Glad ijs

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Wat denken we van een lijntje onder al het bovenstaande........en nu graag weer voorbeelden van geallieerde oorlogsmisdaden

Dank.....
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Zou dan ook het getroll richting de crew op kunnen houden, er is door geen enkele moderator in deze thread in de post van een ander geëdit. Zinloze beschuldigingen (waaronder deze) over en weer vat ik samen onder stemmingmakerij en daar zit hopelijk ook de topicstarter niet op de wachten.

De discussie gaat over oorlogsmisdaden van geallieerden, met name voorbeelden hiervan, en daaronder vallen ook kampen in de Sovjet-unie. Ik denk dat de vergelijking met andere kampen, de graad van het lijden in het bijzonder, niet gepast is en ook irrelevant is aangaande deze discussie. Vanaf heden kan in dit topic verder gepost worden aan de hand van het discussiepunt van de topicstarter.

Degene die zich daar niet aan kan houden zal hierop worden aangesproken door een moderator en dus niet door een medegebruiker. Gebeurt dit wel, dan zal ook laatst genoemde een bericht ontvangen. Verdere communicatie over de kwaliteit van dit topic gaat in de eerste plaats naar de moderator van dit onderdeel, zoals aangegeven op de hoofdpagina van het forum.

Een reactie op dit bericht wordt dan ook NIET geplaatst in dit topic.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Den Haag is ook gebombardeerd door de Geallieerden, een plaquette ter nagedachtenis is te zien op de Prinses Beatrixlaan in Den Haag. Ze wilden geloof ik een lanceerlocatie voor de V1 of V2 bommen vernietigen. Er zijn tientallen burgerslachtoffers gevallen. Ik schaal dit niet echt onder misdaden trouwens, maar dit zijn wel grove fouten die qua uitwerking niet veel onderdoen
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 29 okt 2004, 04:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Hoewel dit wel een bijzonder voorbeeld is, omdat juist een V2 ook op burgers werd ingezet, en juist dat de motivatie kan zijn om het toch te bombarderen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Marcfire
Lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 24 dec 2003, 12:49

Bericht door Marcfire »

Als de kans inderdaad zo groot was om burgers te raken, hadden ze dan niet beter de ondergrondse aan het werk kunnen zetten om dat ding te vernietigen? Maar mischien hadden die niet de middelen en mogellijkheden om zoiets voorelkaar te krijgen.

Hieronder wat info inzake de blunders mbt dit bombardement.

De info omtrent slachtoffers:
Meer dan 500 burgers komen om; ruim 400 worden vermist van wie velen nooit worden teruggevonden en meer dan 200 mensen zijn ernstig gewond. Omdat het Bezuidenhout in die tijd zeer dichtbevolkt is, raken naar schatting 30.000 mensen dakloos.

Verslag van een Nederlande RAF piloot:
Ik had een opleiding voor vlieger bij de RAF aangevraagd en in januari 1945 werd ik bij het Nederlandse 320 Squadron geplaatst, dat middelzware bommenwerpers vloog. De belangrijkste doelen waren bruggen, rangeerterreinen, spoorlijnen en kruispunten. Dat was toen een moeilijke zaak en negen van de tien bommen lagen ernaast.
Het bombardement op het Bezuidenhoutkwartier in Den Haag is daar een typisch voorbeeld van. Bij de voorbereiding van de vlucht zei de baas waar de bommen moesten vallen: op het kruispunt Haagse Bos - Laan van NOI - en ik dacht nog hoe ik daar vroeger naar school fietste. Na de bombing-run keek ik over m'n linkerschouder en zag ik dat de volledige bommenlast op het Bezuidenhout was neergekomen. Vreselijk. Direct wisten we dat hier iets totaal verkeerd was gegaan, maar dat het ons niet aangerekend kon worden. Een inlichtingenofficier die de verkeerde coördinaten van het doel had gegeven was er de oorzaak van. Achteraf hoorde ik dat ook mijn pleegvader de dood in dit bombardement had gevonden.

