Nazi-commandant ontkent 164 moorden

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Al dat 230 quoten in 1 bericht was inderdaad nieuw voor mij... :bonk: *) O-)
Jurryt schreef:Dan heb je er wel lang over gedaan ;)
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Die andere Timo schreef:Kevin, ik ben het met je eens. Maar ze moeten hem berechten, omdat zulke misdaden nooit mogen verjaren en omdat het anders een belediging is voor overlevenden en nabestaanden zoals Frantisek Debnar. Wat de strafmaat is - dat is weer een ander verhaal.
Berechting betekent natuurlijk net direct gevangenisstraf dus ik ben het met je eens dat hij berecht moet worden.

Maar hoe valt eigenlijk te verklaren dat deze mensen nu pas berecht worden?
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

<offtopic>
Tsssssjeeezus. Idd, wat een klotezooi is dit..Dit gaat helemaal nergens meer over..kan dit weer back on-topic?
</offtopic>

Jurrie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Leeftijd hoort toch eigenlijk geen belemmering te zijn voor het recht? Of begrijp ik jurisprudentie nu verkeerd?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Hartstikke leuk, maar je schreef...
Jr. schreef:ik zeg dat als men hem berecht dat men ook een 80-jarige Amerikaan moet berechten, deze heeft immers hetzelfde gedaan
...nu kun je vanalles zeggen over wat je eigenlijk bedoelde maar ik ga in eerste instantie af op wat je schrijft en dat is het bovenstaande :roll:
Laatst gewijzigd door Die andere Timo op 15 sep 2004, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Jurrie schreef:<offtopic>
Tsssssjeeezus. Idd, wat een klotezooi is dit..Dit gaat helemaal nergens meer over..kan dit weer back on-topic?
</offtopic>

Jurrie
Bovenstaande quote is off-topic maar we waren nog steeds on-topic, vandaar mijn volgende vraag:
ik schreef:Berechting betekent natuurlijk net direct gevangenisstraf dus ik ben het met je eens dat hij berecht moet worden.

Maar hoe valt eigenlijk te verklaren dat deze mensen nu pas berecht worden?
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Dodo schreef:Leeftijd hoort toch eigenlijk geen belemmering te zijn voor het recht? Of begrijp ik jurisprudentie nu verkeerd?
Leeftijd is volgens mij zelden een belemmering voor het recht. Maar jurisprudentie kan er natuurlijk wel voor zorgen dat een zieke of zwakke bejaarde een mildere straf krijgt.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Kevin, omdat Duitsland tientallen jaren niet instemde met het berechten en/of uitleveren voor berechting van verdachten die de Duitse nationaliteit hebben. Zie b.v. ook het eindeloze verhaal Bikker.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Die andere Timo schreef:Kevin, omdat Duitsland tientallen jaren niet instemde met het berechten en/of uitleveren voor berechting van verdachten die de Duitse nationaliteit hebben. Zie b.v. ook het eindeloze verhaal Bikker.
Ja, m.b.t. Bikker heb ik dat toen ook zo begrepen maar wanneer is deze Duitse wet tot stand gekomen? Ik begrijp niet dat door de Duitse wetgeving deze misdadigers zolang hebben kunnen rondlopen.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

De wet is ontstaan omdat Duitsland onschuldigen wilde beschermen die toch een aanklacht aan hun broek kregen wegens (oorlogs)misdaden. Helaas beschermde deze wet ook de schuldigen.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Timo, bedankt voor de toelichting.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Dezelfde intentie, niet als compensatie (persoonlijk dan) maar figuurlijk in de zin van: als ze hem kunnen brechten waarom dan geen bejaarde Amerikaan die hetzelfde heeft gedaan. En nu ga ik slapen.
Slaapwel,
Jr.
Die andere Timo schreef:Hartstikke leuk, maar je schreef...
Jr. schreef:ik zeg dat als men hem berecht dat men ook een 80-jarige Amerikaan moet berechten, deze heeft immers hetzelfde gedaan
...nu kun je vanalles zeggen over wat je eigenlijk bedoelde maar ik ga in eerste instantie af op wat je schrijft en dat is het bovenstaande :roll:
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Maar dat zei je dus niet in eerste instantie. Ik ben het met je eens dat een gruweldaad berecht dient te worden, ongeacht de nationaliteit van de dader. Ik ben het echter niet met je eens dat ze hem met rust moeten laten. Je schreef...
jr. schreef:Nogmaals: ik vind dat ze hem met rust moeten laten, als ze hem kunnen lastigvallen kunnen ze dat met die duizend onberechte bejaarde Amerikanen nu ook doen.
...Je legt dus toch een direct verband tussen beide zaken, ookal zeg je tegelijkertijd van niet. Nogmaals, dat zou misschien wel moeten gebeuren maar de vraag of dat noodzakelijk is heeft geen enkel verband met de vraag of ze deze oorlogsmisdadiger in Duitsland mogen berechten of niet en staat hier dus volledig los van.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zaak Nizansky wordt vervolgd:
(even zelf samengevat)

Ex-nazicommandant gaat voorlopig vrijuit
München - Nizansky is voorlopig vrijgelaten wegens tegenstrijdige verklaringen van de kroongetuige Repasky. Die tegenstrijdigheid hield het dooreenhalen van namen van plaatsen en personen in. Volgens een psycholoog had Repansky gaten in zijn geheugen fantasievol opgevuld.
Nu is er geen dringende verdenking meer tegen Nizansky, volgende week wordt de rechtszaak voortgezet, wegens een gewone verdenking die nog tegen hem loopt. Nizansky verliet lachend de rechtszaal, "Ik heb toch altijd gezegd dat ik onschuldig ben", luidde het.

Uit de Gazet van Antwerpen van vandaag.
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Ik ben het volledig met Jr. eens, dat oorlogsmisdadigers veroordeeld worden vind ik het niet meer dan normaal, maar dat er enkel Duitse (of degene die voor hen streden) worden veroordeeld, vind ik dat dit indruist tegen elk gelijkheidsprincipe en dus tegen de mensenrechten.
Als ik Die Andere Timo zijn berichten lees komt het duidelijk over als dat hij het goed vind dat enkel Duitsers berecht worden. Terwijl de anderen nu vrij rond lopen en opscheppen over hun oorlogsverleden. Wat is het verschil tussen 200 000 -grotendeels- onschuldige doden, die misschien niet eens een oorlog wilden, en 200 000 partizanen of joodse doden? Voor mij zijn het allebei onschuldige slachtoffers en moeten de moorden gelijk gestraft worden.
Plaats reactie