nieuwe collectie voor Overloon

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Guido schreef:maar wat verwachtte je daar te doen dan? dat vraag ik me toch af.
helpen, klusjes doen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

maar waarmee helpen etc. ? gezien ik ookal heb geinformeerd, maar dat werk kan je ook bij een café in de buurt doen. het is dan voornamelijk vegen van de paden en verkopen van drank en eten. niet echt wat je zou verwachten
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

dat is inderdaad niet echt wat ik had verwacht...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

hehe daar gaat zn "onderhoud van de pantsers " :P
Afvalputjes kuisen en vuilbakken uitmesten dat mag je doen :lol:
War is something human...
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Tja, ik weet niet wat ik eravn moet vinden.

De voertuigen uit Zwijdrecht verkeren over het algemeen in topconditie. En dat kan je van die uit Overloon niet zeggen.

Er is misschien dan wel niet genoeg ruimte of geld om alles goed te bewaren, maar verkoop het dan aan een museum dat dat wel kan.

Want dit is zonde!

Jurrie
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Ik zou best n keer willen helpen maarja t vervoer eh
Starting up again
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

Jurrie schreef:Tja, ik weet niet wat ik eravn moet vinden.

De voertuigen uit Zwijdrecht verkeren over het algemeen in topconditie. En dat kan je van die uit Overloon niet zeggen.

Er is misschien dan wel niet genoeg ruimte of geld om alles goed te bewaren, maar verkoop het dan aan een museum dat dat wel kan.

Want dit is zonde!

Jurrie
Jammer dat je een oordeel velt zonder het verhaal te kennen.
Overloon heeft de laatste jaren al diverse voertuigen laten restaureren en gerestaureerd. (De Mitchell en Spitfire hebben ze ook gered van de ondergang)
Voor de collectie uit Zwijndrecht wordt een compleet nieuwe hal gebouwd met een vloer oppervlakte van 10.000 m2.
Maar vergeet niet....... alles wordt gedaan zonder subsidie !!
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ja maar ondertussen staan er buiten wel heel veel voertuigen te roesten en rotten
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
mfhilgers
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 aug 2004, 16:51
Locatie: waddinxveen

Bericht door mfhilgers »

Marc 82 Recon schreef:ja maar ondertussen staan er buiten wel heel veel voertuigen te roesten en rotten
Wat wil je hiermee zeggen?
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

dat ze deze voertuigen misschien is binnen moeten zetten tot ze opgeknapt zijn aangezien ze in weer en wind meer schade oplopen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik denk dat Marc bedoelt dat het niet altijd de openbare musea zijn die over de beste middelen en competent en gemotiveerd personeel beschikken om grote collecties te bewaren.
De geschiedenis heeft maar al te vaak getoond dat musea gerund door de overheid nauwelijks rekening houden met de toestand van sommige van hun (zeldzame) stukken.
Ik herinner mij een bezoek aan Overloon heel lang geleden, waar ik idd voertuigen buiten zag wegrotten.
Hetzelfde geldt voor het Legermuseum te Brussel waar de tanks in open lucht op de binnenkoer staan te verweren. In de jaren 80 was ik bij het restauratieteam van de Sherman Firefly van het Legermuseum in Brussel. Daar reed ik ettelijke shows mee tussen 1988 en 1990 waarna het op de binnenkoer in Brussel belandde. Dat ding is ondertussen reeds meerdere keren gerestaureerd omdat het na elke beurt buiten blijft staan......
Aan het museum van Arromanches is de enige originele LCA die in Normandie te vinden was gewoon weggerot!!! Toen de stukken uiteindelijk op het trottoir vielen, heeft men het ding dan maar in vuilbak gegooid...

Het overhevelen van een prive-collectie naar een openbaar museum is dus niet noodzakelijk een goede zaak voor de kwaliteit van de stukken....
Of dit in Overloon ook zo zal zijn, zal de toekomst uitwijzen.....
Ik ken de collectie Degroot uit Zwijndrecht en hou in ieder geval mijn hart vast.....

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

johan willaert schreef: Aan het museum van Arromanches is de enige originele LCA die in Normandie te vinden was gewoon weggerot!!! Toen de stukken uiteindelijk op het trottoir vielen, heeft men het ding dan maar in vuilbak gegooid...
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :?
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

dat is een van de dingen die ik bedoel johan.

ze gaan nu wel een andere collectie in een nieuwbouw complex onderbrengen maar ik denk niet dat ze hun anders stukken ook onder dak gaan zetten zodat ze niet verder vervallen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Zouden ze niet beter sommige verkopen voor n licht prijsje. 8) Ik zie daar wel iets in
War is something human...
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Wat ik weet van de collectie zijn er maar een paar stukken uit WO2, en de rest is van de koude oorlog, nou leuk museum wordt Overloon dan!!
Plaats reactie