bewaring van verzamelstukken

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

bewaring van verzamelstukken

Bericht door Peter M »

Hoe bewaren jullie je verzamelstuken?
ik doe het als volgt:

documenten: in donkere kartonnen mapjes, het document tussen twee Xerox (wegens de lage zuurtegraad) bladen
- ik hoop dat niemand originele documenten in plastic mapjes bewaart!!! -

foto's: in een kartonnen doos in enveloppes, een foto per enveloppe

rubber: zoveel mogelijk beschermen tegen lucht & licht (in plastic zak)

metaal: in vitrinekast, metaal moet kunnen ademen, anders roest het

textiel: in vitrinekast, waar het beschermd is tegen stof

leer: indien mogelijk behandelen met kleurloze ledervoeding en dan in de vitrinekast

hout: ook in de vitrinekast

roestige voorwerpen: ontroesten met behulp van citroensap en dan met een beschermend middel insmeren

mijn vitrinekast staat bij het raam, wanneer er licht op valt doe ik een gordijn dicht. ook zorg ik dat het nooit te vochtig of te droog is in mijn kamer en dus ook in mijn vitrinekast. Ik doe ook zelden de verlichting binnenin de kast aan, teveel licht is erg slecht voor gelijk welk voorwerp (een TL-buislamp of halogeenspot zijn dus absoluut het slechtste van het slechte)
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Eigenlijk neem ik té weinig maatregelen.
Ik heb mijn verzameling gewoon in de woonkamer staan.
Mijn mannequins en helmen staan gewoon open en bloot,maar de rest zit mooi in een vitrinekast waar geen rechtstreeks licht op valt.
Het enige wat ik doe is zorgen dat de kamer mooi op temperatuur blijft en zien dat de vochtigheidsgraad op peil blijft.
Waar ik het meeste last van hebt is stof,maar bij mijn weten is dat geen grote ramp voor de verzameling...

Adrian
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

ik heb het nog wel op planken liggen alleen ga binnenkort vitrine kast kopen
Starting up again
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

het meeste hangt bij mij aan de muur in prachtige ryker display case's
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

_The_General_ schreef:het meeste hangt bij mij aan de muur in prachtige ryker display case's
Ry(i)ker klinkt startrek :D

Maar het is zo'n apparaat?
Afbeelding
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Ja Proos.
De foto's hierboven zijn Ryker display's...

Adrian
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ja inderdaad, en dan heb ik die witte achtergrond bekleed met een zwarte fluweel achtige stof, ik zal binnenkort een foto maken!
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad,Zeer interresant :)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Zeer zeker héél interessant, ik ga al op zoek naar een luchtvochtigheidsmeter
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Het belangrijkste bij het bewaren van verzamelitems is deze niet aan extreme omstandigheden bloot te stellen.

Dus geen grote temperatuurschommelingen:
Temperatuur samen met luchtvochtigheid kunnen de groei van schimmels bevorderen. Deze zijn later erg moeilijk te verwijderen en kunnen een verzamelitem letterlijk opeten.

Nooit in direct zonlicht:
Zonlicht zorgt voor verkleuring en uiteindelijk ook de teloorgang van verzamelitems. Dit is verlies van historische waarde alsmede verlies aan geldelijke waarde.

Pas bij leer op lederrot:
Om dit te voorkomen zijn er kleurloze onderhoudsmiddelen op de markt. Als leer eenmaal is uitgehard is het soms nog mogelijk dit te redden. Indien dit niet meer lukt kan het zijn dat je met kunstleer (geperst karton) te maken hebt of gewoon leer dat niet meer wil. Laat het dan zo en ga er niet verder mee rotzooien.

Pas bij stoffen items op Motten:
Een stuk Cederhout in de buurt plaatsen helpt tegen mot. Echter nooit in direct contact met het het stoffen item ! De zuren uit het Cederhout houd de motten op afstand maar is gelijk bij direct contact ook schadelijk voor het stoffen item.
Als er mot in je item zit is het mogelijk de vriezer te gebruiken om de mot te doden. Dit vereist precisie en uitleg hierover volgt.

