Theo van Gogh vermoord..

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Het is in principe niet het geloof, maar de beleving ervan, het radicale wat al die problemen geeft: het fundamentalisme, wat gewoon fundamenteel fout is.

Mensen die bijvoorbeeld in naam van het geloof een moord begaan. Er is geen enkele god die dat van je verlangt. Ik ken de Koraan niet, maar volgens mij staat dat er echt niet in.

Het is een verschrikkelijke moord, terroristische aanslag, wat je wilt. Er is niet alleen een mens vermoord, maar ook onze democratie: nu en in de toekomst, want er zullen minder mensen zijn die zich durven uit te spreken.

Als je iets te melden hebt in dit land zul je monddood gemaakt worden, door bedreigingen, maar ook met dodelijk geweld.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

www.at5.nl schreef:Filmmaker Theo van Gogh is dinsdagochtend in de Linnaeusstraat in Amsterdam om het leven gebracht.
Volgens de politie heeft de dader op de regisseur geschoten en is hij ook gestoken.
Twee andere personen, onder wie een motoragent, raakten gewond bij de arrestatie van de vermoedelijke dader.
Deze persoon is opgepakt.

De aanslag gebeurde om 08.45 uur voor het stadsdeelkantoor in de Linnaeusstraat.
Van Gogh overleed ter plekke aan zijn verwondingen.
De producent van de filmmaker, Gijs van Westelaken, bevestigde als eerste dat het om Van Gogh ging.
Aan het eind van de ochtend bracht ook de politie het nieuws naar buiten.
Volgens een woordvoerster van de politie in Amsterdam is de vermoedelijke dader, een man, opgepakt.
Tijdens zijn vlucht is hij in zijn been geschoten.
Deze persoon is in het ziekenhuis en wordt later gehoord.

Van Gogh kwam uit het stadsdeelkantoor en werd toen door de man belaagd en neergestoken.
De filmmaker wist aanvankelijk aan zijn belager te ontkomen, maar werd vervolgens door dezelfde man neergeschoten.
Hij vuurde meerdere malen op Van Gogh, die hierdoor ter plekke aan zijn verwondingen overleed.
Een omstander raakte later gewond aan zijn been tijdens het vuurgevecht tussen de politie en de vermoedelijke dader, laat de politie weten.
De vermeende schutter vluchtte het Oosterpark in, waarop de aanrijdende politie het park heeft afgezet.
In het park hoorde de politie ook nog schoten.
Vervolgens is de verdachte aan de kant van de Mauritskade het park uitgevlucht.
Daarbij schoot hij op politieauto's.
Hierdoor is een motoragent met een kogelvrij vest aan, gewond geraakt. Hij werd getroffen door een kogel in zijn kogelwerende vest.

Een ooggetuige van de aanslag op Van Gogh, M. de Hoop, zag dat de dader na de aanslag enkele minuten over het slachtoffer gebogen bleef staan.
,,Daarna is de schutter het Oosterpark ingerend.''
Getuigen zeggen dat aan het mes waarmee Van Gogh is neergestoken, een pamflet was bevestigd.
De moord leidde tot verbijsterde reacties, onder anderen bij koningin Beatrix en premier Balkenende die via de Rijksvoorlichtingsdienst reageerden.

,,Hier zijn geen woorden voor'', aldus producent Van Westelaken.
Schrijver Ronald Giphart, die samen met Van Gogh werkte aan een film, zei ,,woest en verbijsterd'' te zijn over de gewelddadige dood van de filmmaker.
Cabaretier Hans Teeuwen, een vriend van de filmmaker, kon de dood van de regisseur dinsdagochtend ,,niet bevatten''.
,,Ik kan nog geen reactie geven, sorry. Ik ben er kapot van.
Ik weet het allemaal echt even niet.''

Ook de voorzitter van het Contactorgaan Moslims en Overheid, A. Tonca, reageerde vol afschuw.
Van Gogh liet zich geregeld zeer negatief uit over de islam en conservatieve moslims.
Zijn laatste wapenfeit waarmee hij zich de woede van moslims op de hals haalde, was de film Submission, die hij met VVD-Kamerlid Hirsi Ali maakte.
In Submission figureren vier mishandelde vrouwen in een doorschijnend gewaad, waarbij de borsten zichtbaar zijn.
Op de lichamen zijn vermeend vrouwonvriendelijke koranfragmenten in het Arabisch gekalligrafeerd.
Tonca: ,,Ik vind zijn opvattingen over de islam afschuwelijk en zeer kwetsend voor de islamitische gemeenschap, maar geen enkel motief rechtvaardigt moord.''
De VVD-fractie in de Tweede Kamer reageerde geschokt. ,,De vrijheid van meningsuiting is een groot goed.
Het gebruik van geweld is niet de manier om te reageren als je het niet eens bent met iemands mening'', zei woordvoerster Griffith.
De Kamerfractie van GroenLinks noemde de aanslag een monsterlijke daad.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Het staat zeker niet in de koraan o.i.d. lijkt mij dan ook. Maar wat ik laatst op TV heb gezien (aanslag op die school) op BBC, een interview met een Moslim die in Engeland woont en volgens mij ook in de politiek zit:

"voor de extreme moslim is iedereen die niet moslim is slecht, verkeerd en heeft geen recht om te leven, dus wanneer je een niet-Moslim iets aan doet is het niet erg"
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad,en 90% van de Moslims in Nederland keuren dit ook nog goed. En als je dan iets zegt erover,dan word het meteen als discriminatie gezien.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Zulke acties zijn nooit goed te praten.

Maar ik denk dat we de laatste jaren te naief zijn geweest, te gemakkelijk "dat gebeurt hier niet" hebben geroepen.

Verdraagzaamheid werkt alleen van twee kanten, blijkbaar begrijpt niet iedere inwoner van dit land dat.

Vergeet trouwens niet dat er ook nog een omstander gewond is geraakt en hij ook nog even agenten probeerde te vermoorden. Lijkt me niet dat de Koran dit rechtvaardigt.

Als ze zo nodig Islamitische wetten en gebruiken willen invoeren hier moeten we misschien voor dit soort daden ook maar Islamitische straffen gaan invoeren.

Erg triest allemaal.
Laatst gewijzigd door Hauptmann op 02 nov 2004, 13:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Proos schreef: Mensen die bijvoorbeeld in naam van het geloof een moord begaan. Er is geen enkele god die dat van je verlangt. Ik ken de Koraan niet, maar volgens mij staat dat er echt niet in.
In de koran staat dat moslims de plicht hebben om hun geloof met het "zwaard" te verspreiden (m.a.w. met geweld dus). Dat staat er wel in.

Ik ken de Koran ook niet uit mn hoofd maar er zullen ook wetten in staan die moord als straf voorschrijven (dit laatste weet ik niet zeker, ik veronderstel het).
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Het is nooit goed om de schuld af te schuiven op een gehele bevolkingsgroep in dit geval de allochtonen of de islamieten. Tuurlijk is het bekend dat binnen dit onderdeel van de samenleving radicale ideeën relatief meer tot uiting komen maar nogmaals het gaat hier om een groep of een individu, niet om de gehele moslimcultuur.

Dat culturen niet met elkaar samen kunnen leven is onzin. De multi-culturele samenleving is geruime tijd in mijn ogen een aanwinst voor Nederland geweest maar er zijn nu gewoon problemen ontstaan die niet te verklaren zijn met beweringen als 'de islam is een gevaar, '' een achterlijke cultuur' of wat er de laatste tijd nog meer gezegd is. Er zijn wel degelijk problemen maar de oplossing ligt niet in generaliseren.

Verloedering van de samenleving en normen en waarden daar zijn we allemaal in Nederland verantwoordelijk voor. En ook de verdraagzaamheid van autochtone Nederlanders is steeds minder groot.

Maar concluderend ben ik het helemaal eens met de regering dat we niet te snel conclusies moeten trekken. Het is vreselijk wat er gebeurd is maar laten we in Nederland nou niet gaan meewerken aan een anti-moslim hetze. Voor de rest gaan mijn gedachten vooral uit naar Theo van Gogh...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

John Rambo schreef:
In de koran staat dat moslims de plicht hebben om hun geloof met het "zwaard" te verspreiden (m.a.w. met geweld dus). Dat staat er wel in.

Ik ken de Koran ook niet uit mn hoofd maar er zullen ook wetten in staan die moord als straf voorschrijven (dit laatste weet ik niet zeker, ik veronderstel het).
Met zulk soort opmerkingen verspreid je alleen maar meer haat en intollerantie. Lees de koran en geef dan pas je confronterende mening.

Ik begrijp je gevoelens heus wel maar zulke uitlatingen zijn gewoon niet verstandig. Je beledigt er mensen mee en doet geen eer aan de vele moslims die op een eerlijke en respectvolle wijze hun geloof beleven.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Voor diegenen die (bijvoorbeeld op hun werk) op de hoogte willen blijven

Livestream Nederland 2 smalband
Livestream Nederland 2 breedband


Afbeelding

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Wat valt er tegen dit soort problemen te doen? Weinig lijkt mij. Of we moesten onze cultuur 'met het zwaard' beginnen verdedigen, wat niet in onze (west-europese) aard ligt.
Anderzijds: wat is onze cultuur? Wat schiet er nog van over? Toen ik enkele dagen gelden mensen hoorde spreken van 'onze Halloweentraditie' kreeg ik het gevoel van: ach ja, laat maar overspoelen dan......
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

robin.h schreef:Inderdaad,en 90% van de Moslims in Nederland keuren dit ook nog goed. En als je dan iets zegt erover,dan word het meteen als discriminatie gezien.
Waar baseer je dit op? Ik ken enorm veel moslims die dit gedrag absoluut afkeuren. Ook dit is weer een voorbeeld van intollerantie, hier schiet je echt niks mee op... :cry:
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik vind het erg beangstigend dat een onderwerp over een moordaanslag op Theo van Gogh nu lijkt te gaan over de bedreiging van de 'Islamitische' cultuur voor 'onze' cultuur. Dat terwijl er nog geen motief duidelijk is en het vooralsnog gaat om een Nederlander van Marokaanse afkomst die een bekende Nederlander heeft neergeschoten en wellicht gestoken.

Ik vind de kortzichtigheid van de Islam niet bedreigend (als deze al kortzichtig zou zijn); ik vind het verontrustend dat een aanslag gepleegd door een Nederlander gelijk aan een religieuze overtuiging toegeschreven wordt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

KevinP schreef:
Ik begrijp je gevoelens heus wel maar zulke uitlatingen zijn gewoon niet verstandig. Je beledigt er mensen mee en doet geen eer aan de vele moslims die op een eerlijke en respectvolle wijze hun geloof beleven.
Ok daar heb je ook gelijk in,maar heb je ooit wel eens iets positiefs gehoord van die Marokkanen? De meeste zijn allemaal criminelen of worden crimineel,en ze hebben al messen bij zich als ze 13 jaar zijn.
Nee,hier kan ik dus echt geen respect voor opbrengen.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Plaats reactie