tweede wereld oorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ellen

tweede wereld oorlog

Bericht door ellen »


hallow ik ben ellen en wil graag een vraag stellen over de tweede wereldoorlog hier volgd mijn vraag :
welke gevolgen had de tweede wereld oorlog voor verschillende mensen en voor de kaart van europa ?
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Re: tweede wereld oorlog

Bericht door Lord_Vetinari »

ellen schreef:
hallow ik ben ellen en wil graag een vraag stellen over de tweede wereldoorlog hier volgd mijn vraag :
welke gevolgen had de tweede wereld oorlog voor verschillende mensen en voor de kaart van europa ?
Hoi ellen en welkom.

Aan welke mensen denk je? De oorlog had voor iedereen die hem beleefd heeft andere gevolgen, dus dat is moeilijk te beantwoorden.

De kaart van Europa ... tja...

Er kwamen landen bij (Oost - Duitsland), er verdwenen landen (Estland, letland, Litouwen, bijvoorbeeld).

Verder veranderde er niet zoveel. De meeste landen keerden in 1945 terug naar de grenzen die ze in 1939 ook hadden.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Een soort van verandering op de kaart is denk ik wel de grens tussen oost en west, die je natuurlijk goed terug zag in de Berlijnse muur. De spanningen die er hingen tussen west en oost Europa staan misschien niet op een kaart, maar hangen wel samen met het gebied dat bevrijd was door de SU of de geallieerden. Dit speelde nog tot in de jaren '90 door.
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

De gevolgen van de tweede wereldoorlog waren enorm! Over het geheel gezien heeft de tweede wereldoorlog de Europese landkaart drastisch gewijzigd. Om een voorbeeld te noemen: Polen is als een gevolg van het Ribbentrop-Molotow pact zo'n 300 kilometer naar het westen verschoven waardoor Oost-Pruisen ophield te bestaan. Zoals bekend hebben Nazi-Duitsland en de Sowjet-unie een niet-aanvals verdrag gesloten met een geheime clausule waarin tot deling van Polen besloten werd. Na de Duitse nederlaag wenste de SU compensatie en werd Polen daarop gecompenseerd met o.a. de havenstad Danzig ( Gdansk ) en Oost-Pruisen tot aan de Oder-Neisse grens. Een ander voorbeeld is de Sudetenduitse problematiek. Nadat Hitler verslagen was en Tsjecho-slowakije bevrijd was zaten de SU met de Sudetenduitsers in de maag en dus werden deze gedeporteerd. ( Ter verduidelijking: Sudetenduitsers waren Tsjecho-slowaakse onderdanen, die van oorsprong "Duits" waren, de Duitse taal spraken en leefden volgens Duitse normen. Sudetenduitsland lag in het westen van Tsjecho-slowakije aan de Duitse en Oosterijkse grens. ) Ook de na-oorlogse dekolonisatie was een gevolg van de tweede wereldoorlog ( Indië verloren, rampspoed geboren... ). Dit is slechts in vogelvlucht weergegeven, de werkelijkheid is veel complexer. Ik hoop hiermee wat aanwijzingen gegeven te hebben maar raad je aan er wat literatuur op na te slaan! :wink:
Plaats reactie