Ontkenning van de holocaust

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Ow sorry dan heb ik het verkeerd gelezen, maar ik blijf erbij dat direct na de oorlog die foto's nog niet openbaar waren en dat pas een paar jaar na de oorlog al die foto's naar boven kwamen. Toen werd pas de ernst van de situatie duidelijk. Maar inderdaad de holocast was 2 jaar na de oorlog absoluut niet meer te ontkennen.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Direct na de oorlog was er al geen ontkennen aan omdat foto- en filmploegen in het spoor van de bevrijders de kampen binnentrokken en de plaatselijke bevolking gedwongen werd naar de kampen te komen om te zien wat er was aangericht en in vele gevallen om de lichamen te ruimen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Bericht door SiNiStEr »

Jah alleen voor de mensen die vlak in de buurt woonden, maar daarbuiten niet, en daarnaast werden echt nog niet al die schokkerende beelden getoond.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

SiNiStEr schreef:Jah alleen voor de mensen die vlak in de buurt woonden, maar daarbuiten niet, en daarnaast werden echt nog niet al die schokkerende beelden getoond.
Hoezo? Dit foto- en film materiaal dat de geallieerden direct bij de bevrijding van de kampen maakten werd vrijwel onmiddelijk vertoont in de weekjournaals in de Britse en Amerikaanse bioscopen om de beestachtigheid van de verslagen vijand te laten zien. Dus waar heb je het over?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Foto's van de concentratiekampen werden al meteen na de bevrijding gepubliceerd in kranten, hetzelfde geld voor de filmbeelden in de bioscopen, er waren ook de getuigenissen van de teruggekeerden.............maar van een schok was - denk ik ooit eens gelezen te hebben en kan ik best geloven - toen nog geen sprake. Men was nog in een algemene overwinningsroes, de schok is er pas gekomen in de jaren 60/70, door - ook weer uit het hoofd - een amerikaanse soap (indentificatie met de slachtoffers).
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

antwerpx schreef:Men was nog in een algemene overwinningsroes, de schok is er pas gekomen in de jaren 60/70, door - ook weer uit het hoofd - een amerikaanse soap (indentificatie met de slachtoffers).
De berechting van Adolf Eichmann (1961 - 1962) leidde ook tot een toegenomen bewustzijn van de holocaust en zorgde ervoor dat er verder onderzoek naar de holocaust gedaan werd. Tenslotte was Eichmann één van de belangrijkste organisatoren van de holocaust.
Gebruikersavatar
rafd
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 dec 2004, 15:52

Bericht door rafd »

Over ontkenning van de holocaust gesproken. Bekijk deze site dan eens.

http://www.air-photo.org/index.shtml
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Laten we blij zijn dat ze de holocaust ontkennen!
Zolang ze dat blijven doen hoeven we ze niet serieus te nemen.
De dag dat er een rechtse klootzak met charisma opstaat die in een interview de holocaust niet ontkent maar betreurt en vervolgens de nazi uit gaat hangen, dan moeten we ons zorgen gaan maken.
Hoe dommer die neo nazis praten, hoe achterlijker ze eruit zien (ze kunnen niet eens een fatsoenlijk uniformpje in elkaar flansen) en hoe zieliger ze hun optochten houden (marcheren is moeilijker dan het lijkt he sukkels?), des te beter het is.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Ik snap trouwens niet waarom mensen zich druk maken om iemand die de holocaust ontkent.....gewoon niet op ingaan. Op het moment dat je ertegen ingaat krijgt zo'n kereltje aandacht en dat is nou net wat ze willen
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

jacob schreef:Ik snap trouwens niet waarom mensen zich druk maken om iemand die de holocaust ontkent.....gewoon niet op ingaan. Op het moment dat je ertegen ingaat krijgt zo'n kereltje aandacht en dat is nou net wat ze willen
Precies, enige gevaar is dat toch al domme jongeren op hun sites terecht komen en het gaan geloven.
En als er dan geen goede ouder, geschiedenisleraar of wie dan ook in de buurt is...
Als ik hacker was zou ik lekker allemaal van die foute sites plat gooien, alsnog een beetje verzet plegen 8)
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Ik ben niet bang voor de boze neonazi ...ben niet bang ..en nu met zijn allen: .....
Gebruikersavatar
Nick
Lid
Berichten: 2204
Lid geworden op: 10 apr 2004, 20:32

Bericht door Nick »

Boeie als hun het ontkennen, wij weten het toch.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Vergeet een ding niet: de holocaust is voor een groot deel in het absolute geheim uitgevoerd. Tijdens de oorlog waren er wel geruchten bekend, ook bij joden, maar niemand die er geloof aan hechtte. Logisch lijkt me, maar wel triest. En om miljoenen mensen om te brengen, gaat geen enkel regime dat breed uitmeten, natuurlijk...

En nog een goede boekentip: G. van den Berghe, De Uitbuiting van de Holocaust, isbn 90 414 0545 3. Ligt voor weinig bij De Slegte. Gewoon kopen en lezen. Ik vond het een geweldig boek!

Alex D.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

lexiebabe schreef:Vergeet een ding niet: de holocaust is voor een groot deel in het absolute geheim uitgevoerd. Tijdens de oorlog waren er wel geruchten bekend, ook bij joden, maar niemand die er geloof aan hechtte.
Nou helemaal niemand klopt ook niet helemaal.
Veel mensen wisten wel dat deze dingen gebeurde, ok niet alle details, maak wel massamoorden op burgers, geruchten over gaskamers, etc.
Heel veel soldaten uit het Oosten vertelde thuis over wat ze gezien hadden, pamphletten deden de ronde, etc.
Inderdaad wist bijna niemand precies de details en hoe groots opgezet dit allemaal was maar wel veel mensen wisten dat er iets vreselijks gebeurde en de nazis gebruikte dit soms ook om mensen mee te bedreigen.
Al vrij snel was in Nederland bijvoorbeeld duidelijk dat bijna alle joden van de eerste razzia niet meer schreven, aan ziektes overleden, etc.
Dus veel mensen wisten wel dat er massaal gemoord en mishandeld werd, maar men had het er eigenlijk niet over, dat was tenslotte gevaarlijk.
Veel mensen vonden het ook makkelijk na de oorlog zichzelf wijs te maken dat ze het niet wisten.
Gebruikersavatar
lexiebabe
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 08 okt 2003, 13:59
Locatie: Alkmaar

Bericht door lexiebabe »

Dank je Marloes! :)

Maar als mensen het al zeker wisten, wat konden ze er aan doen? Protesten tegen het regime werden afgestraft. Niet alleen binnen de maatschappij (Duitsland zelf of de bezette gebieden), maar ook binnen het leger. Generaals die hun beklag deden, werden over geplaatst of ontslagen. Soldaten die bevelen weigerden, werden meer dan eens naar een strafbataljon gestuurd of enkele weken opgesloten in bijvoorbeeld Dachau. We moeten niet vergeten dat in Duitsland tussen 1933 en 1945 in steeds sterkere mate het moeilijk was om kritiek te geven. Naarmate de oorlog langer duurde, werd het systeem steeds wreder.

Alex
Plaats reactie