Onze cultuur wordt bedreigd....

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Onze cultuur wordt bedreigd....

Bericht door Peter M »

....door bijvoorbeeld de Islam.

Voor en tegenstanders, uit hier jullie mening.


Ik ben in de eerste plaats al tegen het spreken van 'onze cultuur'. De cultuur die wij hebben is al een samensmelting van verschillende andere culturen die ons ooit als bezit hadden.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Onze cultuur wordt bedreigd door intollerantie en het vervagen van normen en waarden. De Islam als bedreiging zien daar ben ik het niet mee eens, radicale stromingen binnen de Islam als bedreiging zien daar ben ik het mee eens.

Schuif nooit de schuld op één onderdeel van de samenleving, want binnen elk onderdeel van de samenleving bevinden zich 'goede' en 'slechte' mensen.

Vergeet bijvoorbeeld niet dat Pim Fortuyn niet door een allochtone Nederlander maar door een blanke autochtone Nederlander is vermoord.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Onze cultuur wordt bedreigd door normvervaging en door toenemende vrijheid. Er is niet meer sprake van 'onze' cultuur. Net zo min dat er sprake is van 'onze' religie of 'onze' normen en waarden.
Mensen hebben een grote mate van zelfbeschikking en een belangrijke waarde in Nederland is dat je zelf mag beslissen wat je doet, zolang je de ander er maar geen grote overlast mee bezorgd.

Groepen met een grote mate van samenhang en regels lijken een bedreiging voor onze cultuur, maar zijn eerder een bedreiging voor ons gevoel van veiligheid en onze behoefte aan vrijheid en zelfbeschikking.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

KevinP schreef:Schuif nooit de schuld op één onderdeel van de samenleving, want binnen elk onderdeel van de samenleving bevinden zich 'goede' en 'slechte' mensen.
In sommige onderdelen zit dan wel weer een hoger percentage aan 'slechte' mensen dan in een normaal onderdeel*......nog geen rechtvaardiging voor veralgemening natuurlijk, want dat zou de 'goede' mensen ook schade berokkenen.

* Het Belgisch weekblad Knack heeft nog niet zo lang geleden de misdaadcijfers (die overigens door de politie lange tijd verborgen werden gehouden) van Antwerpen gepubliceerd. Bij de cijfers van autodiefstallen, inbraken, homejackings en overvallen bleek het overgrote deel (soms tot 70-80%) door allochtonenen van Marokkaanse en Turkse afkomst gepleegd te zijn. En dat terwijl die twee bevolkingsgroepen (hoewel het natuurlijk meestal ook Belgen zijn) een absolute minderheid van de bevolking uitmaken. Zo kom je aan een naam van onruststoker en meteen cultuurbedreiger natuurlijk.

PS: ik heb het artikel niet meer, dus ga AUB niet teveel af op mijn woorden, het is slechts wat ik ervan heb onthouden.
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

Ik denk dat we hier wel de eerder Franse invulling van de term 'cultuur' moeten gebruiken. Leefgewoonten dus, en niet zoals het Duitse Kultur de eeuwenoude tradties en typische volksaard (dewelke in Nederland en Vlaanderen compleet geërodeerd is door het liberalisme). Deze 'leefgewoonten' (=liberalistisch) komen in botsing met de ultra-obscurantische en vaak abjecte uitspattingen van een compleet vreemde, Oosterse religie - de Islam. Ik denk dan aan de bloedwraak, de verplichte besnijdenis voor meisjes, het verminken van meisjes die de "eer van de familie" schenden, het uitspreken van fatwa's en een hele mik-mak aan dingen die haaks op 'onze' leefgewoonten staan. Is dit een bedreiging voor onze 'cultuur'? Nee, maar dat wil niet zeggen dat vele mensen dit als onrechtvaardig, 'achterlijk' en 'barbaars' zien, wat hun goed recht is. Dit is dus eerder een strijd om waarden en normen, geen bedreiging voor onze 'cultuur'.

Wat is wél een berdeiging voor onze 'way of life'? Laat me beginnen met te zeggen dat immigranten niets nieuws zijn. Deze zijn er altijd al geweest. Ook wij, Flamen, zijn naar alle landen geïmmigreed en hebben er bloeiende gemeenschappen opgezet (bv. Berlin-Lichterfelde, immigranten uit het West-Vlaamse Lichtervelde) maar de laatste decennia is er een nieuw verschijnsel: mensen uit compleet andere streken komen zich hier permanent vestigen en dit in massale aantallen. Daar is tot op heden toe géén oplossing voor gevonden. Dit heeft repercussies op politiek vlak. Wanneer nu extreme kernen uit radicale groeperingen politieke drukkingsgroepen gaan oprichten op hun politieke en 'culturele' (=leefgewoonten) gaan proberen door te drukken, dus een opname binnen het nationaal-constitutioneel kader gaan bewerkstellingen, dan onstaan er problemen. Want dan krijg je een 'clash of civilisations' (Huntington) die deze ochtend nogmaals pijnlijke realiteit bleek bij de brutale moord op Van Gogh. Het kan nu eenmaal niet zijn, dat minderheden zich via parlementaire en extra-parlementaire weg gaan begeven en zo allerhande wetten gaan opleggen die haaks staan op onze leefgewoonten, maar die hun wel in staat stellen hun obscurantische manier te handhaven in andere landen. Dit is mogelijk omdat ze de steun genieten van een bourgeois-linkse kliek van politieke collaborateurs die, om een rede die me volledig ontsnapt, meer belang hechten aan immigranten uit een land dat ze van toeten noch blazen kennen dan aan hun eigen thuisland. De frictie die hierdoor ontstaat heeft enorme gevolgen maar die zien slechts diegenen die ermee geconfronteerd worden.

