ss helm

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

ss helm

Bericht door Fritz »

Hallo

Ik heb eventueel van plan deze helm te verkopen.
Had graag eens geweten wat jullie er van denken.
Dit is een M42 SD SS helm die zwart geschilderd is. De decal is naar mijn mening 100% origineel 1st pattern. Conditie is niet 100% maar toch een interessante helm als je het mij vraagt.
Groeten
Fritz

Afbeelding
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Hier meer detail
Groeten
Fritz

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

hoi fritz, als je zelf bij de helm kunt dan kun je altijd nog een blacklight test op de decals doen!
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Hallo General

Blacktest is ok. Heb totaal geen problemen met deze helm. Maar post hem hier eens om misschien iets meer over die zwarte verf te weten te komen. Want dit is geen Allgemeine ss helm maar een zwarte ss camo helm. En of iemand geïnteresseerd is om hem aan zijn collectie toe te voegen.
Die zwarte verf ziet er mij zeer oud uit en dus is het voor mij moeilijk te geloven dat deze verf na de oorlog zou aangebracht zijn. Kijk ook eens naar het zelfde type van afbladeren op de zwarte verf en de decal. Ook goed om weten is dat de binnenkant geschilderd is tot aan het binnenwerk. Originele kleur is zichtbaar onder de zwarte verf.
Deze helm komt onrechtstreeks van een veteraan.
Groeten
Fritz
tomNL
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 okt 2003, 23:02

helm

Bericht door tomNL »

Mooie helm fritz, al enig idee wat hij zou gaan kosten?

Groeten, Tom
Verzamelaar
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Mooie en uitzonderlijke helm Fritz.

Adrian
Mattie
Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: 24 okt 2003, 14:20
Locatie: Zuid Limbabwe

Bericht door Mattie »

Zwarte helm met ss-abzeichen is normaliter Algemeine SS, ware het niet dat we hier een M42 hebben. Daarover spreken de boeken zich tegen, waarbij de meest gehanteerde mening is dat voor de Algemeine SS geen zwarte M42's meer uitgeleverd zijn.
Doe eens een Thinner-test op de lak. Mijn vermoeden, als het plaatje origineel is, is dat we hier met een na-oorlogs overgeverfde helm te maken hebben.
Deden de Tjechen de latere helmen zandstralen alvorens ze zwart te verven, zo zijn er vroeg overgeverfde exemplaren bekend, waar de originele lak nog onder de zwarte verflaag in zat. Dat die zwarte laag oorlogs is, lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.
Zwarte ex-oorlogse helmen zijn door de Tjechen als brandweerhelm gebruikt tot ver na de oorlog. Daarnaast is de zelfde helm ook bij de civiele verdediging in het zandgeel in gebruik geweest; en die worden tegenwoordig uitgemaakt voor Afrika Korps helmen!!!

......doe hier maar een de Thinner-proef! (Liefst aan de binnekant.)


Mat. :)
Schiet toch op man; 't is bijna week-end, ik wil gaan zuipen!
Gebruikersavatar
Stijn
Lid
Berichten: 725
Lid geworden op: 06 okt 2003, 19:10
Locatie: Amsterdam

Bericht door Stijn »

stel dat het een brandweer helm geweest is, dan liet men er echt GEEN SS decal op staan hoor. De SS werd na de oorlog als grote moordmachine gezien :|
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

Hallo

Mattie
Deze helm is meegebracht van de oorlog door een americaanse soldaat/ veteraan, en heeft zijn verder tijd bij hem gebleven. Hij beweert er nooit aan gekomen te hebben. Ik ben het eens dat dit geen Allgemeine ss helm is. Volgens goeie bron heb ik vrenomen dat men al enkele heer of LW helmen gezien heeft die ook zwart geschilderd waren. Camo dus. Deze helm is nooit verder na de oorlog gebruikt en moest dit toch het geval geweest zijn dan zouden ze de ss decal zeker mee overschilderd hebben.
Als je Kelly Hicks zijn boekjes hebt kunt ge in het eerst vol. lezen dat wanneer de helm zwart geschilder is/was de onderste originele verf er een beetje roestachtig uitziet, wat met ze helm ook het geval is. Wat ook interessant is is het feit dat de zwarte helm enkel tot aan het binnenwerk geschilderd is. Dus is het binnenwerk er niet uitgehaald geweest.
De zwarte verf ziet er mij vrij aanvaardbaar uit en heeft zeker niet het uitzicht van pas geverft te zijn.

Ik weet dat dit de juiste plaats niet is maar moest er iemand (serieus) geïnteresseerd zijn laat me iets weten via PM
Met vriendelijke groeten
Fritz
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Fritz schreef: <knip>
Ik weet dat dit de juiste plaats niet is maar moest er iemand (serieus) geïnteresseerd zijn laat me iets weten via PM
Met vriendelijke groeten
Fritz
Daar heb je groot gelijk in. :x
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Fritz
Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 21 okt 2003, 21:14
Locatie: Belgium

Bericht door Fritz »

:? Laat ons aub niet te lichtgevoelig doen, ik heb hier niet uitdrukkelijk over prijzen gesproken. Maar zal hem wel bij te koop plaatsen. :wink:
Fritz
Plaats reactie