Helmen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

gewoon even met een tandenborstel of iets dergelijks erover heen??
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

ik laat mijn helmen zoals ik ze binnen krijg, grootste vuil eraf ( met een handveger ) en verder niks ( zie foto )

Afbeelding

Niks aan doen, dus! :)
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Gewoon een stoffer, zon blokker ding bijv. Gebruik alleen geen borstel waar veertjes / stofjes vanaf kunnen komen, die kunnen blijven haken, met als gevolg dat je allemaal gele veertjes bijv erop hebt.
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Is dat een echte fj? :shock:
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Zelf wil ik ze nog wel eens lichtelijk poetsen met zuur vrije vaseline, zorg wel dat het zuur vrije is :wink: .
Collector of uniforms of the enemy
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

In principe bestaat zuur vrije vaseline niet.
T'is te zeggen het bestaat wel,maar vanaf het moment dat het in aanraking komt met lucht is het niet meer zuurvrij.
Ik vermoed dat dit een algemeen misverstand is dat veel mensen niet weten.
mocht ik verkeerd zijn dan ben ik slecht geinformeert door iemand die in het 'vak' zit.

Adrian.
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Adrian schreef:In principe bestaat zuur vrije vaseline niet.
T'is te zeggen het bestaat wel,maar vanaf het moment dat het in aanraking komt met lucht is het niet meer zuurvrij.
Ik vermoed dat dit een algemeen misverstand is dat veel mensen niet weten.
mocht ik verkeerd zijn dan ben ik slecht geinformeert door iemand die in het 'vak' zit.

Adrian.

Dan ben ik bang dat je helaas verkeert geïnformeerd bent Adrian, daar er geen zuurgraat in deze vaseline zit en dus ook niet kan beginnen te werken zodra je de verpakking open doet.
Collector of uniforms of the enemy
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

gilles schreef:Is dat een echte fj? :shock:
Yep! Heb ik jaren geleden ooit gekregen van een vriend van me :) Hij deed er niks mee zei hij..... :lol: De helm is afkomstig uit Overloon, heeft geen decals, maar toont camouflage patronen, op de foto kun je dat wel een beetje zien. ( Ik heb nog steeds niet zo'n beste camera... )
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Peter schreef:
gilles schreef:Is dat een echte fj? :shock:
Yep! Heb ik jaren geleden ooit gekregen van een vriend van me :) Hij deed er niks mee zei hij..... :lol: De helm is afkomstig uit Overloon, heeft geen decals, maar toont camouflage patronen, op de foto kun je dat wel een beetje zien. ( Ik heb nog steeds niet zo'n beste camera... )
Uit overloon _/-\o_ ! erg leuk!!! ( 21R Fj voor duidelijkheid :) ik denk wel dat je dat al wist!) maar een zeer mooi stuk met een nog mooiere geschiedenis!!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Mooyman schreef: Dan ben ik bang dat je helaas verkeert geïnformeerd bent Adrian, daar er geen zuurgraat in deze vaseline zit en dus ook niet kan beginnen te werken zodra je de verpakking open doet.
Zou goed kunnen.
Was gewoon iemand die in't ziekenhuis in't laboratorium werkte die mij dit wist te vertellen.
Hoe dat juist zat met die zuren,lucht etc etc.

Adrian. :-)
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Guido schreef:
Peter schreef:
gilles schreef:Is dat een echte fj? :shock:
Yep! Heb ik jaren geleden ooit gekregen van een vriend van me :) Hij deed er niks mee zei hij..... :lol: De helm is afkomstig uit Overloon, heeft geen decals, maar toont camouflage patronen, op de foto kun je dat wel een beetje zien. ( Ik heb nog steeds niet zo'n beste camera... )
Uit overloon _/-\o_ ! erg leuk!!! ( 21R Fj voor duidelijkheid :) ik denk wel dat je dat al wist!) maar een zeer mooi stuk met een nog mooiere geschiedenis!!
Hier nog eentje van diezelfde kameraad, ook afkomstig uit Overloon.
Afbeelding
Afbeelding

Deze heb ik ook al vrij lang :) In beide gevallen is het binnenwerk er niet best aan toe, maar gratis is altijd goed!! :P
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

:o _/-\o_ !!!!! dit is niet goed voor mijn hart!!! meer overloon spullen toevallig O-)??

trouwens die helm van Wh moet dan wel van 107e wh panzer zijn! zelf nog een connectie met de slag om overloon?
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Guido schreef::o _/-\o_ !!!!! dit is niet goed voor mijn hart!!! meer overloon spullen toevallig O-)??

trouwens die helm van Wh moet dan wel van 107e wh panzer zijn! zelf nog een connectie met de slag om overloon?
Jawel, ik kom van oorsprong uit Boxmeer, en ging vaak naar het museum. Een kameraad die daar toen woonde had die helmen van zijn grootvader gekregen die hij op zijn beurt gewoon heeft opgeraapt van de straat..... Die kameraad had daar niet zo'n interesse in, maar wist dat ik zoiets wel mooi vond en dus heb ik die gekregen, nadat we samen een kratje bier hadden gedronken! :) Sorry voor het offtopic, overigens :)
Gebruikersavatar
Mooyman
Lid
Berichten: 3061
Lid geworden op: 14 okt 2003, 12:37
Locatie: O(o)st-Friesland

Bericht door Mooyman »

Adrian schreef:
Mooyman schreef: Dan ben ik bang dat je helaas verkeert geïnformeerd bent Adrian, daar er geen zuurgraat in deze vaseline zit en dus ook niet kan beginnen te werken zodra je de verpakking open doet.
Zou goed kunnen.
Was gewoon iemand die in't ziekenhuis in't laboratorium werkte die mij dit wist te vertellen.
Hoe dat juist zat met die zuren,lucht etc etc.

Adrian. :-)

Zuurvrij zegt het al, geen zuur aanwezig, dan zou alles waar geen zuur in zit na het openen van de verpakking ineens wel een zuurgraat bevatten :? .
Ben zelf natuurlijk geen laborant maar klinkt mij toch onwaarschijnlijk in de oren :) .
Collector of uniforms of the enemy
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

Peter schreef:ik laat mijn helmen zoals ik ze binnen krijg, grootste vuil eraf ( met een handveger ) en verder niks ( zie foto )

Afbeelding

Niks aan doen, dus! :)
van deze foto te zien is deze geroest geweet (putjes) , en daarna terug herverft, na de oorlog
Plaats reactie