrika, nu de Atlantische kust van Europa aan de beurt zou zijn.

Onverwacht was de aanval in principe niet, omdat de Duitsers al een tijdje bezig waren met het bouwen van een verdediging aan de kust en de binnenlanden. Natuurlijk is het onduidelijk wanneer de grote aanval moest komen, de exacte datum en tijd, maar de troepenopbouw in Engeland kan je in feite moeilijk ontgaan.

Overigens ben ik geen WO2-fan :roll:
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gast

Bericht door Gast »

Natuurlijk zijn er ook Duitse bronnen en die zijn denk ik ook niet zo moeilijk te vinden, alleen kan ik je niet helpen dit is niet mijn onderwerp. :lol:
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

De Duitsers wisten in Juni 1944 dat er binnenkort een aanval moest plaatsvinden en zoals Proos zegt: de troepenopbouw kon je bijna niet ontgaan.
Maar de Geallieerden zette allemaal dummy tanks en stuff bij Pas de Calais dus de Duitsers dachten dat de aanval daar plaats ging vinden en de meeste Duitse eenheden zaten daar + de Atlantic Wall was er helemaal klaar dus ze waren klaar voor de geallieerde aanval alleen ze zaten op de verkeerde plek! :D
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

De hele situatie op dat moment is eigelijk niet uit te leggen want dan zoou er hier een heel boek neergeschreven worden ( D-Day by S.A.) Maar het is alvast gekend dat de Duitsers en tegenaanval verwachtten..alleen nog niet waar. en dta was een troef waar de geallieerden gebruik van hebben gemaakt. Ze waren 'zogezegd' van plan te landen op een bepaalde plaats (Operation Fortitude als ik me niet vergis). Ze vernoemden onderandere Trondheim-Noorwegen, en de zuidwestkust (streeks rond Poitiers..) en vooral Calais als mogelijke landingsplaats. Ze lieten die informatie expres afluisteren door de Duitsers via de radio. En dit om ze in totale verwarring te brengen. De duitsers wisten dus wel dat er een landing ging komen maar niet waar en wanneer. Hadden ze te weten gekomen dat ze in Normandië gingen landen had er misschien nooit geen doorbraak geweest aan het Westfront.
War is something human...
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Een leuk begin is de film The Longest Day. Een van de weinige films waarin je ook de Duitse kant belicht ziet. Je ziet bijvoorbeeld dat de Duitsers niet geloofden dat er een invasie kwam, ook niet toen iemand de boten al aan zag komen.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Volgens mij, ik weet het niet zeker, hebben de organisators van bodyguard zelfs laten doorschemeren dat een (de) aanval in Normandië kwam, maar dan met het doel om de Duitsers te misleiden, terwijl de originele landing zou moeten plaats vinden in Calais.

De duitsers wisten zeker dat er een landing kwam, maar tastten in het duister aangaande de locatie. De locatie werd beveiligd dmv operatie bodyguard.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Malone
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 sep 2004, 16:48
Locatie: België

Bericht door Malone »

Longest day heb ik gezien, is inderdaad een goede inleiding!
Dank al voor jullie antwoorden... meer van dat :P

groeten Malone
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Patton had het bevel gekregen over twee legers in Groot Britannië die ingezet zouden worden bij een landing aan de Atlantische kust. Alleen bestonden deze legers alleen op papier. Met lege vrachtwagen en nep-tanks en druk radioverkeer werden deze niet-bestaande legers in stand gehouden. Patton was beroemd en berucht bij vriend en vijand, maar was erg eigenzinnig en het geallieerd opperbevel wist niet wat ze met hem aanmoesten.

De Duitsers waren zeer beducht dat de landing in Normandië een afleidingsmaneuvre zou kunnen zijn en dat er nog een landing met Patton's legers op een andere plek zou komen.

Hierdoor heeft het Duitse opperbevel lang reservetroepen achter gehouden die bij de bruggehoofden in Normandië nodig waren.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

en met reservetroepen, vooral hun panzer's.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gast

Bericht door Gast »

De Duitsers verwachtte (zoals al meerdere keren gezecht) een aanval aan pas-de-calais. Daar stond artillery die het kanaal kon beschieten, en de Duitsers dachten dat de gealliierde deze eerst zouden komen uitschakelen.

De geallieerde hadden een aantal oude officieren naar noor-polen gestuurd om daar berichten naar elkaar te sturen. (zoals "we hebben reservewielen nodig"). Lijken onschuldige berichten , maar daardoor dachten de duitsers wel dat er daar een aanval op tocht stond. Ze stuurde (als ik me niet vergis) 7 divisies daarheen.

ze geloofden niet in een aanval in de omstandigheden waarin D-day plaats vond. Ze dachten dat de allies zeker met springtij zouden komen, en dan nog met goed weer.

er was in het duitse kamp onenigheid over de tankdivisies in Normandie. Zo waren er die de tank aan de kust wouden zien, om zo een directe tegenaanval te kunnen plaatsen, en daarnasst waren er anderen die de tankdivisies uit het visier van scheepsartillery wouden houden. Dan was er nog het feit dat niet alle tnakdiviesies onder het zelfde commando stonden. Rommel had er, maar ook stonden er een paar divisies onder het rechtsstreekse bevel van de führer. (denk maar aan de longest day: daar konden de tansk niet ingezet worden omdat de fuhrer nog sleep... geen sprookje.)

ook was er onenigheid over de artillery die op zee gericht stond. wie kreeg het bevel, de zeemacht, of de landmacht. dan vonden ze niets beters dan de zeemacht het commando te geven over de artillery tot op een bepaalde afstand van de kust, waarna de landmacht het commando overnam.

de gewone troepen moesten van Rommel obstakels zetten, zoveel dat er geen gevechtstraining werd gedaan. ze waren de hele dag bezig met het zetten van obstakels.

wel waren de duitsers het eens dat, waneer er een invasie plaatsvond, er binnen de 24 uur een tegenaanval moest plaatsvinden. Maar door de tankdivisies die op orders moesten wachten en door ongemotiveerde onfitte troepen, liep dat anders.


Zeg me waneer het fout is hé
Gast

Bericht door Gast »

De Duitsers verwachtten....... niet verwachtte. :lol:

En ook niet gezecht.... :lol:

En ook niet gealliierde maar geallierden met twee punten op de E. :lol:
Wat zijn we weer goed bezig. :P

Zo kan ik nog wel even doorgaan met duitse zonder hoofdletter en bij het beginnen van een nieuwe zin geen hoofdletter enz.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Erm... gast... Zullen we niet de fouten allemaal uit de tekst halen? Anders kan je het hele forum wel bij langs.... blijf even on topic svp... bedankt
Gast

Bericht door Gast »

Geen probleem. :lol:
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

[Off topic]
Proos schreef:Overigens ben ik geen WO2-fan :roll:
Dude, je bent wel DE Administrator van dit forum...
[/Off topic]
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie