Je nieuwste aankoop - deel 5 (documenten en fotomateriaal)

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gesloten
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Enkele van m'n nieuwe foto's:

* Belgische gevangenen komen aan in Duitsland, 16 mei 1940. Lijken me praktisch allemaal officieren ?

Afbeelding

* Persfoto van de repressie: Ketels, chef van de hitlerjugend in Hasselt, 29-9-44

Afbeelding


Verder heb ik nog een verzameling van 80 portretfoto's van de Kriegsmarine opgekocht, maar die ga ik denk ik doorverkopen (geinteresseerden kunnen zich altijd melden :P )
Gebruikersavatar
morituritesalutent
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jul 2004, 17:33
Locatie: Belgisch Limburg

Bericht door morituritesalutent »

* Persfoto van de repressie: Ketels, chef van de hitlerjugend in Hasselt, 29-9-44
Tim,

Vooreerst, check je PB ...

Vervolgens, Frans Ketels was niet "een chef van de hitlerjugend", maar wel een leider van het N.S.J.V. ... klein verschil, maar toch een historisch detail! Er bestaat overigens een boek over zijn wedevaren ... hij werd doogemarteld door "belgische verzetslieden" ...één van de vele jammerlijke gebeurtenissen in die zware belgische repressie!

Greetz
Geert
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

morituritesalutent schreef:Frans Ketels was niet "een chef van de hitlerjugend", maar wel een leider van het N.S.J.V. ... klein verschil, maar toch een historisch detail! Er bestaat overigens een boek over zijn wedevaren ... hij werd doogemarteld door "belgische verzetslieden" ...één van de vele jammerlijke gebeurtenissen in die zware belgische repressie!
Heel interessant ... werpt wel een ander licht als je naar de "verzetshelden" kijkt op deze foto (ok, er zullen zeker wel goeie bijgezeten hebben maar ook wel een paar smeerlappen blijkbaar). Het originele bijschrift achter op deze foto: "HASSELT. Ketels, Chef de la jeunesse hitlérienne du Limbourg, arrêté par les patriotes." Vandaar dat ik direct dacht aan HJ natuurlijk. De foto werd trouwens door de censuur geweigerd en is dus nooit gepubliceerd.


Deze foto is ongeveer hetzelfde ogenblik genomen:
Afbeelding
(Bron: HBVL)

Geert, ik stuur je een PB'tje terug.
Gebruikersavatar
morituritesalutent
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jul 2004, 17:33
Locatie: Belgisch Limburg

Bericht door morituritesalutent »

Tim,

Prachtige foto! Begrijpelijk die achterkant, men wist in die tijd overigens amper het verschil tussen wie, hoe en wat ... alles was "zwart-wit", als je begrijpt wat ik bedoel! :wink:

Ik heb in mijn verzameling overigens enkele foto's van Frans Ketels uit een betere periode ... in uniform en dergelijke, waarop hij nog niet gehavend is! Als je wil, wil ik deze best eens inscannen!

Zijn hele relaas kan je nalezen in het boek "De vergeten moord op Frans Ketels" ... ivm hiermee, zie mijn PB!

Groetjes
Geert * genietend van zijn vrije dag :)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zéér schone foto's Tim!!!
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Heeft Frans Ketels ooit bij de SS-Division Wiking gevochten? Ik weet niet meer waar, maar ik denk dat ik al een (kleuren) foto van hem gezien heb in het uniform van Sturmmann, zou dat kunnen, of vergis ik mij?
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Oh, sorry, vergissing.
Gebruikersavatar
morituritesalutent
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jul 2004, 17:33
Locatie: Belgisch Limburg

Bericht door morituritesalutent »

Michael,

Nope maatje, Frans Ketels is altijd bij het NSJV geweest in Limburg en heeft nooit in een andere organisatie gestaan!

Misschien had dit wel zo uitgedraaid als de oorlog had voortgeduurd ... maar om op uw vraag terug te komen => niet dus!

Groeten
Geert
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Prachtige foto van Frans Ketels.

Ik spreek je wel eens op MSN })
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

Nieuwste aankoop:

blanco formulier van DeVlag met de eervolle vermelding ....

Vrij zeldzaam heb ik me laten vertellen omdat DeVlag een kleine organisatie was en al het spul van DeVlag schijnt zeldzaam te zijn :)
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Even en voorsmaakje van mijn nieuwste aankoop... }) Een ss soldbuch van de ss kavallerie divisie 1.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

Dit heeft iemand voor me opgezocht ivm de persoon.



Afbeelding
Gebruikersavatar
Giel
Lid
Berichten: 1460
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:05
Locatie: Gent

Bericht door Giel »

En dit kreeg ik er allemaal bij voor niets, meer foto's zal ik posten als ik hem heb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

HELE MOOIE AANWINST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 8) :lol:
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Zeer mooi giel! :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gesloten