kaartaanduidingen en rasters

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

kaartaanduidingen en rasters

Bericht door NDG »

Ik zoek informatie m.b.t. tijdens de 2e wereldoorlog op stafkaarten gebruikte codes en kaartrasters, buiten het oude nederlandse kaartraster zoals gebruikt op de bonneblaadjes en het nieuwe RD-grid zoals bekend van de huidige kaarten.
Aan informatie m.b.t. het duitse Heeresmeldenetz ontbreekt het mij voorlopig in het geheel.
Ook opschriften op kaarten van de geallieerden zoals bijv. op de kaart 13NE Westkapelle 2nd ed. van 28 oct. 44: "N5129-E321/6x13" en met hele kleine lettertjes "10M/9/44/3RCE/5201" heeft mijn interesse.
Verder zoek ik nog info m.b.t. opschriften in kopregels van luchtverkenningsfoto's, dit in het kader van positieaanduiding.

Kees 8)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Zodra ik de tijd heb zal ik mijn stafkaarten er eens bij pakken en dan zal ik die nummers eens voor je opzoeken. Misschien vanavond en anders wordt het morge.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik heb de volgende nr's op een aantal kaarten van mij:

Druten, firts edition, sheet 5 S.E., N5149-E529/5x13, 4M/12/44/3RCE/5493
Arnhem East, second edition, emergency printing, sheet 6 N.W. East, N5155-E542/5x18, 16000/11/44/3RCE/5376
Nijkerk, second edition, sheet 370, N5211-E528/5x13, 12060/3/45/3RCE/5686
Gennep, first edition, sheet 12 S.W. East, A.M.S. M831 (G.S.G.S. 4427), 5/9/44/521RE/ 1424
Zutphen, first (emergency) edition, sheet 5, G.S.G.S. No. 4057, 50/jan45/15M.R.S./722A/945
Tiel, first edition, sheet 39 west, 21 A Gp. No. 45, 50/feb45/15MRS/796/1093
Hengelo, special series, sep 1944, sheet 5, SA/13/1003, 20/9/44/519RE/1003
'S Hertogenbosch, third edition, sheet 5, G.S.G.S. No. 2541, 15,000/9/44.Ch.

Zal ook nog de nr's opzoeken op me andere kaarten. Daar kon ik zo snel even niet bij komen.
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

bedankt voor je reply Nico, ik hoopte in de eerste plaats dat iemand mij iets kon vertellen m.b.t. die opschriften. Maar de codes zoals op jouw kaarten maken de zaak eigenlijk nog interessanter (ook nog iets ondoorzichtelijker).
m.b.t. de nummering der kaarten en de blokindeling in het Nord de Guerre grid kan ik je zelf wel het één en ander vertellen maar daar houd het voorlopig helaas mee op.
Wat in het bijzonder ook mijn aandacht trekt zijn de afdrukken van Duits kaartmateriaal op de achterzijde van de engelse kaarten. Het gebied en ook de rasternummering in relatie tot breedte en lengte graden. Ik heb hier zelf één voorbeeld van een kaart ten NO van Schotland.

Kees 8)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

De kaart van Nijkerk en Druten hebben op de achterzijde een Duitse kaart. Wil je daar ook nummer van hebben?

Met opschriften bedoel je dan de symbolen die men gebruikte voor het aangeven van kanonnen en degelijke?

Vanavond zal ik ook even de nummers opzoeken van me andere kaarten.
Gast

Bericht door Gast »

Waar ik informatie over zoek zijn evt. gebiedsaanduiding en info zowel m.b.t. rasternummering t.o.v. graadaanduiding op de vervallen duitse kaarten te vinden op de achterzijde van de geallieerde stafkaarten.
De enige waar ik hier een kopie van heb is NO van Schotland met links onder de aanduiding (1192)58 oost en (63)90 noord bij een geografische postie van 007º 2,4' westerlengte en 57º 34,25' noorderbreedte.
De bladaanduiding heb ik niet maar aan de rechterzijde bevindt zich Blatt nr. 18 Harris.
Alle info die wat duidelijkheid kan scheppen in het gebruikte zo te zien gemodificeerde Gauß-Krüger is welkom.

