De oorlog in de Achterhoek

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Dutch Military
Lid
Lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 05 sep 2004, 11:05
Locatie: Achterhoek

De oorlog in de Achterhoek

Bericht door Dutch Military »

Hallo,
Ik woon zelf in de Achterhoek in Nederland.
Ik zou graag willen weten wat hier allemaal gebeurt is in WW2!

Weten jullie wat gegevens enz?

mvg Dutch
Impossible is Nothing!!!!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Dutch, als ik jou was zou ik eerst eens wat rond gaan vragen bij ouderen in jouw omgeving wat er zich allemaal in de achterhoek afgespeeld heeft.

Zodra je iets duidelijkere informatie hebt kun je op zoek naar boeken, websites etc.

Ook is het gemeentearchief een zeer goede hulp in een zoektoch naar de geschiedenis van je woonplaats.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

In het boek "Daar komen de Canadezen" en het boek "Gelderland bevrijd" staat veel informatie over de achterhoek.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

En dat terwijl de Canadezen de achterhoek niet eens bevrijd hebben. Dat hebben de Engelsen namelijk met hun tanks en pantzervoertuigen gedaan. De Engelsen zijn alleen meteen doorgetrokken naar het Ruhrgebied en de Canadezen die kwamen met hun infanterie achter de Engelsen aan en die bleven hangen om met de mensen te praten en feest te vieren. Vandaar dat veel mensen zich de Canadezen als de bevrijders herrineren terwijl het eigenlijk het Engelse 30ste legerkorps is geweest. :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie