Enkele verhalen van m'n opa

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
mauser
Lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 27 dec 2003, 11:11
Locatie: horst

Bericht door mauser »

mijn opa woonde in valburg (heel dichtbij arnhem)
in de oorlog maar hij was schilder en is opgeroepen door de deutsers voor arbeid
hij moest kampen schilderen waar russische krijgsgevangen zaten.
en hij heeft panzer wagens geschildert.

mijn andere opa woonde in mijn dorp (hij is idt jaar overleden)
en zat ondergedoken in het bos hier vanwege zijn oproep voor te werken voor duitsland.
hijs verradden en opgepakt hij heeft bij de russische grens gezeten in een kamp. en in vught een tijdje.
maar hij praate er niet veel over hij had verschikkelijke dingen meegemaakt.

mauser
It's not about dying for your country. It's about lettig your enemy's die for theirs!!
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Ik zal eens een kort verhaaltje vertellen over mijn overgrootvader. Ik zal net zoals Gilles een thread maken waar ik alles vertel. Hier komt het: mijn overgrootvader zat in het Geheim Leger onder leiding van Bonifaas "Boni" Wauters. Daarna is hij naar Engeland gevlucht en is hij ingelijfd in de SAS (Belgische divisie, brigade Pirron), hij heeft heel dat Market Garden gedoe meegedaan en nog wat dingen. (...). Het toppunt: Hij was degene die Alfred Rosenberg gevangen heeft genomen.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Welke sector/afdeling van het AS/GL zat hij?

Kleine opmerking: de 5de SAS (Belgische SAS) heeft nooit deel uitgemaakt van de Brigade Piron, maar stond rechtstreeks onder SAS-bevel. Sterker nog, ik geloof dat ze zelfs nooit echt rechtstreeks ten dienste hebben gestaan van de Brigade.
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Op de dingen van het GL kan ik niet antwoorden, aangezien de nonkel van mijn vader die informatie heeft. Hij zat degelijk bij de SAS, en ik heb thuis allerlei foto's liggen van Pirron en Blondeel, daarvan mijn gedacht.
antwerpx schreef:Welke sector/afdeling van het AS/GL zat hij?

Kleine opmerking: de 5de SAS (Belgische SAS) heeft nooit deel uitgemaakt van de Brigade Piron, maar stond rechtstreeks onder SAS-bevel. Sterker nog, ik geloof dat ze zelfs nooit echt rechtstreeks ten dienste hebben gestaan van de Brigade.
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
junior
Lid
Berichten: 1407
Lid geworden op: 28 jun 2004, 19:03
Locatie: Heaven on Earth
Contacteer:

Bericht door junior »

Even opzoekwerk gedaan: hij zat zoals jij zei in de 5de SAS. Onder leiding van Blondeel als ik mij niet vergis?
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ST-lucas
in boxtel??
Starting up again
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

jr. schreef:Even opzoekwerk gedaan: hij zat zoals jij zei in de 5de SAS. Onder leiding van Blondeel als ik mij niet vergis?
Klopt, Colonel Eddy Blondeel :)
Gebruikersavatar
morituritesalutent
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jul 2004, 17:33
Locatie: Belgisch Limburg

Belgische SAS soldaten

Bericht door morituritesalutent »

Meer info over Belgen in de SAS kan je vinden op de excellente site:
http://www.belgiansas.com

Vele unieke foto's en documenten, ditto verhalen vind je er!

In het is net zoals Peter opmerkt, je moet de Belgische SAS soldaten, die direct onder bevel stonden van de hogere Britse SAS leiding, en de Brigade Piron als twee afzonderlijke eenheden beschouwen! Weliswaar is het mogelijk dat er onderling contacten waren ...

Geert
Smikey
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 okt 2004, 01:08
Locatie: zierikzee/helmond
Contacteer:

Bericht door Smikey »

Ik weet helaas niet zo veel van mijn eigen opa des tijds als jonge jonge van jaar of 17 (kan jonger weze) des tijds wonend in Delft alleen de executies op straat mee gemaakt heeft . Weet zo nie of het om joden ging of verzets lui. Helalas kan ik niet meer er over te weten komen dan wat mn moeder me kan vertellen, hij is op 47 jarig leeftijd overleden(kanker vanwege mijnbouw gasse(oud mijnwerker in de goud mijne crugers park Z-A) dus iets van 2 jaar voor mijn geboorte... Maar verder heb ik nog de kant van mijn pa die de lichte bediende op het oud militair vliegveld in veldhoven, Doof geworden van de bombardemente op het vliegveld en ook al overleden een aantal jaar. Dan heb ik nog een oom van mijn ma die heeft voor de engelse gevochten in noord- afrika onder andere El alamein (South afrikan brigade) (mijn fam is zuid afrikaans/Nederlands) geen idee welke dat was. Het gekke is datie paarjaar geleden engeland nie binnenmocht (en later na meerdere malen schriftelijk )om zn eigen dochter te bezoeken van wege een pasport ofzo terweil hij *** wel voor die britte gevochten heeft. verder nog een vriend van mij oma die des tijds van het begin af aan in nederlands indie gezeten heeft en ook gevochten heeft . Alleen niet echt spraakzaam er over wel dat ik paar verhalen heb gehoord over een stel nutteloze heuvels die zij moeste behouden en veroveren. Kort om respect heb ik wel voor ze om er ook niet op verder in tegaan, Ik heb zo ook verhalen gehoord van een maat van mij waar van zijn opa waarschijnlijk in het zelfde regiment gezeten zou hebben op jakarta des tijds. Onder andere bizars dat 1 van zn mate ff wat wou drinke en zn schoen wou schoon maken bij een riviertje en levend en wel opgevreten is door een krokodil of dat zn laarze gejat waren door een aap. Of datie als eerste voorop moest lope met patroeies in de jungle en neer geschoten is door een japanse sniper en overleeft heeft anders zoudie dit niet verteld kunnen hebben aan mijn maat. Maar goed dit was mijn verhaal ff in t kort.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Hier dan ook maar een klein verhaaltje van wat mijn opa heeft meegemaakt:

Toen de Engelse Horn bevrijden hadden de Duitsers een groot gat in de weg gemaakt. Toen de Engelse tanks kwamen bleek het gat inderdaad te groot, om het gat dicht te maken schoof Britse buldozer een huis zo erin. Toen de bewoner ervan hoorde, rendde hij de engelse na met een kapotte stoel :lol: .
Wat bleek nou hij was niet kwaad omdat hij zijn huis kwijt was, maar omdat zijn konijnen nog in huis waren _/-\o- .

mzzl :P
Darryl
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie