wereldoorlog 2 Geografische ligging van Nederland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
sharon

wereldoorlog 2 Geografische ligging van Nederland

Bericht door sharon »

Hallo
ik heb een vraag...
ik ben met een wekrstuk bezig voor ANW en het gaat over het verzet....nu heb ik ergens gelezen dat Nederland geen gewelddadige oorlog kon voeren omdat de geografische ligging niet goed was of zoiets....hoezo dat? ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb dus ik kan het ook niet meer opzoeken!! En weet er iemand waar ik meer informatie over het verzet in en van Nederland kan vinden? internetsites?
Ik hoopd at iemand me verder kan helpen
Mijn onderdeel is Nederland in de tweede wereldoorlog...dus heeft er iemand nuttige informatie?
Groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

kijk eens hier: http://www.veteranen-online.nl/ hier staan veel verhalen dat kan je helpen.

voor de geografische vraag weet ik zo geen antwoord. misschien doelen ze op ons waterlandschap.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het waterlandschap is er een deel van.

Wat in Nederland meespeelde, was dat er geen grote, dichte bossen zijn en geen bergen, ravijnen enzo om je te verbergen. Een paar mensen kun je wel verbergen ergens, maar het verzet had niet de mogelijkheid om midden in een bos een 'legergroep' te trainen en zich daar steeds te verbergen na een overval. Ook bos als de Veluwe of een gebied van water zoals de Biesbos was zo uitgekamd door de Duitsers.
Een tijdje geleden was er op tv een reportage over een groep Russen (?) die zich verstopten in het bos. Daar overleefde een paar 100 mannen, vrouwen en kinderen de oorlog. Ze konden ook vanuit daar gaan roven, want de vijand vond ze toch niet.

In Nederland was de Sint-Pieter misschien een optie, maar daar kun je niet ontzettend lang verblijven. De Duitsers durfde er in ieder geval niet in. Vandaar dat de schilderijen ook veilig waren. Nadeel was natuurlijk dat Maastricht niet bepaald centraal in het land ligt.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Er waren maar 2 gebieden in Nederland waar het verzet een enigzins "gewelddadige" oorlog kon voeren. Om dat te snappen moet wel eerst het begrip "gewelddadige" oorlog in de context van verzet worden begrepen. Hiermee wordt bedoeld een oorlog zoals de partizanen dat in het bezette deel van de sovjet-Unie en in Joegoslavie voerden, een grootscheepse permanente oorlog in bezet gebied. Inderdaad leent Geografisch NEderland daar zich niet zo voor. Geen bergen, geen ondoordringbare wouden enz. Slechts op 2 plaatsen is in korte periodes dit wel gelukt en wel op de Veluwe en in de Biesbosch. Met name de Biesbosch was een gebied waar de Duitsers echt angst voor hadden. Overigens was pas aan het einde van Wo2 het Nederlandse verzet hiertoe enigzins in staat.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gast

Bericht door Gast »

In Denemarken was het mogelijk om een groot aantal joden per boot over te zetten naar Zweden. Dat is maar een kort stukje varen. Vanuit Nederland was dat vrijwel onmogelijk. Ten eerste omdat de afstand veel groter is. Ten tweede omdat aan de overkant Engeland ligt, en er dus veel meer gepatrouilleerd werd door de duitse marine.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Daarnaast moet je wel weten dat de politieke situatie in Denemarken heel anders was dan Nederland. Tot ver in Wo2 had Denemarken een zelfbestuur onder Duits toezicht terwijl NEderland onder direct Duits bestuur stond.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
sharon

Bericht door sharon »

bedankt allemaal.....
ik denk dat ik hier wel wat aan heb voor mn verslag....
groetjes sharon
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Laat je ons weten wat je cijfer/beoordeling is geworden!
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

precies niet
sharon

Bericht door sharon »

ja ik laat het jullie weten! dit kan wel nog ff duren...het hoeft pa sover ongeveer 4 weken ingeleverd te worden...

en wat eerst zien , dan geloven?
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Goed dat je er zo vroeg aan begonnen bent :)
Misschien is het leuk om ons over een tijdje te laten zien hoe je verslag gevorderd is, dan kunnen de forummembers hier (indien nodig) schoonheidsfoutjes eruit filteren ;)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
sharon

Bericht door sharon »

ja is goed ik laat het jullie over een tijdje zien......ik hoop dat het een goed verslag wordt.....
als iemand nog meer informatie heft? ik moet nu aan de filosofie en ethiek gaan beginnen... :S
sharon

Bericht door sharon »

hallo...
ik heb dit stuk aan mn leraar laten lezen en die zegt dat het maar slecht 1 van de 5 factoren is waarom NL geen gewelddadige oorlog voerden...
weet iemand wat die andere zijn?
sharon

Bericht door sharon »

of waar ik die kan vinden?
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Wat verstaat hij dan onder een gewelddadige oorlog?
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie