Jullie mening over dhr. Arafat

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Jullie mening over dhr. Arafat

Bericht door 779 »

Nu de man overleden is, zou ik weleens willen weten wat jullie mening is over het leiderschap van Yasser Arafat. Ook graag je mening betrekken met de aanslagen van Palestijnen in Israel en de rol van Arafat hierin.

Graag duidelijk je mening verwoordigen en geen onzinachtige uitkraaisels die niet onderbouwd zijn.

779
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

naar #discusiëren
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Blijft altijd een moeilijk onderwerp Bob.

In principe ben ik tegen het gebruik van geweld tegen onschuldige burgers wat Arafat met zijn PLO toch lange tijd heeft gedaan. Ik kan me echter ook in de situatie van de PAlestijnen verplaatsen. In 1947 zijn duidleijke afspraken gemaakt over wat de Joden zouden krijgen en wat de Palestijnen zouden krijgen. Israel heeft dit vanaf 1947 met de voeten getreden en is daarbij gesteund door het Westen. Dat de Palestijnen onder leiding van Arafat hier zich tegen hebben verzet, ook met geweld kan ik derhalve heel goed begrijpen.

Ik respecteer verder Arafat als leider omdat hij het toch voor mekaar heeft gekregen om een groot deel van de Palestijnen op het pad van vreedzame coixistentie heeft weten te zetten. Helaas is de situatie in het Midden Oosten, mede door het net zo terroristische optreden van Israel funest voor iedere vorm van normaal samenleven van deze twee volkeren.

Als leider denk ik wel dat Arafat een grote was voor zijn volk, ongeacht of je voor of tegen zijn methoden was.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Wilco,

Ik was altijd van mening dat Arafat graag naar geweld greep. Hij ontkende altijd terroristen te steunen, maar volgens mij steunde hij ze wel dergelijk d.m.v. geld en indoxtrinatie (of hoe schrijf je dat). Aan de andere kant was het fout van Israel om telkens de acties te vergelden met het vernietigen van basis dingen zoals huizen, fabrieken e.d.

Deze strijd wordt al eeuwen gestreden en ik denk niet dat deze strijd afgelopen zal zijn als er een nieuwe leider komt.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Wat zijn overigens terroristen waar je het hebt over mensen die strijden voor datgene wat door de internationale gemeenschap aan hen is gegeven. In Wo2 heette dat gewoon verzet.
Ik denk niet dat Arafat de terroristische delen van de Palestijnen steunde, ik denk eerder dat Arafat niets meer te vertellen had en maar een symbolische functie vervulde.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Ik versta onder terroristen in Palestina die zichzelf opblazen in Israel in o.a. bussen. Verzetstrijders waren in WO2 actief om de bezetter een poot toe te draaien, niet om onschuldige burgers te vermoorden toch?
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Er werden ook in Wo2 bij vele verzetsdaden onschuldige slachtoffers getroffen. Daarnaast is het in Israel heel moeilijk om aan te geven wie "onschuldig" is aangezien ze daar een volksleger hebben.

Ik benhet met je eens at het onmenselijk en terroristisch is om onschuldioge mensen met name kinderen het slachtoffer te maken van geweld, maar in dit conflict is het heel moeilijk om aan te geven wie waarmee begonnen is. Net zoveel onschuldige slachtoffers vallen er namelijk onder het palestijnse volk. Je krijgt dan automatisch een geweldspiraal van actie en reactie.
Nogmaals ik wil zeker niets goedpraten hiermee, maar als ik me probeer te verplaatsen in de mensen daar, zowel de Joodse als de Palestijnse mensen, kan ik me de radicalisering wel voorstellen.
Maar ik benhetmet je eens, een oplossing bereik je er nooit mee.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Arafat's geld wordt geschat op 900.000.000 euro. De gemiddelde Palestijn heeft misschien 10 euro. Als je nix hebt, kan je ook niets verliezen, mensen die weinig hebben grijpen ook vaak naar het verkeerde pad denk ik. Naar mijn idee deed Arafat niets met dat geld om bv infastructuur te bouwen, werkgelegenheid etc!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ach onze koningin is ook 1 van de rijksten ter wereld en doet met dat geld ook niets voor Nederland. Da's nu eenmaal het probleem van rijke mensen.

