Strijd in Fallujah nog altijd niet voorbij

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Strijd in Fallujah nog altijd niet voorbij

Bericht door Brianlinden »

Na zes dagen van felle gevechten is de strijd in de Iraakse stad Fallujah nog altijd niet voorbij. Amerikaanse gevechtsvliegtuigen en grondtroepen hebben een aanval op de laatste verzetshaarden van rebellen. Het grootste deel van de stad is in handen van coalitietroepen.

Waarschijnlijk zijn er nog vier dagen nodig om de gehele stad in het bezit te krijgen. De Amerikanen schatten dat er zeker 1200 rebellen om het leven zijn gekomen en aan hun kant 38 Amerikanen en 275 gewonden.

Voor de burgers in de stad wordt de situatie steeds nijpender. Dat melden hulporganisaties. Ze zijn sinds het begin van de strijd verstoken van voedsel, water en elektriciteit. Naar schatting heeft de helft van de 250.000 inwoners de stad ontvlucht.

Intussen wordt in de Iraakse stad Mosul steeds fellere strijd geleverd. Daar krijgen de rebellen langzaam maar zeker de stad meer in handen.
(fok.nl)

Ziet er naar uit dat Mosul over een enkele maand een offensief krijgt
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik hoorde net op het journaal dat het Rode Kruis geen toestemming krijgt om Fallujah burgerslachtoffers te helpen. Het Amerikaanse leger wil dit zelf doen.
Waarom zou het Amerikaanse leger geen onafhankelijke Rode Kruis medewerkers toe willen laten?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Misschien omdat er erg veel burger sclachtoffers zijn of omdat terrroristen zich als burger laten verzorgen
of omdat terroristen rode kruis medewerkers zouden kunnen gijzelen
Starting up again
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Timo schreef:Misschien omdat er erg veel burger sclachtoffers zijn of omdat terrroristen zich als burger laten verzorgen
of omdat terroristen rode kruis medewerkers zouden kunnen gijzelen
Dat zouden allemaal redenen kunnen zijn. De reden die op het NOS journaal gegeven wordt is dat omdat de Amerikanen dat zelf deden.

Op de website van nos.nl/nieuws lees ik echter het volgende:
www.nos.nl schreef:Hulpgoederen
Intussen is een konvooi met hulpgoederen van de Rode Halve Maan aangekomen in de stad. Volgens de hulporganisatie hebben de inwoners de noodvoorraden hard nodig. Sinds het Amerikaanse leger met de operatie in Fallujah begon, is er geen eten en drinken de stad in gebracht. Tijdens het offensief zijn duizenden mensen de stad ontvlucht.
Ik hoop dat het bericht op het journaal vanmorgen niet volledig was en ik door mijn vooroordelen een verkeerde conclusie trok.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Maar toen ik de volkskrant opende zag ik het volgende:

Rode Kruis mag Falluja niet helpen
Reuters, AFP

FALLUJA - Hoewel de strijd in Falluja na een hevig offensief van zes dagen zondag enigzins is geluwd, heeft het Iraakse Rode Kruis van de Amerikanen geen toestemming gekregen de burgers voedsel en medische hulp te brengen. De Amerikanen vinden dat niet nodig, omdat zij zelf voorraden hebben voor de inwoners van de stad.

Een hulpkonvooi van zeven vrachtwagens en ambulances staat sinds zaterdag te wachten bij het grootste ziekenhuis, dat vanuit het centrum van Falluja gezien aan de overkant van de Eufraat ligt.

'Wij hebben onze eigen voorraden voor de mensen', zei kolonel Mike Shupp. Hij zei dat hij niets gehoord had over burgers die zouden vastzitten in de stad en hij dacht niet dat die er waren.

Maar een inwoner van het centrum van de stad vertelde telefonisch een ander verhaal. 'We hebben niets te eten of te drinken', zei Abu Mustafa. 'Mijn zeven kinderen hebben allemaal diarree. Een van mijn zoons is gisteravond getroffen door een granaatscherf. Hij bloedt nog steeds, maar ik kan niets voor hem doen.'

Hij vertelde dat minstens zes andere gezinnen in de buurt ook al dagen zonder eten en drinken zitten.

