de SS

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

de SS

Bericht door verellen »

Ik heb een vraagje over de SS.
Ik ben eens zowat aan het opzoeken geweest en vroeg me af of de SS nu eigenlijk uit 2 of uit 3 hoofdtakken bestond.
Van de eerste 2 ben ik al zeker maar sommige spraken ook over een derde, andere dan weer niet.
1. de Algemene-SS
2. de Waffen-SS
en dan spreken er sommige over de
3. de Doodskop-afdelingen (Bewakingstroepen)

was dit een hoofdtak van de SS, of slechts een 'kleine' aftakking zoals de SD e.d. ?
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik heb ergens in een oud tijdschrift een organisatieschema van de SS staan. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden en er een scan van maken.

Grtn

David
verellen
Lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 26 sep 2004, 14:25
Locatie: geel

Bericht door verellen »

Dat zou me goed kunnen helpen :)
Mocht je het vinden, zou je dan ook de naam van het tijdsschrift en editienummer er willen bijzetten. (kan het dan gebruiken als bron voor mijn werkje)
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

De SS was een hele ingewikkelde organisatie, op http://www.waffen-ss.nl kan je al een eindje op weg komen qua SS rangen ;)
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik krijg hem niet goed duidelijk met de scanner, maar met wat puzzelwerk moet het lukken. Ik zal eens kijken of ik van de week misschien een duidelijke foto kan maken.

Afbeelding

Grtn

David
Gebruikersavatar
mamartijn
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 okt 2004, 21:22
Locatie: nijverdal

Bericht door mamartijn »

wat ik uit de boeken heb is dat er eerst inderdaad alleen maar de gewone SS was. Later wou Himmler dit uitbreiden met een gewapende divisie. Zoals de persoonlijke beveiliging van Hitler. De Liebenstandarte. Verder waren er nog de Totenkopfdivisie en enkele andere divisies die in het oosten vochten. Dit alles na aandringen van Himmler. Ook zijn er naar mate de oorlog vorderde buitenlandse divisies opgericht. Zo ook in Belgie, de naam weet ik zo niet.. kan het wel even opzoeken als je wilt.
Verder is het misschien interessant om te weten dat wanneer je in de SS of Waffen SS wou komen van zuiver Arisch ras moest wezen. Dat ging zelfs zeer ver terug in de bloedlijnen van ouders. Later werd dit wat afgezwakt...... ik hoop dat je er wat aan hebt....

Martijn
vincent
Lid
Berichten: 1022
Lid geworden op: 05 jun 2004, 18:26

Bericht door vincent »

De Liebstandarte en de Totenkopf divisie bestonden al voordat de Waffen-SS werd opgericht, SS verfügingstruppen waren het toen ;)
Ik heb er geen kracht meer voor
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Liebstandarte??? Ik betwijfel of je het de liefdes eenheid kunt noemen. Ik denk dat we het beter op Leibstandarte kunnen houden, oftewel de lijfwacht eenheid. :)

Grtn

David
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

Kijk voor het gemak eens op Schutzstaffel en organistion o.i.d. en je wordt op het net bedolven onder de informatie.

Kees 8)
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De SS is een ontzettende complexe organisatie die meerdere malen van structuur veranderde.

Hier een weergave van de organisatiestructuur:
http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Organ ... _Reich.PNG
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Plaats reactie