Glad ijs

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

De Amerikaanse 45th Infantry Division beging meerdere oorlogsmisdaden op Sicilië in 1943, o.a. moord op Duitse en Italiaanse krijgsgevangenen op het vliegveld van Comise, moord op krijgsgevangenen nabij Gela en moord op krijgsgevangenen op het vliegveld van Buttera. In alle gevallen werden de daders aangehouden en voor moord veroordeeld maar sneuvelden later aan het front. Dezelfde divisie beging ook meerdere oorlogsmisdaden tegen Duitse soldaten tijdens de bevrijding van het kamp Dachau.

De Amerikaanse 11th Armoured Division bracht op nieuwjaardag 1945 zestig Duitse krijgsgevangenen om.

In April 1945 werden 42 krijgsgevangen Waffen-SS’ers door leden van de Amerikaanse 42nd Infantry Division doodgeschoten.

In Nahrendorf werden 42 SS’ers van de HJ door leden van de Britse 8th Army (Desert Rats) doodgeschoten nadat ze gedwongen werden hun eigen graf te graven.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Zoals ik eerder schreef is oorlog een vuil spel. Het doel van oorlog is om de tegenstander te verslaan; het liefst op manieren waarop het gevaar voor de eigen partij tot een minimum beperkt wordt. Dit leidt meestal tot discutabele handelingen.
Dat rechtvaardigd het gebruik van discutabele handelingen niet, want ik heb er het voeren van oorlog niet mee gerechtvaardigd.

In de oorlogsvoering hebben alle partijen 'vals gespeeld' en met name de Britten en Amerikanen waren erg goed in het toebrengen van grote schade aan burgerdoelen van de tegenstander, zonder noemenswaardige hoge kosten voor 'de eigen partij'.

De verschillende landen gingen op heel verschillende manieren om met krijgsgevangenen. Of misdaden hierin onder oorlogsmisdaden valt weet ik niet, maar als het zo is, hebben de Duitsers, de Soviets en de Japanners op grote schaal oorlogsmisdaden gepleegd door de wijze waarop zij krijgsgevangenen behandelden. Daarnaast hebben alle partijen op kleinere schaal incidenteel misdaden gepleegd tegen krijgsgevangenen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Glad ijs/oorlogsmisdaden

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Je vraagt specifiek om oorlogsmisdaden. Iedereen lijkt het er over eens te zijn dat in de oorlogsvoering door alle partijen misdaden zijn gepleegd.

Buiten de oorlogsvoering zijn er door alle landen ook misdaden gepleegd. De tweede wereldoorlog was een strijd tegen de misdaad van Duitsland om andere landen binnen te vallen en te veroveren. Gedurende (en vooral na) de oorlog werd het een strijd tegen alle misdaden die door nazi-Duitsland gepleegd waren; onderdrukking van bezette volkeren, volkerenmoord en dergelijke.

Dat zijn allen geen oorlogsmisdaden.

En ook kan ik de westerse geallieerden niet beschuldigen van grootschalige misdaden op dit gebied.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

okke schreef:En ook kan ik de westerse geallieerden niet beschuldigen van grootschalige misdaden op dit gebied.
De behandeling van Duitse krijgesgevangen in Rusland was een oorlogsmisdaad, en er is geen gering aantal Duitsers opgesloten geweest.
Denken we hierbij ook aan de 'Japanners' die na de aanval op Pearl Harbor in de VS in penibele kampen bijeen werden gedreven.

Het is nog geen holocaust, maar moeilijk kleinschalig te noemen
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

het is te zien bij band of brothers aflevering 3
als er een duitse fallschirmjager met de handen hoog naar buiten gelopen
komt en bruutweg afgeschoten word door iemand met een pistool

maar houd je maar eens rustig als iemand die net een boel van je kameraden dood geschoten heeft om die met respect te behandelen
daarin tegen is dit echt niet goed te praten want je maakt gewoon een einde aan een mensenleven dat misschien als de oorlog af was gelopen zeer veel goede dingen zou doe.

vanuit een bepaald punt kan ik het begrijpen dat ze die krijgsgevangen doodschoten maar toch vind ik het gruwelijk en de personen die het gedaan hebben moeten gestraft worden. het had niet mogen gebeuren je moet je nooit verlagen tot de daden van je vijand maar je moet ze opsluiten voor vele jaren.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Lucia
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 okt 2004, 10:08
Locatie: Hoorn

Bericht door Lucia »

okke schreef: En ook kan ik de westerse geallieerden niet beschuldigen van grootschalige misdaden op dit gebied.
Dresden kostte 135.000 mensen het leven, kort na het bombardement heeft de engelse propaganda het bricht uitgebracht dat het hoge dodenaantal gedeeltelijk kwam omdat een fabriek door chemische gassen, was gebombardeerd, waarna gifgas van de duitsers was vrijgekomen.
Dit was een absolute leugen, integendeel, een gedeelte van het amerikaanse eskader had specifiek opdracht om de wegen met mitrailleurvuur te beschieten om zo de uiit de stad vluchtende mensen weer de stad in te drijven....

Je hebt gelijk....geen misdaad, het moest even..
It's the story of Salome.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik hoor tussen de regels van Remarque door dat hij hoopt dat er ook op een niet-misdadige manier oorlog gevoerd kan worden. De verschillende verklaringen en verdragen proberen oorlog en misdadigheid uit elkaar te houden, maar ik geloof niet dat dat mogelijk is.

Oorlog is een vuil spel.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Die andere Timo schreef:De Amerikaanse 45th Infantry Division beging meerdere oorlogsmisdaden op Sicilië in 1943
Is dit nu feitelijk reeds bewezen? Ik zie het overal maar nergens écht uitgewerkt. 80 US ID was zonder twijfel een rotte appel in de mand (tal van misdaden in Erfurth en voorsteden in de maand april van 1945), 45 US ID schijnt die indruk soms ook na te laten. Ik heb dit incident alvast niet opgenomen in m'n lijst wegens een flagrant gebrek aan bewijzen.
In Nahrendorf werden 42 SS’ers van de HJ door leden van de Britse 8th Army (Desert Rats) doodgeschoten nadat ze gedwongen werden hun eigen graf te graven.
Vahrendorf. Dat klopt, alhoewel het aantal onduidelijk is, ze liggen begraven op het lokale Ehrenfriedhof. In ieder geval zou ik persoonlijk het aantal op lager dan 42 zetten (12 tot 17).
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

okke schreef:En ook kan ik de westerse geallieerden niet beschuldigen van grootschalige misdaden op dit gebied.
Mijn quote wordt gebruikt om aan te tonen dat de westers geallieerden wel degelijk oorlogsmisdaden gepleegd hebben.

Een beetje brononderzoeker zou gelijk door hebben dat mijn opmerking echter niet gaat over oorlogsmisdaden, maar andere misdaden tegen de menselijkheid, als het onderdrukken en uitmoorden van bezette volkeren.

Kunnen Antwerpx, Remarque en Lucia hun reactie op mijn bericht herzien?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten