Jodenvervolging

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Een groot verschil tussen Beldië en Nederland is de kultuur. Nederlanders zijn niet geneigd zich tegen het gezag te verzetten; voor de gemiddelde Nederlander was het tijdens de oorlog een teken van grote vaderlandsliefde en verzet tegen de Duitsers om voornamelijk oranje bloemen in de voortuin te hebben staan.

Dat je buurman die een Jood was niet meer naar de bioscoop mocht, of niet meer naar school mocht, of ontslagen werd, was iets waar je als eenvoudig burger niets aan kon doen.

De maatregelen die ingesteld werden tegen overtreding van regels - en het daadwerkelijk uitvoeren van die maatregelen - was voor vrijwel iedereen reden genoeg om te zorgen dat hun eigen leven niet teveel risico liep in de moeilijke tijden. Wat voor zin had het te protesteren tegen de regel dat Joden al het kapitaal dat zij hadden boven fl.10.000,= in moesten leveren bij de bank? Protesteren is strafbaar en als het al niet strafbaar is trek je wel de aandacht, wat alleen maar negatieve gevolgen kan hebben.

De maatregelen tegen verzet en protest waren vrijwel altijd erger dan het kwaad waartegen geprotesteerd of verzet kon worden. Naderhand blijkt dat protest of verzet wel nodig was geweest, maar het kwaad is dan niet meer ongedaan te maken.

Het verhuizen naar getto's gaf de veiligheid van het kunnen delen van leed en bovendien was het Joden niet verboden met andere Joden om te gaan, dus in een Joodse gemeenschap wonen had ook zijn voordelen. Dat je vervolgens het getto niet meer uit kan en vervolgens eenvoudig gedeporteerd kan worden, werd door de meesten niet voorzien toen ze naar een getto toegingen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Lord_vetinari schreef:
Ik kan je L. de Jong aanraden hierover. Gaat tamelijk diep in op de mate van medewerking van het ambtelijk apparaat.
Ik kan verder De Ondergang van J. Presser aanraden, dit boek is speciaal op dit onderwerp gericht, en ook Kopgeld van A. van Liempt kan ik wat dat betreft aanraden! :)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Grijs Verleden van Chris van der Heijden kan ik aanraden.
(beschrijving)
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Als ik de verhalen van mijn oma hoor over het verzet dan lijkt het me of het verzet in de grensgebieden groter is geweest dan in de rest van nederland, wat denken jullie hier van?
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Waarschijnlijk was het in de grens gebieden groter omdat al die mensen die weg moesten van uit het binnenland naar de zijkant werden weggewerkt en goed aan de buurlanden overgedragen moesten worden.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
kirsten

gaskamers

Bericht door kirsten »

hoe zagen concentratiekampen eruit :o :o :o :o :o :o :o
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Gebruikersavatar
paulstolk
Lid
Berichten: 711
Lid geworden op: 05 nov 2003, 21:19
Locatie: Ede, gelderland
Contacteer:

joden in nederland

Bericht door paulstolk »

Om te zeggen dat de nederlanders over het algemeen vrolijk toekeken hoe de joden werden weggevoerd is een nogal ongenuanceerde stelling. Een oorzaak voor de passiviteit van de Nederlanders is terug te vinden in de Verzuiling. Nederlanders zijn opgevoed met het idee dat men zich zoveel mogelijk niet moet bemoeien met andere bevolkingsgroepen, zeker wanneer het een andere religie betreft. Zeker in het begin van de oorlog was er sprake van passiviteit, maar op het moment dat de Nederlanders zien dat er geen ontkomen is aan de Duitsers verandert dit beeld. Vergeet niet dat er tijdens de eerste oorlogsdagen al verzetsgroepen opdoken. Voornamelijk in Rotterdam en omgeving werd de verzetsgroep "de Geuzen" opgericht.
Plaats reactie