Vraag over film (Saving Private Ryan)

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Vraag over film (Saving Private Ryan)

Bericht door Gast »

Ik ben hier even voor een presentatie voor me school. Ik en nog 3 mensen moeten een presentatie houden die te maken heeft met de film " saving Private Ryan" (de tweede wereeld oorlog, en D-Day dus)

Mijn vraag:

- Is het werkelijk zo gebeurd dat soldaten naar huis zouden zijn gestuurd als al hun broers zijn omgekomen in de oorlog?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

In zekere zin. Het verhaal van Saving Private Ryan is gebaseerd op een soldaat uit de 101ste airborne divisie (de andere forumleden geven waarschijnlijk binnen afzienbare tijd meer details aan), die, na het verlies van zijn 3(?) broers naar huis mocht. Hij werd echter niet van het front geplukt, maar mocht wanneer zijn eenheid van het front werd teruggetrokken ineens naar huis.
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Inderdaad, Saving Private Ryan is gebaseerd op de broers Niland. Niland had 3 gesneuvelde broers en mocht daarom naar huis. 2 van zijn broers liggen begraven op het Amerikaans kerkhof in Normandië. Als je wilt, mail ik je een foto. Robert en Preston sneuvelden resp. op 6 en 7 juni 1944. De andere broer ligt geloof ik ergens in Afrika of Azië begraven.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Edward, 3e broer, werd in Birma als vermist opgegeven. Mei 16 1944.
Robert en Preston waren zijn andere broers.

Frederick ("Fritz") heette hijzelf.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

De Duitsers hadden daar een wet voor die het wettelijk mogelijk maakte de laatste zoon uit een familie waarvan al veel leden sneuvelden over te plaatsen naar een eenheid achter het front. In Kriegstagebücher staat achter de naam van zo'n over te plaatsen soldaat de toevoeging Gem.Verf. ''Letzte Söhne"
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Is dit de enige vraag?
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Guido schreef:Is dit de enige vraag?
Hoezo, zou je meer willen antwoorden? :lol:
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Ken je de volgende site? http://www.sproe.com/index.html Is een on-line encyclopedie met betrekking op Saving Private Ryan.

Hier vind je ook wat over Niland:

http://www.sproe.com/n/fritz-niland.html
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Tim schreef:Inderdaad, Saving Private Ryan is gebaseerd op de broers Niland. Niland had 3 gesneuvelde broers en mocht daarom naar huis. 2 van zijn broers liggen begraven op het Amerikaans kerkhof in Normandië. Als je wilt, mail ik je een foto. Robert en Preston sneuvelden resp. op 6 en 7 juni 1944. De andere broer ligt geloof ik ergens in Afrika of Azië begraven.
Eh die laatste broer daar dachte nze van dat ie dood was maar feitelijk zat hij gevangen in een pow kamp; waar hij later werd bevrijd door de Britten. Dus bleven er nog 2 broers over en niet 1.
War is something human...
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Jurryt schreef:
Guido schreef:Is dit de enige vraag?
Hoezo, zou je meer willen antwoorden? :lol:
ja voor een presentatie maar die vragen.. pff weinig...
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Guido schreef:
Jurryt schreef:
Guido schreef:Is dit de enige vraag?
Hoezo, zou je meer willen antwoorden? :lol:
ja voor een presentatie maar die vragen.. pff weinig...
Nou, je weet nooit of hij de andere al beantwoord heeft en dit de enige open vraag is he
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

daarom mijn vraag of er meer waren
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

8)
Starting up again
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Guido schreef:daarom mijn vraag of er meer waren
hmmm, ja klopt. Misverstand
Grasshopper
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2004, 18:34

Re: Vraag over film (Saving Private Ryan)

Bericht door Grasshopper »

Anonymous schreef:Ik ben hier even voor een presentatie voor me school. Ik en nog 3 mensen moeten een presentatie houden die te maken heeft met de film " saving Private Ryan" (de tweede wereeld oorlog, en D-Day dus)

Mijn vraag:

- Is het werkelijk zo gebeurd dat soldaten naar huis zouden zijn gestuurd als al hun broers zijn omgekomen in de oorlog?
Ja dat klopt!
:W -GR- Sjors Wolters
Nieuw Bergen (L)
Plaats reactie