Expositie in Verdun.

Alle onderwerpen met betrekking tot overige tijdvakken

Is dit een "must see"?

Peiling eindigde op 19 sep 2004, 22:24

Ja zeker!
2
67%
Nee, ik ga niet naar Verdun voor 30/11/04
0
Geen stemmen
Nee boeit me niet.
1
33%
Ik weet het niet.
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 3

Gebruikersavatar
Peter Verdun
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2004, 19:06

Expositie in Verdun.

Bericht door Peter Verdun »

Voor de mensen die van plan zijn in de komende maanden een bezoek aan Verdun te brengen heb ik de tip om de expositie: Mémoire des Tranchées te bezoeken welke te zien is in het Centre Mondial de la Paix (Verdun, nabij de Cathedraal.)

Deze simpele maar toch zeer interessante, en vooral voor Franse begrippen modern opgezette expositie, is zeker het bezoeken waard.

De expositie is nog open tot en met 30 november 2004.


Tip: als de medewerker iets vraagt zoals "Vous sont un étudiant"? of iets dergelijk qui antwoorden dit bespaart je weer een aantal euro’s kan dan namelijk voor € 1.50 naar binnen (ja, ja we blijven Hollanders :) )


Hier wat foto's die ik in juli maakte:

Overzicht van een deel van de expositie:
Afbeelding

Zeer fraai stukje trenchart:
Afbeelding

Een nagebouwde Duitse loopgraaf:
Afbeelding
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

wie weet, misschien ga ik in oktober nog als het nog goed weer wordt. Heb nl geen zin om zeiknat geregend te worden.
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Watje :)

Hoe zouden de front soldaten erbij hebben gestaan , denk je?
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

nat, koud, hongerig, stinkend en doods bang waarschijnlijk..
Gebruikersavatar
Peter Verdun
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2004, 19:06

Bericht door Peter Verdun »

Vergeet niet dat Verdun en regen bijna niet zonder elkaar kunnen. Deze expositie is juist een mooie invulling van je dag als het regent.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Originele indeling wel!
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

antwerpx schreef:Originele indeling wel!
Ben je geweest?
Gebruikersavatar
Peter Verdun
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2004, 19:06

Bericht door Peter Verdun »

Ja, tijdens een regachtige dag in Juli. Ik was verbaasd over de moderne opbouw. Tijdens een punt van de wandeling door de expositie lijkt het net alsof je in niemandsland staat. Erg mooi gemaakt!

De vloer vd wandeling bestaat uit een grote kaart van het gebied met daarop de vorderingen van slag.
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Zo aan de foto's te zien denk ik, hmmmmz laat maar,
maar ik kan beter zelf gaan kijken en oordelen.

Maarre heren,
bij regen hè, hoor je juist buiten te zijn.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Peter Verdun schreef:Ja, tijdens een regachtige dag in Juli. Ik was verbaasd over de moderne opbouw. Tijdens een punt van de wandeling door de expositie lijkt het net alsof je in niemandsland staat. Erg mooi gemaakt!

De vloer vd wandeling bestaat uit een grote kaart van het gebied met daarop de vorderingen van slag.
Hoe lang kan je daar zoet zijn eigelijk?
Als alles door gaat ga volgend weekend en wil dan proberen naar de expositie te gaan.
Gebruikersavatar
Peter Verdun
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2004, 19:06

Bericht door Peter Verdun »

Marc, het bezoeken van de expositie kost je ongeveer 1,5 uur.

Peter
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

zo das dan denk ik wel de moeite waard lijkt me!
dank je Peter
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Wat voegt deze tentoonstelling toe aan het Memorial Museum in Fleury? Wat ik tot nu toe in het Centre Mondial de las Paix gezien heb, was niet veel en kostte een hoop poen. En dan die naam alleen al van dat Centre. Wat een pretentie! Wereldcentrum van de Vrede... Zijn ze daar gek of zo? Trouwens: zowel Verdun als Ieper noemen zich vredesstad. Als ik aan die steden denk, dan denk ik aan oorlog. Ben ik de enige?
Gebruikersavatar
Peter Verdun
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 31 jul 2004, 19:06

Bericht door Peter Verdun »

Klopt Remarque, ook ik identificeer deze steden meer met oorlog dan met vrede. Zodoende kan een grimas op mijn gezicht niet onderdrukken als ik weer langs een bord in de stad rij met daarop " Verdun Centre Mondial de la Paix"
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

Ik moet ook iedere keer lachen. Zeker als ze weer zo'n actie voor de vrede verzinnen waarbij ze bij voorkeur een hoop kindertjes inzetten. Altijd een ontroerend gezicht als die mensjes hun best doen met stoepkrijt, verf en potloden...

Wat ik bedoelde is dat Verdun, en in zekere mate ook Ieper, steeds meer Disney-World(War1) worden. Het Office de Tourisme van Verdun wordt steeds beter in het geld uit de zakken van toeristen kloppen. De tentoonstelling bij het bisschoppelijk paleis valt onder de directe verantwoordelijkheid van het O.d.T., vandaar dat ik er eigenlijk ongezien een aversie tegen heb. Ik weet: vooroordeel etc. etc. Maar toch opnieuw mijn vraag: voegt het iets toe aan het Memorial de Fleury of is het een slap aftreksel? Dit afgezien van of het de moeite waard is omdat je toch al teveel in het Memorial geweest bent.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Plaats reactie