Waarom het fout ging:
De officier was nerveus. Zijn chef was met verlof, diens vervanger ziek en nu was hij, in zijn eentje, belast met een zo belangrijk onderdeel van de briefing voor de bemanningen van 24 vliegtuigen, die een precisiebombardement moesten gaan uitvoeren, nagenoeg in het centrum van een dicht bevolkte stad.
In de zenuwen die de Engelse jongeman plaagden, voltrok zich datgene wat als 'de blunder van Vitry' in de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog is bijgeschreven: de officier verwisselde waterpas en loodrecht. Horizontaal trok hij de lijn 064 (moest zijn: 042) en verticaal 042 (moest zijn: 064). De lijnen vormden een kruis op het punt waar de Schenkstraat en de Louise de Colignylaan elkaar ontmoetten: in het hart van het Bezuidenhoutkwartier. Daar vielen de andere dag de bommen; 1250 meter van hun eigenlijke doel, de plek in het Haagsche Bos.

Had deze kerel aangeklaagd moeten worden voor zijn actie???
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik heb net op verzoek het topic verschoond van berichten die de oorspronkelijke discussie niet dienden. Ik ben begonnen met het editten van berichten, maar ik kwam er achter dat ik sommige berichten beter helemaal weg kon gooien. Dit komt de leesbaarheid ten goede. Als er nog vragen of opmerkingen zijn, hoor ik die graag via pb. Ik heb overigens ook enkele pb verstuurd over de verwijderde berichten.

Overigens na het lezen van het topic begrijp ik niet waarom sommige leden nu de discussie uit de weg gaan. Een paar dagen geleden werd er nog gevraagd om stevige discussies. Het blijft echter zaak om te proberen elkaar in de discussie te pakken, daarbij moet je proberen om stekende, denigrerende of opmerkingen die als beledigend ervaren worden achterwege te laten. Alleen zo krijg je een zuivere discussie. Bij degene die hier me elkaar in discussie gaan is de kennis wel aanwezig!

Discussieer maar weer door over het oorspronkelijke onderwerp!
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ben nogsteeds nieuwsgierig waar "Remarque"de volgende uitspraak op baseerde...
Remarque schreef:Ik ben erg geraakt door wat ik las en wist er niets van. Het was in die kampen erger dan in de nazi-kampen...
Het tot twee maal toe gebruiken van de meervoudsvorm doet vermoeden dat hij meer informatie heeft dan over Gielwitz alleen en dat die informatie de conclusie kan rechtvaardigen dat wat in die kampen gebeurde erger was dan de manier waarop de Duitsers met gevangenen omgingen in kampen als b.v. Mandajek, Auschwitz-Birkenau, Belsen, Sobibor en Mauthausen.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Offtopic wederom en het antwoord staat op de vorige pagina.
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Wellicht kun je dat antwoord dan even quoten want ik lees er blijkbaar overheen.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik vind het erg leuk om te zien dat jij Die andere Timo beschuldigd van off-topic berichten, KätheHelfrich. Dat terwijl jij geen on-topic post hebt geplaatst in dit hele onderwerp tot nu toe.

Ik moet zeggen dat ik het een zeer interessante discussie vind tot nu toe. Dat ik leer over de geschiedenis en leer over de forumleden.

Zo; dit was míjn off-topic bijdrage.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Ik zie eigenlijk niet in waarom mijn vraag aan "Remarque" off-topic zou zijn. Het gaat over een opmerking die hij eerder in deze thread plaatste en met die opmerking had hij het over misdadig gedrag van de overwinnaars ten opzichte van de overwonnen Duitsers, hij vergeleek dit gedrag met het misdadige gedrag dat de Duitsers eerder t.o.v. hun gevangenen vertoonden en gaf hieraan een waardeoordeel. Als hij zo'n opmerking plaatst mag ik dan niet om meer informatie vragen?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

okke schreef:Ik vind het erg leuk om te zien dat jij Die andere Timo beschuldigd van off-topic berichten, KätheHelfrich. Dat terwijl jij geen on-topic post hebt geplaatst in dit hele onderwerp tot nu toe.

Ik moet zeggen dat ik het een zeer interessante discussie vind tot nu toe. Dat ik leer over de geschiedenis en leer over de forumleden.

Zo; dit was míjn off-topic bijdrage.
Ja, NU durf ik niet meer te regeren na de posts van Proos en Martijn.. :')
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Maar je durft toch wel even dat antwoord waar is overheen lees voor mij te quoten?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Gesloten