Wie bepaalt de prijzen??

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Wie bepaalt de prijzen??

Bericht door dutchknive »

Het zal de college verzamelaar niet zijn ontgaan dat er een ware prijzen oorlog plaatsvindt. de handelaar vraagt, de verzamelaar biedt.

waar ligt nu de grens?

Ikzelf had op een website een paar mooie sabels gezien, echter boven de reguliere vraagprijs, en wel zo'n 70 -80 procent.
Na enige discussie heb ik hem aangeboden hem die dingen in zijn R*&t te steken, daar de prijs gewoon weg te gek was. Door die bril kijkende naar vele websites, is er inderdaad een verschil, de verzamelende handelaar, waarvan de prijzen goed (voor ons) zijn, en de pure handelaar, met de jeweetwel prijzen. nu wil ik geen reclame bureau starten, maar ik zal enkele van de goede adressen posten, want je kan maar beter van iemand anders zijn fouten leren, dan die van jezelf. Ik ga mezelf niet verlagen om de mindere handelaren te posten trouwens.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Dat zal behoorlijk pijnlijk geweest zijn, mits hij mijn raad had opgevolgd.
dutchknive
Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 25 mei 2004, 19:15

Bericht door dutchknive »

Een zeer redelijke handelaar:

http://www.collectortocollectormilitaria.com/
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Een amerikaanse site? Oftewel, zijn alle prijzen in US Dollars?

Overigens ben ik het roerend met je eens, soms heb ik zelfs de neiging om te denken dat er prijsafspraken gemaakt worden tussen een aantal grote handelaren en zo...

Goed initatief om hier 'goede' sites te posten Dutchknife, ga zo door!
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja dat er prijs afspraken gemaakt worden klopt. Ik weet van een aantal handelaren dat hun onderling prijs afspraken maken. Beetje jammer!
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Wie zijn dat dan Roel, degene die aan `cartelvorming`doen?!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

jeroen1944 schreef:Wie zijn dat dan Nico Roelofs, degene die aan `cartelvorming`doen?!
;)

En prijsafspraken maken is toch zo verboden als het maar kan..? Is daar niets aan te doen?
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Hoe zou je willen bewijzen dat men aan kartelvorming doet?


Rick
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Skylighter schreef:Hoe zou je willen bewijzen dat men aan kartelvorming doet?


Rick
Ik denk dat het heel moeilijk te bewijzen is. Want ze zullen vast niks op papier zetten. Valt gewoon weinig tegen te doen.

Ik kwam er achter toen ik een paar spike bajonetjes kocht. Ik kocht ze bij een handelaar voor een zeer lage prijs. Hij vertelde me er wel bij dat ik dat niet rond moest gaan vertellen want ze hadden een afspraak gemaakt ze niet onder een bepaalde prijs te verkopen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Veel handelaars spelen onder één houdje.....

Het enige wat we daar tegen kunnen doen is te duur spul laten liggen.....maar dan heb je de verzamelaars in Amerikaanse stijl die het toch opkopen......
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Wie bepaalt de prijzen???? De koper!!!


De waarde van militaria-items wordt bepaald door vraag en aanbod. Op veilingsites zoals Ebay volstaat het dat twee geïnteresseerden bieden op een zelfde item om dit een heel hoge verkoopprijs te laten halen....
Als een handelaar het zich kan veroorloven een dergelijk hoge prijs te vragen, is het omdat hij weet dat er een verzamelaar zal langskomen die zoveel geeft, of omdat hij er eigenlijk niet vanaf wil tenzij er iemand een waanzinnig hoog bedrag neerlegt.
Is dit item dan daarom ook daadwerkelijk zoveel waard????? Waarschijnlijk niet, maar toch geven mensen daar veel geld aan uit. Het is niet alleen de verkoper die de prijs bepaalt, de koper blijft degene die het geld op tafel legt!!
Vroeger kon je voor een habbekrats leuke dingen kopen (Ik betaalde mijn eerste US Parahelm in 1980 ongeveer 100Euro) maar nu de interesse in WO2 zoveel groter is en door (dankzij???) films en series op TV zijn de prijzen exuberant hoog. Dit maakt het natuurlijk interessant voor degenen die een grote collectie bezitten, maar quasi onmogelijk voor beginnende verzamelaars om nog een volledige set samen te stellen....
Jammer genoeg hebben malafide verkopers dit ook ingezien en zijn er massa's fake items te vinden.....
Het gekke aan de situatie is dat de prijzen nooit dalen, behalve dan misschien van Amerikaanse WW2 tankhelmen of Britse String Vests; beiden items die 15 jaar geleden heel erg duur waren en waarvan je er de laatste jaren tientallen zag. In 1989, tijdens de 45-jarige D-Day herdenkingen in Normandië, stelde ik mij de vraag waar dit zou eindigen toen ik de hoge prijzen zag op de beurzen..... Ondertussen zijn de prijzen vertienvoudigd!!
Is dit een goede zaak???? Wie weet?? Toch is het aangenaam te weten dat je geld niet weggegooid is. Een uitgebreide collectie is een mooi spaarpotje!!
De grote vraag is wie beslist wat de waarde van een item is en welke criteria worden hiervoor gehanteerd???
Mijn collectie is volgens de huidige Ebay-verkoopsprijzen een kleine villa waard. Of dit zo zal blijven, zal de toekomst uitwijzen. Er is al eindeloos gediscuteerd over het al dan niet in waarde dalen van collectiestukken.....

Verzamelen moet je doen naar eigen interesse en (financiële) mogelijkheden. Verzamelen is geen wedstrijd om het mooiste en duurste item te vinden. Het blijft een hobby en je wordt er niet slechter van als je dat ene stuk niet vindt.....

You win some, You loose some!!!!....


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Spijtig dat hij geen foto's verkoopt :(
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Het is voor mij ook een deel van de hobby om iets zo goedkoop mogelijk (= ver onder de marktwaarde) te krijgen. Mijn ervaring is dat dit meestal wel lukt als je maar lang genoeg wacht, en geduld kunt uitoefenen. Voor sommige dingen gaat dit natuurlijk niet meer op (zoals airborne spul), tenzij je iets op een rommelmarkt vindt. Zoeken en rondkijken voor je iets koopt loont echt de moeite, net zoals het kunnen laten liggen van dingen die je graag wilt hebben, maar die gewoon te duur zijn. Zelfs op ebay kun je af en toe nog leuke dingen vinden voor vrij weinig. 8)

Grtn

David
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Just my two cents qua Duitse onderscheidingen enzo. De grote verzamelaars (die gigarijke Amerikanen enz.) die trekken de prijzen ook op, ik heb verhalen gehoord van deals die alleen maar in onze dromen werkelijkheid worden, maar echt gebeuren. Een voorbeeld, er wordt iemand (ik ga zijn naam niet noemen) de dolk van HG aangeboden, deze doet een bod in een hotel en twee minuten later belt de zoon van Wrigley's kauwgom, die geeft een paar miljoen $$$ en verkocht is het. Maar als ik mij niet vergis is de dolk toch nog wel verkocht geraakt aan diegene die eerst een bod deed. :P
Jr.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Plaats reactie