Grote anti-terreuractie in Den Haag

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Grote anti-terreuractie in Den Haag

Bericht door Skylighter »

DEN HAAG - Bij een actie van een arrestatieteam in Den Haag zijn drie agenten gewond geraakt door een ontploffing. Het incident had plaats in de Antheunisstraat. De agenten verkeren buiten levensgevaar. Het arrestatieteam kwam in actie op verzoek van de Nationale Recherche. De politie heeft de wijde omgeving rond het pand afgezet. Het is niet bekend of zij aanhoudingen heeft verricht.


De politie heeft de wijde omgeving rond het pand afgezet
Klik hier !

Inmiddels is het luchtruim boven Den Haag iop last van de autoriteiten tot nader order afgesloten. Dat meldde een woordvoerder van de politie woensdagmorgen.

Rond 08.00 uur werd vanuit de Antheunisstraat een man afgevoerd. De man, die slechts in ondergoed was gekleed, werd door twee agenten in kogelvrije vesten naar een busje op het Lorentzplein geleid. Het is onduidelijk of het om een arrestatie gaat.

Knal

Volgens buurtbewoners begon de actie van de politie iets na half drie. "We werden wakker van een flits en een harde knal", aldus J. Trijsselaar die in een straat achter de Antheunisstraat woont. "Om 03.00 uur volgde er nog een knal en er werd geschreeuwd. Rond half vier hoorden we ook schoten."

De straat ligt in de wijk Laakkwartier. De politie heeft de wijk grotendeels afgesloten. Politieagenten in kogelvrije vesten leiden het verkeer bij de afgezette straten om. Alle tramverkeer door de wijk wordt omgeleid.

De politie wil iedereen spreken die de wijk uit wil. Volgens ooggetuigen houden agenten auto's aan die de buurt verlaten. Nadat ze de bestuurder hebben gesproken en het nummerbord hebben genoteerd, kunnen de automobilisten weer verder rijden.

Donner

Minister Donner (Justitie) is van de politieactie in Den Haag op de hoogte gesteld. Dat heeft zijn woordvoerder woensdagochtend gezegd. Ook de zogenoemde nationale driehoek is geïnformeerd en wordt op de hoogte gehouden, zo meldde een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Dit is normaal als er iets gebeurt van mogelijk nationaal belang.

De nationale driehoek bestaat uit de directeur-generaal veiligheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken, de directeur-generaal rechtshandhaving van Justitie en de Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging die onder beide ministeries valt.

Dreiging

De Nationaal Coördinator Bewaking en Beveiliging (NCBB) is de spin in het web als het gaat om dreiging op landelijk niveau, zoals de huidige dreiging van terroristische aanslagen. Een van zijn voornaamste taken is het verzamelen van informatie, het geven van advies over en het toezien op de uitvoering van eventuele maatregelen.

De nationale driehoek kan een scala aan veiligheidsmaatregelen treffen in het kader van bewaking en beveiliging. Het kan gaan om onderzoek van spoorbanen of het opwerpen van wegafzettingen tot inzet van pantservoertuigen en scherpschutters.

In geval van een crisissituatie zorgt het Nationaal Coördinatiecentrum (NCC) voor een geoliede coördinatie tussen de betrokken instanties. Het NCC is ondergebracht bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en is permanent bemand.

Mariniers

De Bijzondere Bijstands Eenheid van de Mariniers (BBE), die woensdagochtend betrokken is bij de politieactie in Den Haag, richt zich vooral op kapingen, gijzelingen en andere terroristische acties in Nederland. De militairen zijn zwaar bewapend.

De BBE'ers worden in eerste aanleg ingezet als verlengstuk van de bijzondere eenheid van de politie, het arrestatieteam. Daarnaast verleent de eenheid bijstand aan de Brigade Speciale Beveiligingen (BSB) van de Koninklijke Marechaussee.

De huidige BBE ontstond in 1973 als de Close Combat Unit. Aanleiding waren de terroristische aanslagen begin jaren zeventig met in het bijzonder het gijzelingsdrama tijdens de Olympische Spelen in 1972 in München. bron:nu.nl
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik lees inmiddels over sluipschutters op de daken, een politieonderhandelaar, zwaar bewapende anti-tereur eenheid van de marine en een afgesloten luchtruim boven Den-Haag, wat is daar aan de hand?! :/
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

WO III
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Proos schreef:Ik lees inmiddels over sluipschutters op de daken, een politieonderhandelaar, zwaar bewapende anti-tereur eenheid van de marine en een afgesloten luchtruim boven Den-Haag, wat is daar aan de hand?! :/
Stront aan de knikker... het is zelfs op cnbc


Rick
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ziet er wel redelijk heftig uit, laten we voordat iedereen helemaal gek en paranoia wordt even de feiten afwachten.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik ben er een beetje bang vangeloof ik...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

benmaf schreef:Ik ben er een beetje bang vangeloof ik...
Zit je ver weg van Den Haag? Ik zit hemelsbreed op een KM of 3 denk ik. Misschien zelfs maar 2.

Anyway, zou er geen persconferentie komen? Iemand al iets gehoord?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Er bevinden zich meerdere verdachten in een gebouw die wapens hebben... volgen paar granaatinslagen waarbij 3 agenten gewond raken. Zijn wat mensen opgepakt en nu zijn er geloof ik onderhandelingen bezig... me vader werkt in den haag op dit moment:|
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

Hauptmann schreef: Anyway, zou er geen persconferentie komen? Iemand al iets gehoord?
Die is al geweest, maar veel wijzer werd je er niet van :P


Rick
Skylighter
Lid
Berichten: 2088
Lid geworden op: 06 jun 2004, 17:54

Bericht door Skylighter »

779 schreef:Er bevinden zich meerdere verdachten in een gebouw die wapens hebben... volgen paar granaatinslagen waarbij 3 agenten gewond raken. Zijn wat mensen opgepakt en nu zijn er geloof ik onderhandelingen bezig... me vader werkt in den haag op dit moment:|
Onderhandeld Nederland dan met terroristen? Neeh toch!?


Rick
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Er zal wel meer onderhandeld worden van: kom het gebouw uit met je handen omhoog of we blazen de hele tent op! :P
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Dit is gewoon shit, gewoon shit! wat er gvd tegenwoordig allemaal gebeurd in Nederland.
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Gewonde agenten schijnen er ernstig aan toe te zijn.

Onderhandelen: waarom niet? Als straks blijkt dat de in dat huis genoeg explosieven hebben om de hele wijk op te blazen dan vragen we achteraf allemaal waarom dat niet voorkomen kon worden. Bovendien, als je ze kunt oppakken kun je ze verhoren en zo hun handlangers op het spoor komen.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ooggetuige vertelde dat ze riepen: "Ik onthoofd je, ik onthoofd je"! Achterlijk gedoe met die radicale moslims!
In de loop van de dag komt er een nieuwe inval volgens t.v... ik wacht af
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

http://nu.nl/news.jsp?n=302464&c=21
MADRID - Door een explosie tijdens een operatie tegen vermeende islamitische terroristen zijn zaterdagavond in de Spaanse hoofdstad Madrid drie verdachten en een agent van een speciale eenheid omgekomen. Dat heeft minister Angel Acebes van Binnenlandse Zaken bevestigd. Elf politiemensen raakten zwaargewond.
Toch maar even onderhandelen maar?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Plaats reactie