Kilt in Arnhem.....

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

ik denk dat het zijn trots en eer was dat hij de kilt aan wou houden tijdens het zwemmen, en dat is hem fataal geworden..
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja dat zou heel goed kunnen. Wat ook zou kunnen dat ie niks onder zijn kilt aan had en geen zin had om in zijn blote handel aan de andere kant van de Rijn te komen.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

als een echte schot lijkt mij dat er niets onder die kilt zat inderdaad.
flak
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 okt 2004, 22:18

Bericht door flak »

Guido schreef:als een echte schot lijkt mij dat er niets onder die kilt zat inderdaad.

Kapitein Ogilvie die nu in Rhenen begraven ligt, was een heel goed zwemmer (ik heb kontakt met zijn dochter) waarschijnlijk is hij toch ook wel tijdens de zwemtocht gewond geraakt, want hij wist zeker wel het gewicht van een natte kilt.
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

flak schreef:
Guido schreef:als een echte schot lijkt mij dat er niets onder die kilt zat inderdaad.

Kapitein Ogilvie die nu in Rhenen begraven ligt, was een heel goed zwemmer (ik heb kontakt met zijn dochter) waarschijnlijk is hij toch ook wel tijdens de zwemtocht gewond geraakt, want hij wist zeker wel het gewicht van een natte kilt.
dat zal dan wel mijn eerdere vermoeden bevestigen!

zijn er nog andere gegevens bekend van Schotten die MET kilt de rivier zijn overgezwommen?!
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

vraag je nu niet het onmogelijke? hoe moet een mens dat ooit achterhalen?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Dodo schreef:vraag je nu niet het onmogelijke? hoe moet een mens dat ooit achterhalen?
nou hier heb ik een leuk voorbeeld van. Ik interesseer me erg in de 52nd Lowland Division Reconnaissance en in het boek staat iets in van dat ze meer op partizanen leken als op de goed getrainde/gediciplineerde soldaten die ze waren. Dit zijn van die dingen waar je dus nooit achter zult komen via boeken hoe ze precies gekleed waren. Nu heb ik sinds kort contact met een veteraan die daar heeft gevochten en heb vandaag een brief gestuurd met de vraag of hij enig sinds kon omschrijven wat de schrijver nu bedoelde met die "partisan-look". nu hoop ik binnenkort op antwoord. maar wat ik wil zeggen is, dat er maar 1 manier is om er achter te komen wat het antwoord is op Yorick's vraag. en dat is veteranen zoeken en ondervragen die er bij was.

pff ik lijk mijn ex economie leraar wel.. die lulde er ook zo altijd omheen met een voorbeeld
flak
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 okt 2004, 22:18

Bericht door flak »

Yorick schreef:
flak schreef:
Guido schreef:als een echte schot lijkt mij dat er niets onder die kilt zat inderdaad.

Kapitein Ogilvie die nu in Rhenen begraven ligt, was een heel goed zwemmer (ik heb kontakt met zijn dochter) waarschijnlijk is hij toch ook wel tijdens de zwemtocht gewond geraakt, want hij wist zeker wel het gewicht van een natte kilt.
dat zal dan wel mijn eerdere vermoeden bevestigen!

zijn er nog andere gegevens bekend van Schotten die MET kilt de rivier zijn overgezwommen?!
De man naast hem in zijn batman, ben even zijn naam kwijt, hij is in ieder geval teruggekeerd, naar ik dacht zonder kilt, dit waren de enige 2 kiltdragers in arnhem
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Is het de man waar jij de naam van kwijt bent: Captain Shathern? Deze naam komt naar ook naar voren in de brieven die ik thuis heb liggen.
flak
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 okt 2004, 22:18

Bericht door flak »

Nico Roelofs schreef:Is het de man waar jij de naam van kwijt bent: Captain Shathern? Deze naam komt naar ook naar voren in de brieven die ik thuis heb liggen.
Luitenant Strathern was inderdaad de man hij was de Inttl officier, geen oppasser zoals ik eerder vermelden
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Leeft deze Strathern nog? In de brieven lees ik dat ze dat niet hebben kunnen achterhalen. Ze vermoede zelf dat hij ook was verdronken.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Maar dan is het ook weer de vraag of die veteranen bij de oversteek daar wel naar gekeken hadden. Waarschijnlijk waren ze druk bezig met andere dingen!

Maar ik moet zeggen dat je helemaal gelijk hebt, was even niet in mijn hoofd opgekomen!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
flak
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 okt 2004, 22:18

Bericht door flak »

Lt later Kapt Strathern is op 24-3-1945, in Duitslandgesneuveld tijdens de luchtlandingen van de 6e A/B Divisie
Laatst gewijzigd door flak op 10 okt 2004, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

flak schreef:Lt later Kapt Strathern is op 24-3-1945, in Duitsland tijdens de luchtlandingen van de 6e A/B Divisie
Is hij toen om het leven gekomen?
flak
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 okt 2004, 22:18

Bericht door flak »

correct heb het bericht aagepast, hij ligt begraven in Kleef
Plaats reactie