Uniformen, petten etc
NOOIT in direct contact laten komen met Styrofoam (piepschuim en andere schuimen). Bijvoorbeeld een piepschuimen hoofd of pop voor display van een uniform of pet ALTIJD eerst bekleden met een oud T-shirt of gewoon een lap stof. De chemicalien uit het Styrofoam zorgen voor chemische afbraak van stoffen items alsmede leer.
Veel oude leren zaken, zoals riemen, kunnen hetzelfde effect hebben op kleding. Deze spullen zijn niet gemaakt om 60+jaar mee te gaan.

Papier:
Er zijn plastic hoezen en mapjes op de markt die zijn gemaakt van Zuurvrij kunsstof. Het bewaren van papieren items daarin is geen probleem.
Zelf gebruik ik voor mijn fotocollectie standaard fotobladen van de V&D. Deze zijn van zuurvrij karton en hebben zo'n spinnenwebvelletje om de foto's af te dekken. Fotoalbums leg ik plat neer zodat er geen spanning op de bladen ontstaat. Ook tijdschriften uit de jaren 30 en 40 liggen plat op de rug of in Dossiermappen.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Ernst-H
Lid
Berichten: 606
Lid geworden op: 02 jan 2004, 12:59

Bericht door Ernst-H »

Nog een kleine toevoeging op vorige post:

Onthou dat de items in je verzameling al meer dan 60 jaar hebben doorstaan. Extreme maatregelen zoals volledig geconditioneerde ruimtes, luchtvochtigheids controle, UV-beschermhoezen over de lampen etc etc zijn over het algemeen niet nodig.

Belangrijkste is dat je ze gewoon netjes behandeld en niet aan extreme omstandigheden blootstelt (bijv. een vochtige kelder)

Controleer je verzameling regelmatig op Mot/Rot/Schimmel/Roest of andere vormen van verval. Als je er snel bij bent is een item over het algemeen nog goed te redden.
Gezocht: Militaire objecten, documenten, foto's uit en over de stad Kampen (Overijssel) en de kleinere kernen.
-- Kampen -- IJsselmuiden -- Grafhorst -- Wilsum -- 's Heerenbroek -- Zalk & Veecaten -- Kamperveen --
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Ik heb een laat oorloge bekendmakings poster in een plastic mapje.
Het papier werd toen al schaars en de poster is niet erg sterk, maar ik zou hem eigenlijk anders moeten bewaren?
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Reca
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 04 mei 2005, 11:32
Locatie: de beste provinincie

Bericht door Reca »

hallo,
Ik heb een heel aantal originele documenten enz. al een aantal jaren in mijn collectie. Het is nu zo dat het in lastic mapjes zit , waar het bij mijn weten al 60 jaar inzit (sinds mijn oudoom het erin deed). Maar nu hoor ik Peter zeggen dat dat dus echt niet moet. Wat kan ik dan het beste ermee doen en zijn ze niet te broos om nu uit de mapjes te halen? Ook heb ik een uniform dat ik gewoon in een kast heb gehangen (tijdelijk) tussen wat andere hedendaagse spullen. Is dit slecht en zoja waar kan ik het dan het best bewaren als je bedenkt dat het daar slechts nog een X aantal weken ligt/hangt. Maar dus een blok cederhout in mijn kast leggen werkt tegen motten??
mvg
Rémy

ps Roel, wat voor dingen he jij allemaal in die display cases (alleen metale objecten of ook documenten of hoe?)
----
Gebruikersavatar
sobel
Lid
Berichten: 6660
Lid geworden op: 18 jun 2005, 21:07
Locatie: Nederland

Bericht door sobel »

documenten netjes in een map

uniformen ''open en bloot'' (kijk er wel geregeld naar)

medailes in vitrine

foto's in fotoboek, en dat fotoboek vervolgens in een zak tegen stof

alle naoorlogse meuk op een hoop achter men bed:P
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
Plaats reactie