Het is mij niet bekend of dit het Heeresmeldenetz betreft dus ook info wat daar direct betrekking op heeft zoals bijv. met iets van een oorsprongvermelding Potsdam onder aan de kaart heeft mijn belangstelling.
Ook info m.b.t. bijzondere rasternummering welke geen betrekking heeft op de TDN-RD rasteraanduiding zoals men die op de huidige nederlandse stafkaarten of hun voorlopers aantreft is hierbij interessant.

Overigens zijn de Marinequadratkarte en Luftwaffemeldenetz of Jägermeldenetz wat aangetroffen wordt op grotere schaalkaarten en bestaat uit een vakaanduiding met letters en cijfers t.o.v. graadindeling minder interessant daar hierover reeds genoeg informatie voorhanden is op het net.

m.b.t. kaartmateriaal van de geallieerden kenbaar aan de vermelding Nord de Guerre etc. en Army Map Service (sector- en schaalaanduiding) Geographic Section General Staff (kaartserie) zoek ik de betekenis van de opdruk zoals N5149-E529/5x13, 4M/12/44/3RCE/5493
De eerste serie weet ik totaal niets van en ook de 2e serie kleine lettertjes waarin maand, jaar en onderdeelsaanduiding te herkennen zijn is de bedoeling onbekend. Bestaat er mogelijk een relatie met lucht- of terreinverkenning???
Ook op luchtverkenningsfoto's vindt men naast een nummer, datum, onderdeel en diafragma nog een letter en cijfercode wat mogelijk iets zegt m.b.t. positieaanduiding want hoe kon men anders ooit snel de exacte locatie van de foto's terug vinden? Informatie werd dikwijls al van de negatieven af gelezen omdat men geen tijd had voor afdrukken.

m.b.t. de kaartseries AMS M832 GSGS 4414 heb ik nog niet alle plaatsnamen bij de kaartnummers dus ook daar heb ik belangstelling voor.

Het is nog een hele handel geworden maar mogelijk zijn er meer geinteresseerden in de cartografie.

Kees 8)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Wat ik op de achterzijde van de kaart van Nijkerk hebben kunnen vinden, dus op de gecancelde Duitse kaart: 12,94g westlich = 207,0 westlich en Jahrliche Abnahme = 0,18g oder 2,9. Er staat ook 1X 1941 (D-44) en Blatt Nr. 104 Swindon u. Cirencester

Op de achterzijde van de kaart van Druten staat: Blatt Nr. 6 Hexham en 1x 1941 (D 127).

Heb nog een aantal koppieen gevonden van een aantal geallieerde kaarten.

Groesbeek, first edition sep 44, (easter half) sheet 12 N.W. en 3 of 5/9/44/519RE/1432
Holland & Germany, defence overprint sheet B (rhine), edition of 15 oct 44, parts of G.S.G.S. 4427 sheets 12 N.W., 12 S.W., G.S.G.S. 4414 sheet 4202, SA/10/1698 en 3/10/44/521RE/1698
Holland & Germany, defence overprint sheet B (rhine), edition of 15 oct 44, parts of G.S.G.S. 4427 sheets 12 N.W., 12 S.W., G.S.G.S. 4414 sheet 4202, SA/10/1735 en ?/10/44/521RE/1735

Dan heb ik nog een paar kaarten ingelijst en daar zal ik straks nog even de gegevens van noteren.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hier de laatste gegevens die ik heb van me kaarten.

Wageningen, first edition, sheet 39 east, 21 A Gp. No. 45, 50/feb45/15MRS/795/1093

Arnhem, first edition AMS 1, sheet 6 N.W., N5155-E542/5X18, A.M.S. M831 (G.S.G.S. 4427), top secret 11 sep 44.