Dat neemt echter totaal niet weg dat zijn leiderskwaliteiten gewoon goed waren. Maar je er waren meer goede leiders die verschrikkelijke dingen hebben gedaan in de gechiedenis
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

In Het Laatste Nieuws van deze week las ik dat het fortuin geschat is tussen de 3 en de 5 miljard dollar, hij is eigenaar van meerdere hotelgroepen enzovoor. Daarnaast heeft hij voor 700 000 000 euro aan ontwikkelingssamenwerking bedoeld voor zijn volk (waar hij toch voor vechtte) in eigen zak gestoken.
Ik vind het een nobel doel dat ze opkomen voor hun land, op dat vlak sta ik aan hun kant alleen gebruikten ze daarvoor soms de foute middelen. Ik betwijfel wel of ze zonder bomaanslagen, kapingen,... zover zouden gestaan hebben in hun strijd naar een eigen land.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Ben ik helemaal met je eens, maar we moeten ook beseffen dat indien de Internationale instanties, de VS en Groot-Brittannie direct na 1947 een andere houdeing hadden aangenomen het heel goed zou kunnen zijn dat Israeliers en Palestijnen nu zonder problemen naast elkaar hadden kunnen leven. Israel heeft na Wo2 de kans gegrepen en is er mee weggekomen. DIt alles heeft geleid tot de situatie waar we nu nog steeds mee temaken hebben.
Je kan je volgens mij wel terdege afvragen of op deze gewelddadige wijze nog wel een goede uitweg te vinden is voor de toekomst.
De wereld moet eindelijk eens beseffen dat het nu eenmaal zo is dat Israeliers en Palestijnen recht hebben om daar te wonen en dat een goede samenleving alleen maar is op te bouwen zonder politiek geweld.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

ik vind het zielig dat er zo een idioot gedrag is geweest en gezever dat de man nog leefde terwijl dat hij gewoon in leven werd gehouden met machines om alles te regelen ivm zijn opvolging. ik vind het gewoon schandalig dat men de man niet gewoon kon laten sterven maar hem nog dagen aan een machine moest leggen omdat er nog teveel papierwerk moest gebeuren in de palestijnse staat ivm zijn opvolging.

over het feit Israel - Palestina.... wel zoals al eerder vermeld in de thread bestaan er al van eind jaren 40 de papieren van hoe alles is opgedeeld geweest ik vind dat Israel zich daar ook aan moet houden.
ook de manier waar op israelische troepen tewerk gaan met hun bombardementen en beschietingen op gebieden waar onschuldige burgers wonen vind ik gewoon niet kunnen en ik vind dat de Westerse wereld hier moet ingrijpen want zo kan dit niet langer alsook moet amerika de hand boven het hoofd van Israel weghalen en hun opleggen dat ze hun aan de originele plannen moethouden en niet met geweld delen van palestijns gebied in te pakken.

maar ja spijtig genoeg bestrijd je geweld met geweld nu in deze tijden net zoals in het begin der tijden oog om oog tand om tand (dat is ook heel zielig maar wat doe je deraan)
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Veteraan
Lid
Lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 17 jul 2004, 16:33

Bericht door Veteraan »

@WV:Blij dat we het hierover eens zijn :)
Met alle respect maar ik vind dat de Joden van de situatie toen geprofiteert hebben en hun leed misbruikt hebben om zo grond van de Palestijnen af te snoepen, regels zijn er voor iedereen en de Westerse wereld heeft inderdaad te lang toegekeken en Israel telang gesteund.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

West Europa ingrijpen is een goede optie alleen laat Israel dat nooit toe! Nederland zit bovendien nu in Afganistan, Irak en binnenkort gaan er 530 militairen naar Bosnie. Ik denk dat Darfour meer prioriteiten heeft...
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Tja, ik vond Arafat een opportunistische rat.

Heeft in 1969-1970 geprobeerd een burgeroorlog in Jordanië te ontketenen. Daar woonden immers veel mensen die uit het huidige Israel afkomstig waren. Palestina als staat is immers een verzinsel.
Er zijn geen Palestijnen!

Koning Hoessein heeft in een tamelijk bloedig korte oorlog korte metten gemaakt met de "Palestijnen"(zwarte september) waarbij er zo'n 8000 van hen over de kling gejaagd zijn.
Daarop vluchtten die naar Libanon, waar toen de zaak totaal op stelten gezet werd.
Vergeet niet, dat tot dan toe Libanon het Zwitserland van het Midden Oosten was. Enorme welvaart verdween als sneeuw voor de zon.

De "Palestijnen" hebben geen enkel moment voorbij laten gaan om telkens de verkeerde beslissing te nemen.

Arafat heeft altijd geregeerd als een maffia leider.
De perfecte machiavellaanse fascist.

Het volk moest vooral dom en arm gehouden worden.
Zijn terreurbendes vielen Joodse nederzettingen aan, maar waren ook nodig om de Palestijnen onder de duim te houden.

Het is van de pot gerukt dat Arafat een Nobel prijs voor de vrede heeft gekregen!
Gesloten