Oradour Sur Glane

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Oradour Sur Glane

Bericht door Nico Roelofs »

Op 10 juni 1944 werd in het Franse dorpje Oradour Sur Glane 642 burgers vermoord door de Duitsers. Vrouwen, kinderen en mannen. Alle huizen en panden zijn na de moorden nog eens afgebrand. Een enkeling is aan de dood ontsnapt. Nu vele jaren later is het dorpje nog in de zelfde staat als dat het na die 10de juni is achter gelaten.

Een aantal jaren geleden ben ik hier geweest. Dit heeft een hele diepe indruk op me gemaakt. Je loopt daar in de straten van Oradour en je ziet de auto's nog op hun plek staan, de stalen frames van de bedden, je herkent de winkel al dat soort dingen. Als je dan in het kerkje staat is het maar moeilijk te bevatten dat hier alle kinderen en vrouwen zijn vermoord. De verhalen die je dan leest wat er gebeurd maakte op mij grote indruk.

Op deze site is het verhaal van Oradour in grote lijnen te lezen.

http://users.pandora.be/amarcord/selys/oradou01.html

Ook hier staat veel over Oradour, maar ook zeer veel foto's over hoe het dorp er nu uitziet.

http://www.oradour.info/

Zijn er nog meer mensen die in dit dorp zijn geweest of die het verhaal er achter kennen? Wat voor indruk maakte het op je?
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ik ken het toen we op vakantie waren ben ik er een stukje doorheen gelopen. Ik had mijn foto-toestel bij me, maar ik heb geen foto's gemaakt (Daar kwam ik pas achter toen we al in de auto zaten op de terugweg) .

Als je daar loopt en je ziet al die auto's, bedden, winkeltjes dan geeft dat toch een raar gevoel; vooral als je in die kerk bent.

Ben er niet helemaal doorgelopen mijn moeder kon het niet meer aan vooral niet meer toen ik haar de geschiedenis van het dorpje had verteld.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja het is echt ongelofelijk.

Ik was er ook met me familie en ook hun konden dit maar moeilijk bevatten. Iedereen die je ook in dit dorpje liep zei niks of fluisterde. NIemand durfde hard op te praten.

Hier nog een triest verhaaltje. In de morge van 11 juni 1944 trof men in deze biechtstoel twee kleine kinderen die door hun hoofd waren geschoten. Wat best opmerkelijk is dat de biechtstoel de brand overleefd heeft.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Ja.

Een indrukwekkend dorp waar je echt even stil van word.
Dat de mens zulke misdaden kan plegen
Starting up again
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Ik bezocht het dorp in de zomer van 2000.....
Het is inderdaad heel indrukwekkend en het toen nieuwe bezoekerscentrum gaf een gedetailleerd beeld van hoe geweest moet zijn.....

Toch had ik nadien een beetje het gevoel dat het wat kunstmatig was..... Ik telde in het dorpje een twintigtal auto's, waarvan er maar één op straat stond...... toch een beetje veel voor een dorpje van die grootte in 1944..... En het was wat te proper......

Wat het meeste indruk maakte op mij was wel het kerkhof, met de vele foto's van de slachtoffers, vooral de jonge kindjes......... In die periode was mijn vrouw zwanger.............

ZEKER een aanrader!!!


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik heb het eens op TV gezien, mét een overlevende als gids, dat was al ontroerend.....zeker iets wat ik nog eens moete bezoeken.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

johan willaert schreef:Ik bezocht het dorp in de zomer van 2000.....
Het is inderdaad heel indrukwekkend en het toen nieuwe bezoekerscentrum gaf een gedetailleerd beeld van hoe geweest moet zijn.....

Toch had ik nadien een beetje het gevoel dat het wat kunstmatig was..... Ik telde in het dorpje een twintigtal auto's, waarvan er maar één op straat stond...... toch een beetje veel voor een dorpje van die grootte in 1944..... En het was wat te proper......

Wat het meeste indruk maakte op mij was wel het kerkhof, met de vele foto's van de slachtoffers, vooral de jonge kindjes......... In die periode was mijn vrouw zwanger.............

ZEKER een aanrader!!!


Johan
Ja in dat bezoekerscentrum ben ik ook geweest. Gaf je zeker een goed beeld hoe het was. Heb er ook een boekje gekocht over Oradour. Het boekje ligt nu in Engeland, even uitgeleend.

In het dorpje was wel een garage dus dat zal ook wel een reden zijn vanwege het hoge aantal auto's.
De auto die op straat staat was van dokter Desourteaux die kwam terug van een patient toen iedereen uit de huizen werd gehaald.
Zal zodra ik het boekje terug heb meer info zoeken over de auto's die in het dorp staan.

Maar het is zeker weten een aanrader.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

In dat bezoekers centrum ben ik niet geweest, ''jammer had het toch graag gezien :| ''


Ik zou er graag nog een keer heen gaan maar dan wel met een gids of zo!
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

antwerpx schreef:Ik heb het eens op TV gezien, mét een overlevende als gids, dat was al ontroerend.....zeker iets wat ik nog eens moete bezoeken.
Jah heb ook zoiets gehoord dat een overlevende zo af en toe rondleidingen geeft. Lijkt me indrukwekkend om die verhalen aan te horen.

Wil graag nog een keer terug. Pas na het lezen van het boekje kom je er pas echt goed achter waar nou precies wat is gebeurd. Nu wil ik graag terug zodat ik van te voren me goed kan verdiepen in het boekje.
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Nico Roelofs schreef:In het dorpje was wel een garage dus dat zal ook wel een reden zijn vanwege het hoge aantal auto's.
De auto die op straat staat was van dokter Desourteaux die kwam terug van een patient toen iedereen uit de huizen werd gehaald.
Zal zodra ik het boekje terug heb meer info zoeken over de auto's die in het dorp staan.
Graag, ben wel benieuwd naar wat aanvullende info over die auto's.
-F.U.B.A.R-
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hoop het boekje snel terug te hebben. Hij ligt nu bij een airborne veteraan thuis die hem graag wilde lezen. Staat veel in dat boekje, staat het precieze verloop in van de slachtpartij. Veel foto's en achtergrond informatie.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1754
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

De moorden zelf werden uitgevoerd door eenheden van de 2e SS-Panzerdivision "Das Reich", onder bevel van SS-Sturmbannführer Adolf Diekmann. Het preciese WAAROM van deze actie is nooit achterhaald, maar men vermoed dat het te maken had met het feit dat het oprukken van de Das Reich divisie vanaf Zuid-Frankrijk naar Normandië vrijwel continu werd gehinderd door acties van het verzet. In hun ethiek was een middagje weerloze burgers afschieten waarschijnlijk net zo goed tegen stress als een middagje golf. Diekmann sneuvelde niet veel later dus helaas hebben ze het hem niet kunnen vragen voordat hij opgeknoopt zou worden. :|

Grtn

David
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

barry schreef:
Nico Roelofs schreef:In het dorpje was wel een garage dus dat zal ook wel een reden zijn vanwege het hoge aantal auto's.
De auto die op straat staat was van dokter Desourteaux die kwam terug van een patient toen iedereen uit de huizen werd gehaald.
Zal zodra ik het boekje terug heb meer info zoeken over de auto's die in het dorp staan.
Graag, ben wel benieuwd naar wat aanvullende info over die auto's.

Ik meen me te herinneren dat ik maar 2 auto's heb gezien :? .
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

darryl1234_gubbels schreef:
barry schreef:
Nico Roelofs schreef:In het dorpje was wel een garage dus dat zal ook wel een reden zijn vanwege het hoge aantal auto's.
De auto die op straat staat was van dokter Desourteaux die kwam terug van een patient toen iedereen uit de huizen werd gehaald.
Zal zodra ik het boekje terug heb meer info zoeken over de auto's die in het dorp staan.
Graag, ben wel benieuwd naar wat aanvullende info over die auto's.
Ik meen me te herinneren dat ik maar 2 auto's heb gezien :? .
Er zijn wel degelijk meerdere auto's. Er was in het dorp ook een garage, zoals ik al eerder verteld had. Daar staan al meerdere auto's. Zal eens tussen mijn foto's zoeken of ik nog foto's kan vinden waarop je de garage kan zien en de andere plekken waar de auto's staan.
Gebruikersavatar
barry
Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 apr 2004, 19:45
Contacteer:

Bericht door barry »

Een garage zou inderdaad wel een goede mogelijkheid zijn:

Afbeelding

Bron: http://oradour-sur-glane.fr.st/
-F.U.B.A.R-
Plaats reactie