Hitler zeker niet Grootste Duitser

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Hitler zeker niet Grootste Duitser

Bericht door Brianlinden »

LONDEN Adolf Hitler,wellicht een van de
belangrijkste figuren uit de twintigste
eeuw,mag niet voorgedragen worden als
Grootste Duitser.De organisator van de
verkiezing,de publieke zender ZDF,wil
niet dat er foute personen deelnemen.

In navolging van de BBC laat ZDF in een
televisieprogramma kijkers stemmen over
's lands grootste personage.Een panel
heeft al 250 namen verzameld,het Duitse
publiek mag nog 50 namen toevoegen.
Nazi's die misdaden tegen de mensheid
begingen zijn echter taboe,stelt ZDF.

Duitse historici betreuren het besluit,
want "historische grootheid heeft niets
met aardigheid of moraal van doen."
Bron: Teletekst 192[/code]
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

De keuze voor een belangrijkst persoon is sterk tijdgevoelig. Dat nu als belangrijkste Nederlander Pim Fortuyn op de lijst staat past bij wat vandaag belangrijk wordt gevonden. Over tien jaar herinneren een aantal mensen hem nog wel vaag, maar is hij zeker de nominatie voor grootste Nederlander niet meer waard.

Het past nog steeds (nog net?) niet om in Duitsland de grootsheid van nazi-topfiguren aan te prijzen - zonder van de slechtheid van hun daden iets af te doen.

Wellicht dat over tien jaar Hitler wel genomineerd zou kunnen worden voor grootste Duitser aller tijden.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Ze hebben pas geleden toch ook al de grootste Duitser gekozen? Want ik dacht dat Konrad Adenauer gewonnen had, vlak voor Karl Marx.

En ik dacht ook dat ze Hitler toen buiten de verkiezingen hebben gehouden omdat het een Oostenrijker zou zijn, flauwe smoes ook eigenlijk.
Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Zhukov
Lid
Berichten: 1308
Lid geworden op: 26 aug 2004, 00:05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Вместе мы непобедимы
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Tsja, Inderdaad als je kijkt naar de lijst met Nederlanders voor de Grootste, staan er Nederlanders op die wellicht in een andere tijd wel eens als landverrader of oorlogsmisdadiger niet op die lijst zouden hebben gestaan. Een man als Pim Fortuyn die (met alle respect) voor Nedelrand zelf toch niets heeft kunnen presteren eindigd vervolgens nu heel hoog.
Het is zeer tijdgebonden maar wel slecht voor een dergelijke verkiezing. Zo kan er natuurlijk nooit objectief gekozen worden.
Dat is dus ook het probleem met Duitsland, waar de NAzi's, maar ook voormalige Oostduitse staatslieden nauwelijks aan bod komen. Wat te denken van personen als Friedrich Engels, Karl Liebknecht en Rosa Luxemburg. Personen die een belangrijke impact op de Duitse geschiedenis hebben gehad maar nooit hoog zullen scoren.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Toch denk ik dat Fortuyn wel heeft bijgedragen aan Nederland, er zijn door hem immers onderwerpen bespreekbaar geworden die eerst niet zo openbaar werden besproken.
Maar om even terug te komen op Hitler, ik vind het wel terecht dat hij niet op de lijst voorkomt als grootste Duitser. Zou ik trouwens schandalig vinden om hem als Grootste Duitser te benoemen, zou dan toch betekenen dat hij goede daden verricht zou hebben wat toch echt niet zo is. Misschien is hij wel een van de bekendste Duitsers of meest besproken Duitsers maar toch echt niet als grootste.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ik denk niet dat ik het met je eens ben. Niet zozeer wat Hitler betreft, maar wat betreft of iemand goede dingen heeft gedaan voor het land.
Wat heeft Fortuyn voor iets goeds gedaan? Heeft hij dingen bespreekbaar gemaakt? Wat is er nu dan bespreekbaar wat niet bespreekbaar was? Is dat zijn persoonlijke verdienste?
Als je de lijst Nederlanders bekijkt zitten er bij waarvan je jezelf heel erg kan afvragen wat zij voor "goeds" hebben gepresteerd. Het gaat in mijn ogen niet zozeer om de "Grootste" maar om de populairste.
Hitler heeft naast slechte dingen heel veel goeds gedaan. Sociale voorzieningen, wegenbouw, registratie, oplossen werkloosheid enz. enz. enz.. Ik zeg zeker niet dat hij hiermee zijn "slechtheid" overstijgt, maar als je naar de criteria kijkt is de enige reden waarom hij niet genomineerd mag worden het feit dat hij Nazi was.
Als je dat in ogenschouw neemt hadden op de Nederlandse lijst mensen als Piet Heyn (niet meer of minder dan een piraat), Johan van Oldebarneveld (in zijn tijd gezien als een landverrader), en nog vele anderen helemaal niet op de lijst thuisgehoord.

