helm welk land ??

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

helm welk land ??

Bericht door Bert-Jan »

Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Je foto's doen het niet........


Goede links:
http://members.home.nl/bjd.kamphuys/2816796_1.jpg
http://members.home.nl/bjd.kamphuys/2816796_2.jpg

Ik denk trouwens tot het een engelse helm is,zeker weten doe ik het niet.



Robin.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Engels , staat er geen datum in ?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
gilles
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 27 jan 2004, 20:06
Locatie: Hofstade (aalst)

Bericht door gilles »

lijkt me ook engels
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Gebruikersavatar
Promeetje^
Lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 05 nov 2004, 14:24
Locatie: westerlo
Contacteer:

Bericht door Promeetje^ »

ik dacht canadees
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Voor zover ik weet (en Brits is niet mijn ding...) hebben Britse WO2 helmen een zwarte liner....
Dit soort helmen met bruine liner werden gemaakt in België van ongeveer 1948 tot 1956....


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Inderdad Johan, Belgisch na-oorlogs. Op de zwarte banden van het binnenwerk zou 'ABL'+jaartal aangegeven moeten zijn.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Jah het binnenwerk is zeker na-oorlogs. Je kan even kijken of er nog stempels in de helm staan. Maar denk ook wel dat die na-oorlogs is.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ik heb zelf thuis ook zo'n soort helm, maar dan met kogelgat erin. De helm is wel uit de oorlog('42) maar het binnenwerk komt uit '52. Het is me nog wel een raadsel waarom er in die helm nog een nieuw binnenwerk in is gezet, terwijl er al een kogelgat in de helm zat. Maargoed je zult zelf even moeten kijken of het bij jouw helm net zo is(binnenwerk nieuw/helmschaal wo2). :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Het binnenwerk van de helm lijkt mij Belgisch na-oorlogs. Die hadden bruine liner met zwarte ijzeren dingen om dat bruine leer vast te houden. Nederlandse naoorlogse binnenwerken hadden zwarte leer en bruine ijzeren dingen om dat leer vast te houden (Ik bedoel met "ijzeren dingen" datgene waar de maat van het binnenwerk op staat)
Brits WO2 was volledig zwart.
SiNiStEr schreef:Ik heb zelf thuis ook zo'n soort helm, maar dan met kogelgat erin. De helm is wel uit de oorlog('42) maar het binnenwerk komt uit '52. Het is me nog wel een raadsel waarom er in die helm nog een nieuw binnenwerk in is gezet, terwijl er al een kogelgat in de helm zat. Maargoed je zult zelf even moeten kijken of het bij jouw helm net zo is(binnenwerk nieuw/helmschaal wo2). :)
Alles werd zowat doorgedragen of er nou een kogelgat of niet in zat.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

Jurryt schreef:


Alles werd zowat doorgedragen of er nou een kogelgat of niet in zat.

:? hier heb ik nog nooit van gehoord!! heb je hier een bron van of iets dergelijks?
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ooit gehoord van een mede verzamelaar. Er was nood aan spul omdat de Duitsers alles in beslag hadden genomen. Alles wat de Britten/Amerikanen hadden was niet genoeg, dus werden de helmen met kogelgaten o.i.d. ook gedragen. Dit is mij verteld en klinkt mij ook vrij logisch. Als iemand bewijs heeft dat dit niet het geval is, zal ik dat van hem aannemen.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

nood aan spullen omdat de duitsers alles in beslag hebben genomen? waarom zouden Duiters na de oorlog helmen in beslag nemen? dat slaat nergens op. want jij zegt dat de belgen britse helmen hebben doorgebruikt (dat klopt wel maar dit terzijde) ook met kogelgaten omdat de Duitsers alles in beslag hebben genomen? ik volg dat niet helemaal.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Guido schreef:nood aan spullen omdat de duitsers alles in beslag hebben genomen? waarom zouden Duiters na de oorlog helmen in beslag nemen? dat slaat nergens op. want jij zegt dat de belgen britse helmen hebben doorgebruikt (dat klopt wel maar dit terzijde) ook met kogelgaten omdat de Duitsers alles in beslag hebben genomen? ik volg dat niet helemaal.
Je begrijpt mij niet. IN de oorlog hebben de Duitsers veel in beslag genomen omdat ze staal te kort kwamen.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

ja maar wat heeft dat er mee te maken dat ze britse helmen met kogelgaten doorgebruikte?
Plaats reactie