Nijmegen east, fisrt edition, sheet 6 S.W. (east), 10M/1/45/9RCE/5557, (G.S.G.S. 4427), N5149-E542/5X18

Dan heb ik nog een Duitse kaart die is samen gesteld is uit 4 kaarten. Dit was toen een beetje knip en plak werk. Ze hebben helaas alle kaart gegevens eraf geknipt. Maar op de kaart links boven, aan de linker zijde staat: 38 ost Gorinchem. Opde kaart links onder, aan de linker zijde staat: 44 Ost. Geertuidenberg. Aan de onderzijde van die kaart staat ook nog: 51 West Eindhoven. En op de kaart rechts onder staat aan de onderzijde 51 Ost. Eindhoven.

Hopelijk heb je hier wat aan. Mocht je meer willen weten van die kaarten van mij dan hoor ik het wel.

Misschien dat andere forum leden ook hun gegevens van kaarten willen plaatsen?
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

In ieder geval bedankt voor de info Nico.
Ook de TDN kon niet meer licht werpen op de opschriften op kaarten en luchtverkenningsfoto's. Ik hoop dat besteld materiaal over de luchtverkenning in WW2 wat meer duidelijkheid brengt. Het vervolg is een aantal mailtjes naar de archieven in Engeland.

Kees 8)
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Hallo NDG,

Ik heb er weer een stafkaart bij, dus geef je gelijk maar even de gegevens die ik heb. Het gaat hier om een Duitse stafkaart van Arnhem.

Ausgabe Nr. 3, Stand: 1940, 40 West. Arnhem, Unveranderter Nachdruck: K.Kst. (mot) 454 IV.45, Hergestellt im Auftrage des Gen.st.d.HAbt.f.K.u.Verw.W

Als je meer gegevens van die kaart zoekt moet je het maar even zeggen.
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Wat misschien nog wel interessant is om te melden. De twee kaarten die ik heb van Wageningen en Tiel, wat ik al eerder de gegevens van vermeld had, zijn noodkaarten. Dit zijn eigenlijk Duitse kaarten die de geallieerden herdrukt hebben met hun eigen legenda's.

De Duitse kaart waar ik net de gegevens van gegeven heb past precies aan die kaarten van Wageningen en Tiel, zoals te zien is op de foto. Links dus die 2 noodkaarten en rechts de Duitse kaart.

Afbeelding
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

Wat mij in het bijzonder interesseert m.b.t. deze drie kaarten is welk grid er op gedrukt is.
Heeft men behalve de engelse legenda ook het Nord de Guerre grid opgedrukt of heeft men het zelfde raster aangehouden als op de Duitse kaart?
En uiteraard ook nieuwsgierig of op die Duitse kaart het normale Nederlandse grid staat aangegeven wat nu nog steeds wordt gebruikt of dat er een speciaal Duits Heeresgitter op staat. (De kerk van Gendt ligt bijv. op x = 195.200 y = 432.000)
Verder een hele leuke serie om bijzonder zuinig op te zijn.

m.v.g. Kees 8)
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ik heb een engelse kaart van Antwerpen
ik zal hier straks ook wat gegevens van zoeken
mvg
simon
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ik zal vanavond als ik thuis ben eens kijken naar die grid.

Wat is een grid eigenlijk precies.

Jah vind het zelf ook mooie serie. De bedoeling is om die 3 kaarten samen naast elkaar in te lijsten.
Als het goed is ben ik binnenkort in het bezit van nog meer geallieerde kaarten van de Betuwe. Deze sluiten dan ook allemaal op elkaar aan. Als ik deze in mijn bezit heb zal ik ook hiervan de gegevens geven.
NDG
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 nov 2004, 22:54
Locatie: Zierikzee

Bericht door NDG »

Het grid is het kaartraster (op landkaarten een vakaanduiding veelal in kilometers t.o.v. een bepaald punt) wat wordt gebruikt voor positieaanduiding.

nog een tip voor mensen die hun kaarten optimaal willen beschermen net als in de bibliotheken en musea, (http://www.uitgeverij-panda.nl/melinex.html)

Kees 8)
Plaats reactie