Wat wordt dus bedreigd? Ons recht om Vlaming te zijn in Vlaanderen. Vlaanderen is van de Vlamingen en van niemand anders, net zoals Nederland soeverein moét blijven en er dus geen sprake kan van zijn dat praktijken zoals besnijdenis bij 12-jarige meisjes kan worden getolereerd. Op dat ogenblik is het eigen volk zelfs niet meer in staat de eigen staat te besturen en te controleren. En dat is de uiteindelijke conclusie. Ik vrees, dat Huntington gelijk krijgt. Het ware 'gevaar' ligt niet in de immigrant zelf, het ligt bij de leefgewoonten die hij meebrengt en dewelke hij wil implementeren binnen de staatsvorm waar hij verblijft.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Antwerp X, ik zal je niet lastigvallen met vragen over dit artikel. Ik ben het namelijk best met je eens als je zegt:
In sommige onderdelen zit dan wel weer een hoger percentage aan 'slechte' mensen dan in een normaal onderdeel*......nog geen rechtvaardiging voor veralgemening natuurlijk, want dat zou de 'goede' mensen ook schade berokkenen.
Als je in Nederland de cijfers van het CBS bekijkt zie je inderdaad ook dat allochtone Nederlanders relatief gezien vaker betrokken zijn bij misdaad, vaker een uitkering hebben en minder studeren.

Maar als bijvoorbeeld 25% van de Marokkanen een uitkering ontvangen, waarom vergeten we dan meestal de 75% die geen uitkering ontvangen. Laten we gewoon de politiek met oplossingen laten komen en niet telkens maar weer generaliseren en trappen tegen de Islam en tegen allochtonen.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

KevinP schreef:Laten we gewoon de politiek met oplossingen laten komen en niet telkens maar weer generaliseren en trappen tegen de Islam en tegen allochtonen.
Helemaal mee eens, echter: die oplossingen houden meestal in dat één van de twee (of beiden) zich moet(en) aanpassen. En daar wringt het schoentje natuurlijk, beide partijen denken nu (nog) in de aard van "ik heb de Belgische/Nederlandse nationliteit, dus ik heb ook recht op mijn eigen cultuur".

Helaas (gelukkig) bestaan er geen andere oplossingen dan de politieke.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Bericht door Jurrie »

Het is niet echt zo dat "onze" cultuur bedreigd wordt, maar dat er steeds meer culturen komen...steeds meer een smeltkroes zoals in Amerika.

En als er dan iets gebeurd van iemand uit een "andere cultuur" dan wordt er vaak gegeneraliseerd naar die hele cultuur en bovendien "lijkt het" alsof dan de nieuwe culturen een beetje de overhand krijgen, omdat er zoveel immigranten zijn met de desbetreffende cultuur..

Ik denk dat dat het een beetje is :)

Jurrie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Re: Onze cultuur wordt bedreigd....

Bericht door Dodo »

antwerpx schreef:....door bijvoorbeeld de Islam.

Voor en tegenstanders, uit hier jullie mening.


Ik ben in de eerste plaats al tegen het spreken van 'onze cultuur'. De cultuur die wij hebben is al een samensmelting van verschillende andere culturen die ons ooit als bezit hadden.
Zouden we de Islam dan onderhand ook niet al gedeelte van onze cultuur kunnen noemen? Of zitten daar nog steeds teveel rotte appels tussen?

Ik erger mij aan het feit dat de meeste mensen denken te weten dat tussen de mensen die de islam aanhangen meer slechterikken (rotte appels, wat je wilt) zitten dan bijv. in de gem. blanke cultuur... En dit ook nog zonder bronvermelding :?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Ik denk dat iedereen hier spreekt zonder de islam bestudeerd te hebben. Niemand hier heeft een idee wat nu de inhoud van de islam is.

De moord van Pim Fortuin staat ook geheel los van de islam. De dader in kwestie heeft Fortuin vermoord om andere reden.

De islam cultuur en de christen cultuur dat we hier in Nederland en België kennen, kunnen van zijn lang zal ze leven niet door 1 deur. Er zitten te veel tegenstijdigheden in beide. Het is als water en vuur.

Ik heb de islam niet bestudeerd, maar dit is wat ik er wel van weet.
Ik zal er eens met een kenner over praten.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

De moord van Pim Fortuin staat ook geheel los van de islam. De dader in kwestie heeft Fortuin vermoord om andere reden.
En toch werd er meteen over de Islam gesproken...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Re: Onze cultuur wordt bedreigd....

Bericht door Peter M »

Dodo schreef:Ik erger mij aan het feit dat de meeste mensen denken te weten dat tussen de mensen die de islam aanhangen meer slechterikken (rotte appels, wat je wilt) zitten dan bijv. in de gem. blanke cultuur... En dit ook nog zonder bronvermelding :?
Zie het Knack artikel....

Of de Islam deel uitmaakt van onze cultuur? In de eerste plaats komt in mij op dat dat wat te vroeg is na pas 50 jaar.........GSM's zijn echter ook onderdeel van onze cultuur geworden, en die draaien nog geen 10 jaar mee....
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

naar mijn idee is het ook voor een groot deel te wijten aan een volledig mislukte integratie
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Dodo schreef:
De moord van Pim Fortuin staat ook geheel los van de islam. De dader in kwestie heeft Fortuin vermoord om andere reden.
En toch werd er meteen over de Islam gesproken...
Daar heb ik dus niks van vernomen. Het was bij mijn gelijk bekend dat die vent iets met dieren te maken had.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

daarom heeft die hem volgens mij niet vermoord. de moord op fortuyn was met een reden gedaan en wel omdat hij bang was dat fortuyn teveel macht zou krijgen
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gesloten