Theo van Gogh vermoord..

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

waar zijn we nu? Op eerlijk te zijn is 9 pagina's op een forum doorlezen wel érg veel...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Uit solidariteit.
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 05 nov 2004, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Proos schreef:
Hoe kunnen we de samenleving veranderen, zodat een dergelijke moord zoals op Theo van Gogh niet meer voorkomt? Hoe kunnen we mensen duidelijk maken dat je elkaar met het woord van repliek moet dienen?
Niet...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Jurryt schreef:Kan niet. Wat je wel kan doen zijn strengere regels opbouwen, straffen zwaarder maken, minder op psyhische problemen letten wanneer iemand iemand vermoord heeft etc etc. Strenger tegen bepaalde dingen optreden... Klinkt misschien vrij rechts, maar het is een mogelijkheid om dingen harder aan te pakken.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Jurryt schreef:
Jurryt schreef:Kan niet. Wat je wel kan doen zijn strengere regels opbouwen, straffen zwaarder maken, minder op psyhische problemen letten wanneer iemand iemand vermoord heeft etc etc. Strenger tegen bepaalde dingen optreden... Klinkt misschien vrij rechts, maar het is een mogelijkheid om dingen harder aan te pakken.
Dan zijn we het overeens.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Wat interessante reacties van moslimorganisaties in Nederland:
Het Contactorgaan Moslims en Overheid zegt dat van Gogh wel kwetsend was,maar dat niets een moord kan rechtvaardigen.

Bestuurslid Nabil Marmouch van de Arabisch Europese Liga (AEL) keurt de moord af. “Je hoort elkaar niet op straat neer te schieten. Ik weet niet wie het heeft gedaan en waarom, en dat is niet relevant. Je moet elkaar bestrijden in een publiek debat, dat moet je democratisch aanpakken, maar niet elkaar op straat doodschieten”, aldus Marmouch tegen Planet Internet.

“Verschrikkelijk”, noemt voorzitter A. Tonca van het Contactorgaan Moslims en Overheid in een eerste reactie de dood van Theo van Gogh. “Ik vind zijn opvattingen over de islam afschuwelijk en zeer kwetsend voor de islamitische gemeenschap, maar geen enkel motief rechtvaardigt moord.”

“De Nederlandse democratie heeft opnieuw zware averij opgelopen”, reageerden directeur H. Karacaer van de Turkse sociaal-religieuze beweging Milli Görüs, D. el-Boujoufi van de Marokkaanse moskeekoepel UMMON en directeur M. van Diggelen van het Amsterdams Centrum Buitenlanders.

“De aanslag op Theo van Gogh is een aanslag op de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van religie, de vrijheid die voor ons allen in dit land het leven mogelijk maakt”, aldus een gezamenlijke verklaring. Ze noemen Van Gogh ‘een van Nederlandse beste filmmakers’, die hen scherp hield met zijn films, columns en televisieprogramma's.

Ook het Landelijk Overleg Minderheden (LOM), dat organisaties van onder anderen Turken, Marokkanen, Surinamers en Molukkers bundelt, toonde zich diep geschokt over de ‘aanslag op de fundamenten van onze beschaving’, de vrijheid van meningsuiting. Het LOM vreest dat de moord de verhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen in Nederland verder onder spanning zal zetten.

De ‘laffe moord’ op Theo van Gogh mag niet leiden tot een verslechtering van de verhoudingen tussen Amsterdamse moslims en de overige inwoners van de hoofdstad. Dat stelt de Stedelijke Marokkaanse Raad (SMR) in een reactie op de ‘verachtelijke daad’.

Bron: http://www.planet.nl
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Jurryt schreef:Kan niet. Wat je wel kan doen zijn strengere regels opbouwen, straffen zwaarder maken, minder op psyhische problemen letten wanneer iemand iemand vermoord heeft etc etc. Strenger tegen bepaalde dingen optreden... Klinkt misschien vrij rechts, maar het is een mogelijkheid om dingen harder aan te pakken.
Dat is allemaal voor als de moord al is gepleegd,want wat heb je aan zwaardere straffen,strenger optreden,harder aanpakken,VOORdat de moord is gepleegd? Misschien tot inderdaad de mensen dan eens meer dan 1 keer na-denken,voordat ze iets doen.Maar of het echt zou helpen,ik betwijfel het.

Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ik zei al dat het niet helpt. Maar het heeft kans natuurlijk dat het vermindert. Misschien wil het niet o.i.d. Het is misschien een mogelijkheid. ;)
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Dit zijn inderdaad interessante reacties en bovendien ook de juiste om te horen! Het is goed dat deze organisaties dit in de pers nadrukkelijk uitspreken!

Ik hoop dat de Islamitische wereld wel bereid is om zichzelf de spiegel goed voor te houden. Dit is niet op te lossen met het wijzen naar marokkanen die het goed doen in deze maatschappij of te wijzen naar de steeds opnieuw negatieve aandacht van de media naar hun bevolkingsgroep. Ook zij moeten hun best doen om de rotte appels, of hoe je ze ook wilt noemen eruit te halen. Aanhangers van de Islam komen te vaak negatief in het nieuws, dit kan niet alleen aan de media liggen! Zelfreflectie is noodzakelijk. Ik vind dat deze groepen te vaak gelaten reageren.
Kan niet. Wat je wel kan doen zijn strengere regels opbouwen, straffen zwaarder maken, minder op psyhische problemen letten wanneer iemand iemand vermoord heeft etc etc. Strenger tegen bepaalde dingen optreden... Klinkt misschien vrij rechts, maar het is een mogelijkheid om dingen harder aan te pakken.
Ik weet niet of het rechts klinkt, al is het misschien wel een oplossing. Zelf weet ik het even niet hoe Nederland dit soort zaken aan moet pakken. Ik weet wel dat we nu op de verkeerde weg zitten.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik hoor zojuist details wat betreft de wijze waarop Van Gogh werd vermoord. Misschien is afgeslacht een betere benaming, want het is werkelijk weerzinwekkend hoe de moordenaar tewerk is gegaan. Ik begrijp nu dat hij na diverse malen schieten nog eens op Theo van Gogh is afgelopen, hem met een mes heeft "bewerkt" en heeft gewacht tot hij zijn laatste adem uitblies. :/'

-edit- spelfout
Laatst gewijzigd door Proos op 02 nov 2004, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Je hoort elkaar niet op straat neer te schieten.
moest ik wel om laggen, waar mag het dan wel, binnenshuis?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Proos schreef:Ik hoor zojuist details wat betreft de wijze waarop Van Gogh werd vermoord. Misschien is afgeslacht een betere benaming, want het is werkelijk weerzinwekkend hoe de moordenaar tewerk is gegaan. Ik begrijp nu dat hij na diverse malen schieten nog eens op Theo van Gogh is afgelopen, hem met een mes heeft "bewerkt" en heeft gewacht tot hij zijn laatste adem uitblies. :/'

-edit- spelfout
Jeetje:/ Das nogal erg... gewoon erg. Ik kan er nog steeds niet bij
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ze tonen tenminste respect, ze zeggen het in iedergeval, ook al menen ze het niet, ze hebben het gezegt. Ze hebben respect getoond, zelfs de forum van de marokkanen waren down, om respect te tonen aan Theo van Gogh, dat noem ik toch een gebaar. Dat zegt toch wel iets.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Plaats reactie