Kilt in Arnhem.....

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Kilt in Arnhem.....

Bericht door mfhilgers »

Toch heb ik een vraag die denk ik hier wel past.
Eigenlijk bestaat hij uit meerdere delen.
Het betreft die foto van de (officier) in kilt bij de jeep.
- Wie is deze man?
- Tot welke Schotsde eenheid behoorde hij (voor te tartan)
Gast

Bericht door Gast »

Eenheid is Kings Own Scottish Borderers als ik het niet verkeerd heb :)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Mijn opa heeft met een Airborne veteraan gecorrespondeerd. Het leek er even op dat het om die zelfde man te gaan op die foto. Na wat meer onderzoek bleek het hem dus uit eindelijk niet te zijn. Ik heb al die brieven van die correspondentie thuis liggen. Ik zal ze eens doorlezen of er dan verder nog informatie wordt gegeven over deze man.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb de naam kunnen vinden van die man in kilt. Hij was Captain Ogilvie. D Spuadron Glider Regiment. Hij is geloof ik verdronken in de Rijn bij de terug tocht. De foto is genomen op de Utrechtseweg in Oosterbeek. Ik heb ook de namen van de andere mannen op de foto. Daar kun je me over pb'en.
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

Anonymous schreef:Eenheid is Kings Own Scottish Borderers als ik het niet verkeerd heb :)
Beste Gast, volgens mij heb je het fout.
Als ik mij niet vergis is KOSB een LOWLAND regiment. Deze droegen geen kilts maar trews.
De kilts werden gedragen door de HIGHLAND regimenten.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

de KOSB was ingedeeld bij de 52nd Lowland Division. weet niet of dit helpt? gezien ook de The Glasgow Highlanders onder de 52nd L D vielen.
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

De drager van de kilt is denk ik een Highlander.
Hoewel ik een Ier of Canadees niet uitsluit.
Wat ik nog steeds probeer te weten te komen is : welk onderdeel/regiment
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb heel veel informatie gevonden over deze man zal het allemaal op een rijtje zetten en hier neezetten.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zoals ik eerder vertelde heeft me opa met een veteraan geschreven die bij het D Squadron. Hij was een Gliderpilot. Hij zat bij het Gliderpilot Regiment waar het D Squadron een onderdeel van was. Er was een vermoeden dat hij op diezelfde foto stond. Later kwamen ze er toch achter dat het niet zo was. Wat Deze man in zijn brieven naar voren laat komen is dat zijn Captain op de foto staat. Zijn Captain tevens ook commandant van de D Squadron hete James Ogilvie. In de nacht van 25 op 26 september 1944 is hij bij het terug trekken over de Rijn verdronken. Dit waarschijnlijk vanwege de kilt die hij aanhad, die hem te zwaar werd.

In het boek Arnhem, ooggetuigenverslagen van de slag om Arnhem, geschreven door Martin Middlebrook wordt zijn naam meerdere malen vermeld.
Ik citeer van blz 331: Daarop kwamen 35 zweefvliegtuigpiloten van DSquadron aan, die de perimeter naar het noorden tot de Stationsweg uitbreidden. Ze zouden dat gebied verdedigen onder bevel van kapitein James Ogilvie, die in een kilt was gekleed.
Ik citeer van blz 362: Een officier met een kilt aan voerde het bevel over de rij huizen en hij liep geregeld bij ons binnen. Hij stelde zichze;f voor als kapitein Ogilvie.
Op blz 362 wordt ook zijn naam verteld en verteld over de kilt.
Ik citeer van blz 430: Een van de andere zweefvliegtuigpiloten, kapitein Ogilvie, verdronk. Hij droeg een kilt die door het water zo zwaar werd, dat hij onder water werd getrokken.

Het is geloof ik in Wageningen begraven.
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

Nico , bedankt voor deze informatie.
Even inside informatie: het is heel goed mogelijk te verdinken door het gewicht van je kilt.
Een kilt bestaat namelijk uit 7 meter geweven wol. En dat vol met water..... is zwaar, heel zwaar.
Weet ik helaas nog niet welke tartan hij droeg.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik zou eens proberen bij het Airborne museum misschien dat zij je kunnen vertellen welke tartan hij droeg.
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Volgens mij is het Leslie Tartan!!
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

is het dan zo moeilijk om de kilt uit te krijgen?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Je zou wel denken dat het makkelijk gaat. Maar ik denk gezien de omstandigheden die ze daar hadden het nog knap lastig was. Koud water. Riem los maken tijdens het zwemmen. Lijkt me ook niet gemakkelijk als je door die zware kilt naar beneden wordt getrokken. Plus nog eens een sterke stroming van de rivier. Denk dat je ook nog een paniek reactie krijgt als je merkt dat je gaat verdrinken. Maar je kan het proberen in een zwembad?
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

Een kilt losmaken is op zichzelf niet moeilijk maar de riemen van de kilt zitten net onder je rechterribben. Daar overheen zit je koppel met uitrusting en je battledress. Dus: koppel losmaken, battledress openknopen, gespen losmaken. En dat terwijl je al moe en koud bent?
Je begint hieraan pas wanneer je denkt dat je het niet redt. En dan is het waarschijnlijk al telaat.
Maar.... misschien is hij in het water al wel aangeschoten geweest en heeft een verwonding zijn krachten ontnomen.
Plaats reactie