SS-Ausbildungslager Sennheim

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

SS-Ausbildungslager Sennheim

Bericht door Michael »

Ooit al iemand in Sennheim geweest? Is er nog iets te zien?

Groeten Michael
Gast

Bericht door Gast »

Nog nooit geweest wat is daar dan dat je er naartoe wil? Ik zelf weet ook niet wat er te zien is.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Daar zijn een groot deel Vlaamse oostfrontvrijwilligers opgeleid.....


Het zou fijn zijn om daar nog een bescheiden relikwie te vinden :)
Gast

Bericht door Gast »

Ok bedankt, en dat zou zeker leuk zijn, waar aas je op? :) :lol:
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik wilde er gewoon eenst naartoe, beetje sideseeing en zo...
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

antwerpx schreef:Daar zijn een groot deel Vlaamse oostfrontvrijwilligers opgeleid.....


Het zou fijn zijn om daar nog een bescheiden relikwie te vinden :)
Wat zou hij toch in gedachten hebben ? :D :P
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

mischin vind je een pach van het legioen :P
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

was het maar zo......
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Volgens het axisforum blijft er niks meer over van sennheim. Met de grond gelijk gemaakt.
War is something human...
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ruben schreef:Volgens het axisforum blijft er niks meer over van sennheim. Met de grond gelijk gemaakt.
Dat heeft niemand gezecht!
Gebruikersavatar
morituritesalutent
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jul 2004, 17:33
Locatie: Belgisch Limburg

Bericht door morituritesalutent »

Mijn beste forumvrienden ...

Ik zal u eens wat meer uitleg geven over Sennheim ...

Sennheim is een klein dorpje in de Elzas, het gedeelte in Frankrijk waar men ook Duits praat dus ... in het Frans noemt men dit dorpje "Cernay".
Ik ben er geweest en er staan nog wel degelijk een aantal gebouwen uit de tijd van het grote opleidingskamp recht, hoewel er niet echt meer iets specifiek aan die tijd herinnert!
In Cernay vindt je overigens nog een groot Duits soldatenkerkhof uit WO I en WO II, waarop ondermeer één van de opleiders van al die Germaanse vrijwilligers begraven ligt. Ik heb enkele papieren van hem en heb dan ook zo zijn hele geschiedenis terug opgezocht! Dichtbij Cernay vindt u dan ook nog de Hartmanwillerkopf, een berg waarover men tijdens WO I enorm slag heeft geleverd, er is een groot memorial opgericht en je kan de hele berg en de bijhorende bunkercomplexen uit WO I allemaal nog bezoeken ... let wel, het gaat SERIEUS berg op :)
Voorts kan je in het dorpje zelf genieten van meerdere plaatselijke geestrijke drankjes, dat raad ik dan eveneens zeer aan ... de Elzas is immers ook de streek van de goede wijnen!
Er is ook, in het Frans dan, een dik boek verschenen over het SS-Ausbildungslager Sennheim, ik kom niet direct op de titel, maar het was in enkele weken tijd uitverkocht, heb er hier eentje in mijn bibliotheek staan en het is een prachtwerk geweest! Overigens kan ik ook nog meegeven dat je in de Elzas wel meerdere mooie en kleine WO I en WO II musea kan vinden ... het is de streek van de Maginotlinie ...

Een aanrader toch wel, beetje militaria, beetje cultuur, beetje vakantie ... ik ga er zeker nog terug naar toe! :!:

Groeten
Geert
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Michael schreef:
Ruben schreef:Volgens het axisforum blijft er niks meer over van sennheim. Met de grond gelijk gemaakt.
Dat heeft niemand gezecht!
Ik dacht dat je doelde op het opleidingskamp zelf..niet op het dorp dat wel degelijk nog overeind staat :wink:
War is something human...
Thomas
Lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 02 nov 2003, 16:15

Bericht door Thomas »

morituritesalutent schreef:één van de opleiders van al die Germaanse vrijwilligers begraven ligt. Ik heb enkele papieren van hem en heb dan ook zo zijn hele geschiedenis terug opgezocht!


Als je een Vlaming bedoelt, zal dit R.D. zijn, de 40-jarige vrijwilliger uit de streek rond L.?
Gebruikersavatar
morituritesalutent
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jul 2004, 17:33
Locatie: Belgisch Limburg

Bericht door morituritesalutent »

Beste Thomas,

Neen, de persoon waar ik naar refereer is een Duitser ... onbekend verder, maar bemind door enkele van zijn Vlaamse recruten ...

Met vriendelijke groeten
Geert
Plaats reactie