Volgens mij is de belangrijkste reden dat ene persoon als Hitler er niet op staat de angst dat hij veel stemmen zou krijgen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

ik ben het niet eens met je.
Iemand die zoveel moorden op z'n geweten heeft mag gewoon niet genomineerd worden, tuurlijk heeft hij ook goede dingen gedaan die, zoals je zelf ook al zei, absoluut niet opwegen tegen de slechte daden.
In mijn ogen vind ik het logisch dat er geen nazi's op de lijst mogen staan, maar dat is verder mijn mening.
Lijkt me toch niet dat ze Hitler kunnen verkiezen als populairste persoon, dan zouden de Duitsers dus echt nix hebben geleerd.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Dan zijn we het in ieder geval eens dat we het oneens zijn :wink:
Wat mij betreft hoeft hij er ook niet bij, maar ik reageer alleen op opmerkingen eerder gemaakt dat het wel degelijk tijdgebonden is. Als Wo2 langer geleden was, ben ik er van overtuigd dat hij er wel bij zou staan. Staat overigens de laatste Duitse Keizer er bij? Die heeft in Wo1 ook heel wat op zijn geweten.

Helaas zijn Rechts extremistische partijen in zowel Duitsland en Belgie nog steeds bij een aanzienlijk deel van de bevolking populair, als was het alleen maar als proteststem. Kijk maar naar de recente regionale verkiezingen.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

:wink:

Misschien heb je daar wel gelijk in dat hij er later nog eens op komt te staan
Gebruikersavatar
jeroen1944
Lid
Berichten: 991
Lid geworden op: 20 aug 2004, 22:03

Bericht door jeroen1944 »

Wilco Vermeer schreef:Ik denk niet dat ik het met je eens ben. Niet zozeer wat Hitler betreft, maar wat betreft of iemand goede dingen heeft gedaan voor het land.
Wat heeft Fortuyn voor iets goeds gedaan? Heeft hij dingen bespreekbaar gemaakt? Wat is er nu dan bespreekbaar wat niet bespreekbaar was? Is dat zijn persoonlijke verdienste?
Als je de lijst Nederlanders bekijkt zitten er bij waarvan je jezelf heel erg kan afvragen wat zij voor "goeds" hebben gepresteerd. Het gaat in mijn ogen niet zozeer om de "Grootste" maar om de populairste.
Hitler heeft naast slechte dingen heel veel goeds gedaan. Sociale voorzieningen, wegenbouw, registratie, oplossen werkloosheid enz. enz. enz.. Ik zeg zeker niet dat hij hiermee zijn "slechtheid" overstijgt, maar als je naar de criteria kijkt is de enige reden waarom hij niet genomineerd mag worden het feit dat hij Nazi was.
Als je dat in ogenschouw neemt hadden op de Nederlandse lijst mensen als Piet Heyn (niet meer of minder dan een piraat), Johan van Oldebarneveld (in zijn tijd gezien als een landverrader), en nog vele anderen helemaal niet op de lijst thuisgehoord.

Volgens mij is de belangrijkste reden dat ene persoon als Hitler er niet op staat de angst dat hij veel stemmen zou krijgen.
idd :!:
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

Wilco Vermeer schreef:Ik denk niet dat ik het met je eens ben. Niet zozeer wat Hitler betreft, maar wat betreft of iemand goede dingen heeft gedaan voor het land.
Wat heeft Fortuyn voor iets goeds gedaan? Heeft hij dingen bespreekbaar gemaakt? Wat is er nu dan bespreekbaar wat niet bespreekbaar was? Is dat zijn persoonlijke verdienste?
Als je de lijst Nederlanders bekijkt zitten er bij waarvan je jezelf heel erg kan afvragen wat zij voor "goeds" hebben gepresteerd. Het gaat in mijn ogen niet zozeer om de "Grootste" maar om de populairste.
Hitler heeft naast slechte dingen heel veel goeds gedaan. Sociale voorzieningen, wegenbouw, registratie, oplossen werkloosheid enz. enz. enz.. Ik zeg zeker niet dat hij hiermee zijn "slechtheid" overstijgt, maar als je naar de criteria kijkt is de enige reden waarom hij niet genomineerd mag worden het feit dat hij Nazi was.
Als je dat in ogenschouw neemt hadden op de Nederlandse lijst mensen als Piet Heyn (niet meer of minder dan een piraat), Johan van Oldebarneveld (in zijn tijd gezien als een landverrader), en nog vele anderen helemaal niet op de lijst thuisgehoord.

Volgens mij is de belangrijkste reden dat ene persoon als Hitler er niet op staat de angst dat hij veel stemmen zou krijgen.
Mee eens,
zelf zou ik op Bismarck stemmen.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Je zou ook als antwoord een flauw grapje kunnen geven..bijvoorbeeld;
"Wie was/is de grootste Duitser ooit?" .............................................."die moet nog geboren worden"
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Moest het pogramma in België lopen, zou het nogal tot rellen komen :lol:
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Michael schreef:Moest het pogramma in België lopen, zou het nogal tot rellen komen :lol:
:? Verklaar
War is something human...
Plaats reactie