FoY ??

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

FoY ??

Bericht door Promeetje^ »

in de film 'battle of the bulge' zie je de massamoord op ongeveer 200 amerikaanse soldaten , een laffe daad door de duitsers , en ik dacht dat het ergens rond foy was , kan iemand mij meer vertelle , kaarten ofzo ? want ik ga binnekort me 60 jaar herdenking naar bastogne
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Dit was malmedy/Baugnez
Toen zij in de loop van de dag Stootten op een eenheid van de Amerikaanse 7e pantserdivisie ,die snel uit de buurt van Aken oprukte naar St Vith gaven zich vijf kilometer ten zuiden van Malmedy honderdzestig Amerikanen over aan de SS .
de gevangen werden samengedreven op een akker en neergemaaid met mitrailleurs en machinepistolen .Een aantal van het was slechts gewond ,hield zich dood en wist later in een nabijgelegen bos te ontkomen ,maar minstens honderd vijfentwintig krijgsgevangen werden afgeslacht .
http://www.freewebz.com/oorlog/ardennen%202.htm
Film Saints and Soldiers: http://www.go2war2.nl/artikel/956
Monument: http://www.aqualis.be/nl/4touris/cult-
patrim/guerre/militaire.html#8

Engelse site's
http://www.historynet.com/wwii/blmassacreatmalmedy/
http://www.qmmuseum.lee.army.mil/histor ... 21Jan.html

Zeer uitgebreid: http://users.skynet.be/bulgecriba/malmedy.html
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

Thx :)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

dat was toch in de buurt van Malmedy :?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Als je mijn post leest wel!
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

^_^
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Brianlinden schreef:Als je mijn post leest wel!
Ow ja sorry !
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

200 doden, 125 doden :? Het officiële cijfer is 86 en zelfs dat is nog inclusief de doden die vielen tijdens het voorafgaande gevecht. Het aantal dat omkwam cq. omgebracht werd na overgave is minder dan zeventig. Overigens valt nog te bezien of het inderdaad een "laffe daad door de duitsers" was of slechts een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Over de ware toedracht is teveel discussie en in feite kunnen we stellen dat we gewoon nooit zullen weten wat er werkelijk gebeurde op het kruispunt bij Baugnez.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

Mjah , als ze zoveel miljoen joden laf afmaken , zulle ze ook geen probleem hebben gehad me een paar tientalle amerikaanse soldaten :|
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Want? Wat is de logica van jouw opmerking? Zijn Amerikanen hetzelfde als Joden? Dachten Duitsers over Amerikanen hetzelfde als over Joden? Is hiermee het overtuigende bewijs gelevert dat Baugnez een willens en wetens door de Duitsers uitgevoerde moordpartij was? Heb je überhaupt bewijzen dat de Waffen-SS miljoenen Joden vermoordde?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

1.er zate vrij veel joden in het amerikaans leger
2.die joden zij ook nie vanzelf dood gegaan eh ?

en ja , ik denk dat het een moordpartij was van de duitser , volledig uit onmacht !
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

1) Dus? Wat wil je daarmee zeggen?

2) Klopt, maar wat heeft dat temaken met de Leibstandarte soldaten die op 17 december 1944 op de kruizing bij Baugnez al dan niet bewust en al dan niet met opzet die Amerikanen dood schoten? Heb je enig bewijs dat diezelfde soldaten ook Joden vermoord hebben?

En het is duidelijk dat de Duitsers het gedaan hebben, de vraag is alleen waarom ze dat deden. Was het met voorbedachte rade, was het een ongeluk, gaven de Amerikanen er aanleiding toe? We weten het niet omdat er teveel onduidelijk is.

Wat bedoel je met "volledig uit onmacht"?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

Meeste van die soldaten (duitsers) hadden ook al wat meegemaakt , en miss beetje raar gezegd daarnet , maar zo lijkt mij het , zenuwachtig , ze moeste deadline hale , en ja misschien is er echt die opstand geweest , maar jah idd we zulle het nooit wete
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Precies. Veel van die soldaten waren overigens juist groen als gras en hadden helemaal nog niets meegemaakt.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

De 'ouderen' zate aan het oostfront , niet ?
Plaats reactie