Theo van Gogh vermoord..

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Remarque schreef:Volgens Van Gogh was belediging de ultieme vorm van Vrijheid van Meningsuiting. Ik weet niet of hij gelijk had, maar wel denk ik dat belediging er een beetje bijhoort omdat scheidslijnen zo dun zijn. Overigens is het wel mooi zoals je het stelt. De scheidslijn tussen norm en waarde is natuurlijk ook flinterdun. Of je gelijk hebt ligt aan waar je de grens legt. Maar je uitspraak is mooi en zet aan tot denken, al was het maar omdat ik het meerdere keren moest lezen om het te begrijpen.
Of Van Gogh nu gelijk had of niet met zijn visie op de vrijheid van meningsuiting doet even niet terzake waar sinds gisteren opgelopen spanningen niet gebaat zijn bij verdere polarisering door ongenuanceerde uitspraken. De heel grote meerderheid van gewone, verwesterde moslims en wij moeten juist nu nader tot elkaar komen om die spanning het hoofd te bieden en tot een oplossing komen die radicalen isoleert en uitschakelt en jouw op het taalgebruik van Van Gogh gebaseerde ongenuanceerde uitspraken dragen daar niet op een positieve manier aan bij.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Remarque schreef:Nogmaals: Van Gogh was wereldkampioen generaliseren, dingen uit het verband trekken en beledigen.
Hij kon heel goed beledigen maar als je echt goed naar hem luisterde - en dat bevestigen zijn vrienden - dan wist je precies over wie hij het had en dat had niet met generaliseren en uit het verband trekken temaken.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

waarom hebben we het hier eigenlijk over van Gogh zijn uitspraken?
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Ja dat is misschien wel zo maar om nou te zeggen dat zulke uitspraken niet meer kunnen gaat mij te ver
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Uit solidariteit.
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 05 nov 2004, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Remarque
Lid
Lid
Berichten: 499
Lid geworden op: 16 aug 2004, 02:56
Locatie: Bielefeld

Bericht door Remarque »

---
Laatst gewijzigd door Remarque op 04 nov 2004, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Weder eine Anklage noch ein Bekenntnis. Ein Versuch über eine Generation zu berichten die vom Kriege zerstört wurde. Auch wenn sie seinen Granaten entkam.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Remarque schreef:Dus als hij het over de Vijfde Colonne van Geitenneukers had dan bedoelde hij eigenlijk die ene rotte appel in die hele grote kist met appelen?
Nee, want de meervoudsvorm geeft al aan dat hij het over een groep had. Daarmee is dus niet gezegt dat hij het over alle of zelfs over een grote groep moslims had. Hetzelfde met "traditionele strottensnijders".
Remarque schreef:En als hij het over de Verkrachter van Negenjarige Meisjes had dan bedoelde hij eigenlijk dat de Profeet een klein slippertje gemaakt had dat te vergeven was omdat er wel meer pedofielen rondlopen?
Nee, hoe kom je daar bij? Je vergeet alleen wel dat in de tijd van de profeet Mohammed dit niets met pedofilie temaken had en dat in diezelfde tijd het aan de Europese hoven, bij de adel en bij de bourgoisie ook heel normaal was om kinderen op zeer jonge leeftijd uit te huwelijken voor politiek of economisch gewin. Zijn wij Nederlanders om die reden nu ook pedofielen?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Tex
Lid
Berichten: 898
Lid geworden op: 21 sep 2004, 18:58
Locatie: groningen
Contacteer:

Bericht door Tex »

Aan de ene kant denk ik dat het daar een beetje laat voor is. Als je het mij vraagt heeft het voor een groot deel te maken met een volledig mislukte integratie
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Remarque schreef:
Jurryt schreef:
Im Westen nichts neues schreef: Maar was het niet een vertegenwoordiger van autochtoon Nederland die twee jaar geleden voorgedaan heeft hoe je iemand met een andere mening dood kunt schieten?
Helaas vergeten veel mensen dit te snel. Dan heb ik het over de jeugd rond mijn leeftijd. Ze zeggen: "En die andere moorden dan?" En daar kan ik moeilijk tegen in gaan. Tenzij ik de geschiedenis erbij haal, maar die weten zij niet... ook helaas.
Volkert van der Graaf was niet iemand die een moord om godsdienstige redenen pleegde. Hij riep niet op tot een fatwa. Hij sneed Fortuyn niet ritueel de keel door en plantte niet mes een mes een briefje in de buik van het slachtoffer. Ik denk dat je de voorbeelden van deze moord ergens anders moet zoeken, in de islamitische landen bijvoorbeeld.
En Jurryt: haal er eens jouw versie van de geschiedenis bij...
Probeer je hier te zeggen dat het lang niet zo erg is?
De geschiedenis, kijk eens zelf, wie is de grondlegger van al dit geweld in Nederland?
KätheHelfrich
Lid
Berichten: 469
Lid geworden op: 17 aug 2004, 10:57
Contacteer:

Bericht door KätheHelfrich »

Uit solidariteit.
Laatst gewijzigd door KätheHelfrich op 05 nov 2004, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Remarque schreef:
Remarque schreef:Weet je nou al wat een Vijfde Colonne is?
Want dat is namelijk de kern van wat hij ons probeerde te vertellen!
Tegen wie heb je het nu?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie