KRO wil Anne Frank naturaliseren

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

KRO wil Anne Frank naturaliseren

Bericht door Proos »

De KRO wil alsnog proberen om Anne Frank Nederlander te laten worden. De bekende schrijfster van het dagboek stierf in 1945 als statenloos burger in het Duitse concentratiekamp Bergen-Belsen. Ze is genomineerd voor het tv-programma 'De Grootste Nederlander'.

"Het programma eindigt in de verkiezing, half november, van de grootste Nederlanders aller tijden. Anne Frank heeft nu geen nationaliteit. Ze heeft meermalen gezegd dat ze graag Nederlander zou willen worden. Het zou fantastisch zijn als we dat voor elkaar krijgen", aldus een woordvoerster van de omroep.
Bron: Planet (via frontpage.fok.nl)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ik vind dit onzin persoonlijk, zou ze er zelf voor gekozen hebben om nederlands staatburger te worden!
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Quote:
De KRO wil alsnog proberen om Anne Frank Nederlander te laten worden. De bekende schrijfster van het dagboek stierf in 1945 als statenloos burger in het Duitse concentratiekamp Bergen-Belsen. Ze is genomineerd voor het tv-programma 'De Grootste Nederlander'.

"Het programma eindigt in de verkiezing, half november, van de grootste Nederlanders aller tijden. Anne Frank heeft nu geen nationaliteit. Ze heeft meermalen gezegd dat ze graag Nederlander zou willen worden. Het zou fantastisch zijn als we dat voor elkaar krijgen", aldus een woordvoerster van de omroep.

<= wat staat daar nou....
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Brianlinden schreef:Ik vind dit onzin persoonlijk, zou ze er zelf voor gekozen hebben om nederlands staatburger te worden!
Volledig akkoord, en ik denk dat er belangrijker mensen zijn geweest in de Nederlandse geschiedenis.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Veteraan schreef:Volledig akkoord, en ik denk dat er belangrijker mensen zijn geweest in de Nederlandse geschiedenis.
Ik denk dat ze best postuum het Nederlandse staatsburgerschap mag worden toegekend - mede door het dagboek dat ze in het achterhuis in Amsterdam geschreven heeft en dat een belangrijke rol speelt voor de Nederkandse literatuur.

Of ze wel of niet de belangrijkste Nederlandse in de geschiedenis is geweest staat hier los van. Dat ze op de lijst met potentiële grootste Nederlanders staat vind ik terecht. Als stateloos burger of als Nederlander. Doe dan maar als Nederlander.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Helemaal mee eens okke.
Ze wilde heel graag Nederlands worden, haar vader is het geworden geloof ik.
De moffen hebben haar staatsburgerschap afgenomen, laat ons het teruggeven.
Belangrijkste Nederlander is ze misschien niet, maar zeker wel belangrijk.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Wie zegt dat Anne Frank Nederlandse wilde worden? In het Dagboek kom je het niet zo expliciet tegen.

Ik vind dat Nederlanderschap alleen kan aangevraagd worden door mensen zelf, in levende lijve.
Wat maakt Anne Frank hier zoveel specialer in dan al die andere Joods-Duitse vluchtelingen die het net zo zwaar hebben gehad? Alleen maar vanwege het feit dat haar dagboek zo commercieel is uitgebuit?
Anne Franks dagboek is heel belangrijk om een doorkijk te krijgen in de situatie van vele Joods-Duitse vluchtelingen en onderduikers, maar in mijn ogen maakt het haar niets bijzonderder dan al die anderen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

zij is anders juist door haar dagboek, haar dagboek zorgde ervoor dat miljoenen een inzicht kregen in haar situatie, zonder haar hadden milionen niet eens van ons land gehoord, van wat er hier gebeurde tijdens de oorlog.
Er zijn meer dagboeken uit die tijd maar dat van haar steekt er met kop en schouders boven uit, ze kon goed schrijven.

Haar boek is in het begin niet commercieel uitgebuit, het is gewoon uitgegeven, daarna werd het een success.
Daarna is het (zoals alle successen) commercieel uitgebuit.

Haar lot is niet zo heel veel specialer, sterker nog ze had een bevoorrechte positie.
Maar dat en de manier waarop ze haar onderduiken, haar angsten, haar gevoelens en de situatie beschreef heeft er voor gezorgt dat haar verhaal bij vele milioenen mensen indruk gemaakt heeft.

En als we al die duitsers van Oranje Nassau ook Nederlanders noemen, dan mag anne ook.

Was onze 'vader des Vaderlands' eigenlijk nederlander?
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

tja....of Duitsland moet haar het staatsburgerschap terug geven.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Dat kan natuurlijk ook, zou een mooi gebaar zijn.
En niet alleen aan Anne natuurlijk maar ook alle andere joden die het afgenomen was.
Vraag is of ze het terug zouden willen...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Dat is nou net de moeilijkheid....iedereen zegt weleens wat...maar misschien dacht ze op het moment dat ze ontdekt en afgevoerd werd "Was ik maar naar Engeland gevlucht en engelse geworden!"

ach misschien is het beste om het gewoon zo te laten.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Juist Jacob, idereen schijnt het zo goed te weten.
Marloes, ik ontken niets wat je zegt, maar wat maakt haar daarmee belangrijk genoeg om Nederlander te maken en al die anderen waarvan ook de dagboeken in onder andere het NIOD en Herinneringscentrum Wersterbork te lezen/zien zijn dan niet?

Of het bekendheid eerder heeft gehad of niet, er is nu eenmaal door uitgevers ook commercieel ingezet en daardoor heeft het boek (ik zeg niet dat het slecht is) internationale bekendheid gekregen en ook Anne Frank, maar is dat dan een reden om haar Nederlander te maken?
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

Anne Frank moet wat mij betreft stratenloos blijven.
1e Het statenloos zijn is toegevoegde waarde aan Anne Frank's tragedie en die van de vervolging.
2e Laat dan alle vluchtelingen het Nederlanderschap krijgen.

Ik heb respect voor Anne dat voorop , maar haar dagboek geeft haar geen extra rechten. Menigeen is als onbekende door een grotere hel gegaan.
Wat mij betreft : Gelijke monnikken, gelijke kappen.
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

Anne Frank moet wat mij betreft stratenloos blijven.
1e Het statenloos zijn is toegevoegde waarde aan Anne Frank's tragedie en die van de vervolging.
2e Laat dan alle vluchtelingen het Nederlanderschap krijgen.

Ik heb respect voor Anne dat voorop , maar haar dagboek geeft haar geen extra rechten. Menigeen is als onbekende door een grotere hel gegaan.
Wat mij betreft : Gelijke monnikken, gelijke kappen.
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

Anne Frank moet wat mij betreft stratenloos blijven.
1e Het statenloos zijn is toegevoegde waarde aan Anne Frank's tragedie en die van de vervolging.
2e Laat dan alle vluchtelingen het Nederlanderschap krijgen.

Ik heb respect voor Anne dat voorop , maar haar dagboek geeft haar geen extra rechten. Menigeen is als onbekende door een grotere hel gegaan.
Wat mij betreft : Gelijke monnikken, gelijke kappen.
Plaats reactie