Jodenvervolging

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
......

Jodenvervolging

Bericht door ...... »

Ik zou graag het antwoord weten op deze vraag: Er zijn in Nederland in vergelijking met veel andere bezette landen relatief veel joden opgespoord en gedeporteerd. Hoe kan dit?
Alvast bedankt!!
M
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Omdat veel Nederlanders zich de
benen onder 't lijf uit gelopen hebben
om de Duitsers te helpen.

:/
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

misschien ook door de goede persoonsadministratie voor de bezetting?
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ook ja, maar daar werd dus ook flink moeite voor
gedaan om het zo mooi in kaart te brengen. Er is
bijvoorbeeld in Amsterdam een keurige kaart
aan de Duitsers geleverd met daarop aangestipt
waar alle Joodse families zich bevonden.

Het resultaat mag er dan ook zijn: zie post van
topicstarter.

En dat ze 't in Israel zo hoog op hebben met
ons snap ik dan ook niet helemaal. Beetje
verkeerd beeld.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Jullie hebben de eerste wereldoorlog gemist !!!!
De buurlanden (bijna heel europa) hebben de Duitsers leren kennen en haten tijdens de eerste wereldoorlog.
En die haat zat er nog in bij de ouderen en werd ook doorgegeven aan hun kinderen jegens de Duitsers .
Daarom dat de buurlanden minder vlot hebben meegewerkt met de Duitsers in wo2...


Adrian
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat is een zinnige verklaring Adrian.

Toch zakt mijn hart in de schoenen als ik foto's zie waarop Duitsers als bevrijders ons land werden binnengehaald óf alle hulp zie die ze gehad hebben bij het vervolgen van de joden in Nederland. Of je nu een Duitser haat of niet, toen was al bekend van de kristalnacht en de manier waarop men met Joden omging.

Ik vraag me dan af wat het amtenaren apparaat heeft gedacht toen ze de opdracht kregen om in kaart te brengen waar alle Amsterdamse joden resideerden. Zouden ze nu werkelijk gedacht hebben dat die informatie alleen ter kennisgeving gebruikt zou worden?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Misschien een andere leuke vraag. Hoeveel joden zijn er eigenlijk uit de klauwen van de Duitsers gebleven door middel van fraude en onderduiking in Nederland?

Misschien dat dat 1 van de redenen is waarom Israel en Nederland zo dik zijn.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Proos schreef:Dat is een zinnige verklaring Adrian.

Toch zakt mijn hart in de schoenen als ik foto's zie waarop Duitsers als bevrijders ons land werden binnengehaald óf alle hulp zie die ze gehad hebben bij het vervolgen van de joden in Nederland. Of je nu een Duitser haat of niet, toen was al bekend van de kristalnacht en de manier waarop men met Joden omging.
Ik denk dat je je daarin vergist. Tegenwoordig hebben we massa-media, toen hadden we alleen radio en bioscopenm. En wat er in Duitsland gebeurde sijpelde maar mondjesmaat door.
Ik vraag me dan af wat het amtenaren apparaat heeft gedacht toen ze de opdracht kregen om in kaart te brengen waar alle Amsterdamse joden resideerden. Zouden ze nu werkelijk gedacht hebben dat die informatie alleen ter kennisgeving gebruikt zou worden?
Tja, er waren genoeg ambtenaren die niet al te hard meewerkten en ook ambtenaren, die het verzet en onderduikers hielpen. Maar ja, je hoefde maar 2 foute te hebben en een heleboel gegevens lagen op straat.

Ik kan je L. de Jong aanraden hierover. Gaat tamelijk diep in op de mate van medewerking van het ambtelijk apparaat.

Overigens lag er een Aanwijzing van voor de oorlog, over hoe te handelen bij een bezetting. Helaas was men op de meeste plaatsen vergeten dat die bestond..
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Willem ter Haar schreef:Misschien een andere leuke vraag. Hoeveel joden zijn er eigenlijk uit de klauwen van de Duitsers gebleven door middel van fraude en onderduiking in Nederland?

Misschien dat dat 1 van de redenen is waarom Israel en Nederland zo dik zijn.
Ik geloof dat die aantallen vrij gering zijn als je ze vergelijkt met de getallen van mensen die niet uit die klauwen ontkomen zijn.

Ik zal de getallen eens nazoeken in "Grijs Verleden" alsik thuis ben van mijn werk (staat me iet bij dat er in dat boek cijfermateriaal gegeven werd).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Nederland en de ook een groot deel van de rest van de wereld hebben lange tijd goed gekeken hoe de Joden gedeporteerd werden.

Zoals Proos al zei, Nederland heeft goed geholpen met het opsporen van de Joden. Lieten vrolijk toe dat ze met en ster moesten lopen en zorgden dat ze mooi bij elkaar kwamen te wonen.

In Finland ging dat wel anders. Daar kregen de Duitsers geen medewerking in het uitzoeken wie wel en wie geen Jood was. En als de Joden een ster moesten dragen zou de koning er ook een gaan dragen. Plan ging niet door.

Vandaar dat er in NL veel joden zijn gedeporteerd, het werd de Duitsers gemakkelijker gemaakt.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Martijn schreef:In Finland ging dat wel anders. Daar kregen de Duitsers geen medewerking in het uitzoeken wie wel en wie geen Jood was. En als de Joden een ster moesten dragen zou de koning er ook een gaan dragen. Plan ging niet door.
De koning van Finland? Goh, waren de Finnen stiekem toch een monarchie dan?
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Excuses, ik weet niet waarom daar Finland staat, maar ik bedoel Denemarken :oops: :oops:

Ik zal er niet helemaal met mijn hoofd bij zijn geweest.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Kan het feit dat er vlak voor het uitbreken van de oorlog nog Joden naar Nederland zijn gevlucht, omdat ze dachten dat NL wel weer Neutraal zou blijven, een rol gespeeld hebben in het feit dat er zoveel Joden zijn opgepakt in NL? Simpelweg omdat er hier relatief veel zaten oid's? Ik heb ooit eens zoiets gelezen, maar weet niet meer in hoeverre de bron betrouwbaar was.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Wat een belangrijke oorzaak is is de grote bevolkingsdichtheid in Nederland.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

okke schreef:Wat een belangrijke oorzaak is is de grote bevolkingsdichtheid in Nederland.
Nee vind ik geen excuus.
Belgie heeft ook een grote bevolkingsdichtheid en daar zijn veel joden gered.
En weinig joden aangegeven in vergelijking met andere landen.

Adrian
Plaats reactie