De Wehrpass van de broer mijn overgrootvader.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Vaag. Misschien was slechts een deel van het regiment bij Arnhem.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Vaag. Misschien was slechts een deel van het regiment bij Arnhem.
Dat zou kunnen. :) Maar zodra ik het militair dossier binnen heb, is er pas echt zekerheid (en anders kan het ook aan mijn grootvader liggen, misschien herinnert hij zich dat allemaal niet zo goed meer), dan laat ik het wel even weten. ;)
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Tessin over Sich.-Rgt. 26 (met dank aan Andy)
.... am 27/5/44 in den Niederlanden, I. aus dem 11.3.43 errichteten Ldschtz.Btl.Niederlande, II. aus dem Ldschtz.Btl. z.b.V.277 (WKII) in Amsterdam, Fla-Abt. aus der Sich.Fla-Kp. Niederlande, unterstellt Kradmelde-Kp.Nierderlande (fr.6.Ldschtz.Ndl)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Tessin over Sich.-Rgt. 26 (met dank aan Andy)
.... am 27/5/44 in den Niederlanden, I. aus dem 11.3.43 errichteten Ldschtz.Btl.Niederlande, II. aus dem Ldschtz.Btl. z.b.V.277 (WKII) in Amsterdam, Fla-Abt. aus der Sich.Fla-Kp. Niederlande, unterstellt Kradmelde-Kp.Nierderlande (fr.6.Ldschtz.Ndl)
Eh.... helaas snap ik er niet zoveel van. :oops: Zou je het erg vinden om er een beetje uitleg bij te geven? :?

Alvast bedankt! :D
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Sich.-Rgt. 26 werd op 27.05.1944 opgericht in Nederland.

Het I. Battailon van Sich.-Rgt. 26 ontstond uit het op 11.03.1943 opgerichtte Landschützen Battailon "Niederlande". Het II. Battailon ontstond uit het Landschützen Battailon z.b.V 277 (Wehrkreis II) in Amsterdam. De FlaK-Abteilung ontstond uit Sich.-FlaK-Kompanie "Niederlande". Verder was de Kradmelde-Kompanie "Niederlande" (vroeger 6. Komp. / Landschützen Btln "Niederlande") gedetacheert bij het Regiment.

z.b.V staat trouwens voor "zur besondere Verwendung"
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Sich.-Rgt. 26 werd op 27.05.1944 opgericht in Nederland.

Het I. Battailon van Sich.-Rgt. 26 ontstond uit het op 11.03.1943 opgerichtte Landschützen Battailon "Niederlande". Het II. Battailon ontstond uit het Landschützen Battailon z.b.V 277 (Wehrkreis II) in Amsterdam. De FlaK-Abteilung ontstond uit Sich.-FlaK-Kompanie "Niederlande". Verder was de Kradmelde-Kompanie "Niederlande" (vroeger 6. Komp. / Landschützen Btln "Niederlande") gedetacheert bij het Regiment.

z.b.V staat trouwens voor "zur besondere Verwendung"
Bedankt, nu snap ik het wat beter. ;) 8)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Er is me nog iets ingevallen - ik denk dat dat ook wel in dit topic past.

Zodra ik rond februari/maart de dossiers van de Deutsche Dienstelle binnen heb, zal ik te weten komen in welke regimenten, e.d. mijn overgrootvader hebben gevochten in niet alleen WO II, maar ook WO I.

Daarbij vraag ik me ook het volgende af. Zou in dat dossier ook de namen staan van de bevelhebbers waaronder ze hebben gediend, of niet? Ik ben ook nieuwsgierig naar de mensen bij wie ze in het regiment hebben gezeten, strijdmakkers dus - maar ik betwijfel ten zeerste dat zij ook in de dossiers staan.

Dus: is er een manier om achter de namen van de strijdmakkers te komen als ik eenmaal de benodigde gegevens over de regimenten e.d. heb? Er moet toch ergens bij een bepaalde instantie een lijst met namen te krijgen zijn, of niet?

Dit is voor mij gewoon van interesse, omdat ik wil weten met welke mensen ze gevochten hebben, met welke mensen ze vriendschappen gevormd hebben, etc. Dat geeft namelijk meteen een completer en concreter beeld, en dat zou ik fijn vinden.

Als iemand daar wat over kan zeggen, hoor ik het natuurlijk graag. :)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Namen van kommandanten en strijdmakkers staan er niet in. Maar dmv de in de WASt-documenten genoemde Kompanien en Regimenter kun je wel verder zoeken. Kommandanten zijn dan vrij eenvoudig te vinden en voor verdere informatie zou je naar het Bundesarchiv-Militärarchiv in Freiburg moeten gaan. Daar bevinden zich - voor zover papieren de beide oorlogen overleefden - van Duitse eenheden uit WO1 en WO2 de originele Kriegstagebücher en andere administratieve documenten.

Aan de hand van b.v. lijsten met namen van mensen die een onderscheiding of promotie kregen (typisch info uit een KTB) kun je dan weer naar de WASt om zo de eenheid van je grootvader te reconstrueren.

Zulke namen kun je dan ook opzoeken in de databank van de Volksbund - http://www.volksbund.de - om erachter te komen wie van hun sneuvelden en waar ze begraven liggen.

Natuurlijk kun je sowieso - als je de WASt papieren ontvangen hebt - via het DRK of de Volksbund navragen op welke begraafplaatsen soldaten van zijn eenheid liggen.

Overigens: in Freiburg stikt het van de vakantiewoningen en -huisjes en buiten het hoogseizoen zijn die goed te betalen. Ik weet zelf een mooie woning op vijf minuten rijden van het archief. Laat het tegen de tijd dat je denkt over een bezoek aan de BAMA maar even weten.

Hope this helps,
Timo
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Lucille
Lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 sep 2004, 17:41
Locatie: Limburg (NL)
Contacteer:

Bericht door Lucille »

Die andere Timo schreef:Hope this helps,
Timo
Danke sehr! _/-\o_ Dat wordt wel een heel interessante zoektocht straks. 8)
Die andere Timo schreef:Overigens: in Freiburg stikt het van de vakantiewoningen en -huisjes en buiten het hoogseizoen zijn die goed te betalen. Ik weet zelf een mooie woning op vijf minuten rijden van het archief. Laat het tegen de tijd dat je denkt over een bezoek aan de BAMA maar even weten.
Bedankt, dat zal ik zeker doen! :D 8)
"De weerelt is een speeltoneel: elck speelt zyn rol en kryght zyn deel." ~ Joost van den Vondel
Plaats reactie