Ginkelse Heide

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ah, eindelijk! netjes! Op de foto lijkt het trouwens "Mooier" :D
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

Marcfire schreef:Ik was er ook zaterdag en heb ook erg genoten van de droppings, maar vooral van het aantal mensen dat er was. De enorme belangstelling deed me goed om te zien, het was een mooi eerbetoon aan de helden.

Ik heb nog een tijd met een veteraan staan praten 'Ronnie'. Hij was met een Glider bij Oosterbeek geland en zat bij een Artillerie battaljon, weet iemand welke battaljon dat was? Ze hadden 75mm Houwitsers destijds. Ronnie had al veel gevechtservaring opgedaan in Noord Afrika, Sicillie en Italie, voordat hij naar Arnhem kwam.

Door de slechte communicatie destijds, wist hij met zijn makkers niet dat de andere engelsen terugtrokken over de rijn. Hij werd na 7 dagen vechten gevangengenomen en heeft tot maart in een kamp in Duitsland gezeten. Na zijn bevrijding heeft die een para training gevolgd om in Japan ingezet te worden, dat bleek niet meer nodig.

Ronnie was al 4 keer eerder terug geweest en zei dat hij eens bij Museum Hartenstein een origineel stuk van hun Houwisters heeft gezien, dat destijds is achtergebleven.

Al met al zeer genoten zaterdag
ik denk dat hij van het 1st Airlanding Regiment was.

Artillerie bataljons hadden ze niet!

wel waren er nog 2 Anti-tank brigades, maar aangezien hij het over houwitsers had en geen 6 of 17 ponders zal hij dus bij het 1st Airlanding Regiment gezeten hebben.
"Arnhem bridge. And hold it!"
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Dat zou heel goed kunnen Yorick, ik stond naast een luidspreker met hem te praten en soms was er teveel lawaai van de spreker om hem goed te verstaan.

Hij had het inderdaad over iets met first en daarna iets van lord's of loyd's?? Hij sprak met een leuk accent trouwens dus dat was soms ook lastig, maar zijn schoonzoon kon ik prima verstaan en ik vond het super om Ronnie te ontmoeten.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Hier nog een foto:
Afbeelding
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Nico Roelofs schreef:Ja het is echt super om met veteranen te praten. Ze vertellen je veel dingen die ze mee gemaakt hebben. Er zullen natuurlijk ook wel veteranen zijn die weinig loslaten, maar die heb ik persoonlijk niet mee gemaakt.

Op 1 avond kreeg ik visite thuis van een kennis van mij met zijn veteraan. Zelf had ik ook een veteraan thuis. Je krijgt dan mooie verhalen te horen van die mannen. Ze vragen elkaar steeds veel dingen hoe de andere het beleefd had. De volgende dag zijn we ook met zijn 4en met de auto rond wezen rijden naar bekende plekken in en rond Oosterbeek. We konden bepaalde dingen niet eens doen omdat we steeds te lang bij dingen bleven hangen vanwege de verhalen.
Echt heel erg interessant! Ken je de veteraan die bij je logeerde al lang? Hoe ben je in contact gekomen met hem?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Uh vordat hij kwam heb ik heel even kort contact met hem gehad. Dus kende hem eigenlijk helemaal niet. In de krant stond toen een bericht dat ze gastgezinnen zochten voor de 60 jarige herdenking van de slag om Arnhem. Daar heb ik em toen voor opgegeven.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

hey wat gaaf man! Unieke ervaring!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Jurryt schreef:Hier nog een foto:
Foto
En dan moet je je eens voorstellen tot er Duizenden parachutisten in de lucht hingen in 1944!

Leuk en mooie foto's trouwens nog! :)
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ja, lijkt me wel wat :P Helaas jumpten die 600 man niet teggelijk :( Zou leuk gezicht zijn geweest.... Kon je een redelijk beeld krijgen. Of iemand wil dit met PSP/Paint shop pro vermeerderen :P
Sgt.Roes
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2004, 18:37
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Sgt.Roes »

Zo te zien heb je dicht bij mij gestaan ;)

Ik ben oowk geweest...

Op mijn site staan alle fotos van mij!!

http://www.martijn-roes.nl
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Sgt.Roes schreef:Zo te zien heb je dicht bij mij gestaan ;)

Ik ben oowk geweest...

Op mijn site staan alle fotos van mij!!

http://www.martijn-roes.nl
Mooie foto's heb je op je site. Geeft het verloop van de dag mooi weer. Op het eind zeg je dat alles perfect was geregeld. daar ben ik het alleen niet helemaal mee eens. De bussen die de veteranen en gastgezinnen terug moesten brengen naar de pakeerplaats waren er veels te laat. Voor de gastgezinnen geen probleem, maar het is niet netjes om die veteranen zolang te laten wachten op de bussen. Plus dat er ook te weinig bussen waren ingezet. Dit was voor mij eigenlijk het enige minpuntje van die verder prima dag op hei. Misschien dat er meerdere minpunten waren maar die zijn mij niet opgevallen.
Sgt.Roes
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2004, 18:37
Locatie: Ulft
Contacteer:

Bericht door Sgt.Roes »

Ow ik zag wel dat het helemaal zwart zag van de bussen aan het einde!!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Er zullen misschien wel veel bussen zijn ingezet, maar dan was ik waarschijnlijk al weg. Maar er zouden bussen gaan rijden om een bepaalde tijd die was aangegeven bij de veteranen en de gastgezinnen. Maar om dat tijd stip waren er nog helemaal geen bussen. Er stonden op een gegeven moment vele veteranen met hun gastgezin te wachten. En toen er eindelijk bussen kwamen was er niet genoeg plek voor alle veteranen. Die moesten dus nog langer wachten totdat de bussen weer terug kwamen. Er stapte ook veel mensen in de bussen die er eigenlijk niet in mochten.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ja, klopt, daar heb ik tussen gestaan. We wisten niet welke kant we op moesten :P kwam ik plotseling tussen allemaal veteranen te staan en re-enacters. Maar er waren vrij veel bussen ja!
Plaats reactie