Bastogne 60 jaar

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bastogne 60 jaar

Bericht door Marcfire »

Ik vroeg me af of er nog forumleden naar Bastogne gaan dit jaar? Aangezien het Ardennenoffensief ook 60 jaar geleden is, zullen er wel heel wat activiteiten zijn.

Ik kon niet zo snel een programma vinden, iemand anders wel?
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Tentoonstelling “Ik was 20 in 1945 te Bastogne”

Deze aan de Slag om Bastogne gewijde tentoonstelling beslaat een oppervlakte van 1.200m² en is vooral pedagogisch opgevat. Diverse thema’s komen aan bod: plaats van de Slag der Ardennen in het kader van de wereldoorlog; de voornaamste gebeurtenissen vóór december 44, gezien vanuit Bastogne; de eigenlijke veldslag met voorstelling van een Geallieerd en van een Duits HK; het soldatenleven te velde; burgers te midden van de strijd... Langsheen de tentoonstelling wordt commentaar gegeven door getuigen uit die tijd.
http://www.bastogne.be
Herdenking van de slag om de Ardennen
Bastogne 18 december 2004

Officiële herdenkingsplechtigheid in aanwezigheid van Koning Albert II in Bastogne.

Op 17 december gaat het toneelstuk Green Light – Oorlogsbrieven in première. Het stuk heeft de vorm van een briefwisseling tussen een vader en zijn zoon, parachutist bij de E-company van het 506de Regiment Paratroopers van de 101de Airborne. Dit is een initiatief van Defensie in samenwerking met de gemeente Bastogne.

Ook op 17 december opent de tentoonstelling “Ik was 20 in ’45 in Bastogne” de deuren. De tentoonstelling wordt georganiseerd door de gemeente Bastogne.

Daarnaast organiseert de gemeente Bastogne van juni 2004 tot juni 2005 een brede waaier aan festiviteiten ter herdenking van het Ardennenoffensief, ook bekend als de slag om de Ardennen.

Het volledige programma vindt u op de website van de gemeente Bastogne.
http://www.60jaar.be

Meer heb ik niet kunnen vinden.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

bedankt zover Dodo, ik ga er gelijk op kijken
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

he das interessant, ga zeker op de site kijken!
Gebruikersavatar
LKP
Lid
Berichten: 341
Lid geworden op: 20 apr 2003, 20:34
Contacteer:

Bericht door LKP »

Hier info over alle herdenkingen die in Bastogne plaatsvinden, 2004/2005:

http://www.bastogne.be/60eme/nl/home.htm
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Dit is wat ik zocht, tnx!
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Weet iemand of er tijdens de plechtigheden op zaterdag 18 december ook veteranen aanwezig zijn?

Als iemand nog andere info heeft en vooral mbt de pelchtigheden op zaterdag de 18e, dan hoor ik dat graag. Ik wil graag dat weekend richting Bastogne en probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden. Zatrdag de 18e is er een wandelmars, een officiele herdenking en een reconstructie.
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Geachtte, ik maak een thesis over het ardennenoffensief (dus ik zal zeker proberen daar aanwezig te zijn, hoewel dit moeilijk gaat zijn omwille van het feit dat ik dan examens heb)

Ik zou ook een oproep willen stellen voor hulp en tevens voor originele ideeen omtrent het thema.

Voelt iemand zich geroepen ?
DirtharrY
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2004, 11:45

Bericht door DirtharrY »

8 mei 2005 Internationale Militaria Beurs Bastogne

http://users.skynet.be/amicbascol
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Re: Bastogne 60 jaar

Bericht door Harro »

Marcfire schreef:Ik vroeg me af of er nog forumleden naar Bastogne gaan dit jaar? Aangezien het Ardennenoffensief ook 60 jaar geleden is, zullen er wel heel wat activiteiten zijn.

Ik kon niet zo snel een programma vinden, iemand anders wel?
Het Ardennenoffensief was toch niet alleen in Bastogne?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Bastogne is niet de enige plek uiteraard, wel de meest bekende en de plaats waar de meeste herdenkingen plaats zullen vinden schat ik.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Ha, okay. Ik ben overigens niet in Bastogne te vinden. Op de 16de ben ik met enkele Leibstandarte veteranen in de noordelijke sector en verder geloof ik alle herdenkingen wel.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Interessante ontmoeting met die veteranen, dat hoor je niet vaak dat iemand met de Duitse veteranen herdenkingen bezoekt. Hoe is je interesse hier naar uitgegaan Harro?

Ga je vaker met hen op pad, of is het Ardennen offensief je eerste ontmoeting?

Ikzelf ben alleen nog maar naar herdenkingen van Gealieerden geweest, Margraten 60jr, D-day 60 jaar, Arhem 60-jaar. Zowiezo vind ik ontmoetingen met een ieder die de verschrikkingen heeft meegemaakt interessant, ongeacht het uniform.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Tot op dit moment ongeveer een dozijn ontmoetingen met één of meer Leibstandarte veteranen, soms in de Ardennen, soms bij hen thuis. Heeft puur met mijn onderzoek temaken, met de laatste kansen om nog enige informatie uit de eerste hand te krijgen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Gaaf, wist niet dat je een onderzoek aan het doen bent. Is dit speciaal gericht op de belevenissen van de SS Leibstandarte divisie?

Vanwaar dit onderzoek, studie, werk of hobby? Vraag me af hoe je in contact komt met hen en hun kan overtuigen van je goede bedoelingen enzo?
Plaats reactie