Grote delen van de stad zijn verwoest. Betonnen huizen liggen in puin, elektriciteits- en telefoondraden zijn afgeknapt, moskeeën zijn verwoest en vanaf hun minaretten wordt niet langer opgeroepen tot de heilige oorlog. In de straten liggen lijken.

bron: http://www.volkskrant.nl/buitenland/1100419493151.html
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Gezellig sfeertje daar :zapped:
War is something human...
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ze zijn nog bezig daar met die 500 meter van de stad...al 3 weken

A few pockets of resistance YEAH SURE
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Tja, in een "normale oorlog" liggen gewonde soldaten op een slagveld.
Als je ze daar weghaald, kan je ze gewoon verzorgen.

In een burgeroorlog zoals indertijd in Yougo en nu ook in Irak, kan je verwachten, dat er booby traps onder de gewonden liggen.
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Brianlinden schreef:Ze zijn nog bezig daar met die 500 meter van de stad...al 3 weken

A few pockets of resistance YEAH SURE
Ach ja... In het begin moesten de Amerikanen nog lachen om de voorspelling dat de Irakezen het "Stalingrad" scenario zouden gebruiken, volgens kenners dan toch...

Maar het is wel zo..

Elke dag een paar dode Amerikanen zijn er ook een hoop aan het einde van het jaar.

Het is trouwens falikant mis, om een stad onder deze omstandigheden onder controle te krijgen. De Amerikanen hebben niet genoeg troepen.
Vanaf het eerste begin al niet.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ze hebben wel genoeg...maar ze gebruiken hun macht niet goed

Search and Destroy...ipv...Help and Aid

Tsja...dan krijg je de gehele bevolking wel achter je aan.....
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Oja

http://www.fallujah.us/videos/

Goed Video archief....de docu's van ABC.ABS.Fox zijn het kijken waard
Gebruikersavatar
Ioannis
Lid
Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 08 dec 2004, 11:13
Locatie: Brabant

Bericht door Ioannis »

Brianlinden schreef:Ze hebben wel genoeg...maar ze gebruiken hun macht niet goed

Search and Destroy...ipv...Help and Aid

Tsja...dan krijg je de gehele bevolking wel achter je aan.....
Tja, wat verwacht je van een stel weekend soldaten?
De Amerikanen hebben een leger waarbij het domste volk tegenwoordig als kanonnenvlees naar Irak gaat.
De wat slimmeren zijn ondertussen en masse naar Canada aan het emigreren.
Stemmen met de voeten noemde Mao Zedong dat ;)

De jeugd in de VS is in rep en roer, omdat er plannen gemaakt worden om de dienstplicht weer in te voeren...
Ondertussen is het land al over de rand van het bankroet, en kan je je afvragen, waarom de beurzen al niet lang in elkaar gestort zijn ..
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

De Amerikanen hebben niet genoeg troepen.
Vanaf het eerste begin al niet.
Beetje het Vietnam idee?
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Vietnam was toch ook een beetje anders. daar was eigenlijk het Ho Chi MInh pad en Cu Chu de doorn in het Amerikaanse oog.
In Irak denk ik persoonlijk dat ze daar een beetje meer een Afghanistan-Sovjet complex hadden (daar werden de Afghanen massaal gesteund door ander Islam-Extremisten) maar ik kan natuurlijk ook falikant de bal misslaan.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Ik denk dat dit gewoon van binnen in komt...saddam was niet gek die heeft sinds het einde van de 1e golfoorlog troepen getraind en opgeleid tot sabotage en terreur eenheden...zijn zoon uday H. heeft zijn eigen department gehad waar hij zijn eigen troepen had die al1 loyaal waren aan hem...en nog zijn na zijn dood. Dit was laatst ook in het nieuws(of reportage).

Hoe de toekomst eruit gaat zien is moeilijk te zeggen. Ala vietnam gaat het niet worden, wel zijn ze wel zo bezig...iets vermoeden oppakken en huis plat.

Ik las laatst een bericht van amnesty international over moorden die willekeurig worden gepleegd door amerikaanse soldaten!
Plaats reactie