Mapje fotos SS

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Mapje fotos SS

Bericht door John Rambo »

Een tijdje geleden heb ik een papieren mapje met fotos gekocht. Op het mapje staat Finnland. De verkoper verkocht ze als gebirgsjager. Op sommige fotos is echter te zien dat de soldaten SS zijn. Mijn vraag is nu, wie weet er wat over SS / gebirgsjager in Finland, en zijn jullie wel eens vaker zulke mapjes tegengekomen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
[/img]
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Zitten die foto's er los in? Of zijn het gewoon afgedrukte 'plaatjes'?

Iig bijzondere foto's!
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Het zijn 10 losse foto's. Op de achterkant is iets met pen weggewerkt, er staat volgens mij HIAG. Ik heb hier de mooiste even neer gezet. Er zitten er ook nog bij van een verscheping en het kamp.

Ik heb nu wel wat gevonden over finland: http://personal.inet.fi/private/hovi.pa ... /saks.html
Gast

Bericht door Gast »

Niet slecht. Herdruk van PK-fotos (naoorlogs natuurlijk) door HIAG-Nürnberg. Ik vermoed '50/'60-er jaren, die drakar stond symbool voor de vroege Truppengemeinschaften en stond ook op Wiking-Ruf. Dat kartonnen doosje met enkele foto's erin is typisch Duits, je had dat voor alle mogelijke bezienswaardigheden. Een voorloper van de 'viewmaster' als je wil.

Thomas
Gast

Bericht door Gast »

Had niet gezien dat je nog meer vroeg: je ziet troepen van SS-Gebrigs-Division ,,Nord'', eind 1942 was deze in Finland als onderdeel van 20.Gebrigsarmee.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Bedankt voor de info Thomas :wink: Ik kwam erachter dat er ook een boek bestaat over deze eenheid, tijdens operatie Nordwind.
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Als er Wiking-Ruf op staat zullen er ook wel foto's bijzitten van de SS-Pantzer-Division Wiking. Waarschijnlijk mensen (Finnen dus) van het regiment Nordland
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Lijkt me idd divisie 'nord'
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
leo

Bericht door leo »

waar heb je die fotos gekocht?
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Via een veiligsite. Tis al even geleden ik weet het niet meer precies. Uit mn hoof gezegd heb ik er 7,50 voor betaald.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

verellen schreef:Als er Wiking-Ruf op staat zullen er ook wel foto's bijzitten van de SS-Pantzer-Division Wiking. Waarschijnlijk mensen (Finnen dus) van het regiment Nordland
...Nee hoor, dat hoeft niet. "Wiking Ruf" was een naoorlogs SS veteranenblad (de voorloper van de "Freiwillige")
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

aah, dat wist ik niet. Weeral wat bijgeleerd :P
Plaats reactie