Helmen

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

ik kan dat echt niet zien van zo'n foto...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Voor de meeste voorwerpen zal het ergste roest eraf vegen, een laag WD40 erop spuiten en afnemen met een doekje wel volstaan denk ik. :wink:

Grtn

David
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

dodo; ik wel :P kijk goed naar de helm, zie je al die putjes? daar zit er verf in, die putjes zijn van roest dus normaal kan daar geen verf hangen, ook de kleuren lijken en zijn te nieuw :)
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Peter schreef:
Guido schreef::o _/-\o_ !!!!! dit is niet goed voor mijn hart!!! meer overloon spullen toevallig O-)??

trouwens die helm van Wh moet dan wel van 107e wh panzer zijn! zelf nog een connectie met de slag om overloon?
Jawel, ik kom van oorsprong uit Boxmeer, en ging vaak naar het museum. Een kameraad die daar toen woonde had die helmen van zijn grootvader gekregen die hij op zijn beurt gewoon heeft opgeraapt van de straat..... Die kameraad had daar niet zo'n interesse in, maar wist dat ik zoiets wel mooi vond en dus heb ik die gekregen, nadat we samen een kratje bier hadden gedronken! :) Sorry voor het offtopic, overigens :)
kom je uit Boxmeer? is dat even grappig! waar heb je gewoont? ken je toevallig enige mensen van familie Siebers? Ik woon en ben geboren in Boxmeer dus kan aan de metworst mee doen :D dat even voor de duidelijkheid:D
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

sander vw schreef:
Peter schreef:ik laat mijn helmen zoals ik ze binnen krijg, grootste vuil eraf ( met een handveger ) en verder niks...
Niks aan doen, dus! :)
van deze foto te zien is deze geroest geweet (putjes) , en daarna terug herverft, na de oorlog
Deze is zeer zeker niet geverfd na de oorlog, het was oppervlakkig roestig, maar vooral erg smerig. Nadat ik het had afgeborsteld kwam die kleur boven. Als de helm namelijk na-oorlogs geverfd zou zijn, dan had ik het geheel opgeknapt, naar toen geldende specificaties! Het binnenwerk, dat er erg slecht aan toe is heb ik ongemoeid gelaten, het is nooit verwijderd geweest. ( wat er van over is althans.... ) De resten van de camouflage zijn wel degelijk aangetast, helaas. De roestputjes bevatten geen verf, ik kan aan het oppervlak geen verf overgang voelen.... Ik heb de helm schoongeborsteld met een "blokker-veger" maar verder niet behandeld. Ik bewaar mijn helmen op de zolder, daar is het droog, en kan er geen nieuwe roest vormen! Toch knap dat je die conclusie trekt na het zien van een redelijk slechte foto! :wink:
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

ik denk dat je gelijk zult hebben maar van deze foto lijkt hij nie goed... maar ik geloof je!
heb je soms een foto van het binenwerk...ik ben zo benieuwd om da te zien :)
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Bij deze het binnenwerk, of wat er van over is:

Afbeelding


het is een soort van aluminium ring, die lijkt op die van een gewone stahlhelm, maar deze is "bekleed" met een soort van schuimrubber althans resten ervan. Het zit vast aan de helm met 4 schroeven, die behoorlijk vastgeroest zitten. Het leer is helemaal weg, evenals de kinbanden, die bevestigd zaten met diezelfde schroeven.... er zat behoorlijk veel rotzooi in de helm, en daar heb ik niks van kunnen maken, dus stofzuigen. Maar: toch niet slecht voor een gratis helm! :P Maar toch een vraagje: heb jij een foto van een heel FJ binnenwerk? Ik weet niet precies hoe dat leerwerl en zo in elkaar steekt...
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Peter.
Neem eens contact op met Fritz hier.
die heeft een prachtige fj helm in complete conditie.
Hij kan je alvast verder helpen met foto's en info.

Adrian.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Doe ik!! Daar had ik nog niet aan gedacht!!!
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

ik ben ook wel geinteresseerd in die foto's!
van mij mag ie ze hier neerplakken
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

peter, zie je die roets putje's van binnen, en de roestkleur? als ik heb zo bekijk is de buitenkant herschildert hoor, de staat van de binnenkant is 100keer slechter, en langs de buitenkant zie je die putjes ook, maar hershilder :wink:
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

sander vw schreef:peter, zie je die roets putje's van binnen, en de roestkleur? als ik heb zo bekijk is de buitenkant herschildert hoor, de staat van de binnenkant is 100keer slechter, en langs de buitenkant zie je die putjes ook, maar hershilder :wink:
Peter schreef:Toch knap dat je die conclusie trekt na het zien van een redelijk slechte foto! :wink:


Daarin moet ik Peter wel gelijk geven Sander.
Ik zou mij daar niet aan wagen,om van zo'n foto nog maar een mening te geven ivm authenticiteit.

Adrian. :)
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

adrin, zie je het dan niet, die putjes met de verf er in :P
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

sander vw schreef:adrin, zie je het dan niet, die putjes met de verf er in :P
Zal mijn bril eens gaan zoeken. :-)
Deze vraag laat ik aan Peter over want het is zijn helm.
Persoonlijk vind ik dat de foto's iets te slecht is om opinies te geven.

Adrian. :)
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Hoi

Peter kun je voor betere foto's zorgen aub?

Hier is mijn Fj binnenwerk.

Groeten
Fritz

P.S: voor meer technische gegevens heb ik meer tijd nodig.
Het eerste wat ik kan vragen is of de linerband uit aluminium is?

Afbeelding
Plaats reactie