www.degrootstenederlander.nl op wie stem jij?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

marloes schreef:
Martijn schreef:
marloes schreef:Het zal ook betekenen dat duizenden mensen zul uitschot zien als belangrijkere nederlanders dan echte helden.
Ik zou me in ieder geval kapot schamen voor zo'n uitslag.
Ik zou het alleen geen uitschot willen noemen, maar onbelangrijk vergeleken met echte historische figuren als Thorbecke, Aletta Jacobs of Erasmus.

Marco Borsato is een belangrijke nederlander, omdat hij met zijn muziek vele Nederlanders vermaakt, maar om hem dan de grootste Nederlander te noemen gaat mij te ver.

Ik zou me niet kapot schamen als er toch zo iemand zou winnen hoor, want dan deel ik de mening van Proos. Internet stemmen is absoluut geen realistische afspiegeling. Bovendien de gemiddelde mens kent nog niet de helft dus hoe kan zo'n stemming nu ooit eerlijk zijn?
Ik vind borsato wel uitschot, jakkes wat een ordinair eng ventje.
En een aantal mensen vermaken maakt je in mijn ogen niet belangrijk, geliefd misschien, populair maar zeker niet belangrijk.

Tuurlijk is mensen vermaken wel belangrijk als mensen zich slecht voelen is vermaak soms een steun om zich er boven op te helpen en als iemand zoals bijvoorbeeld Hans teeuwen dat bij duizenden nederlanders kan doen dan is dit wel belangrijk
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Maar belangrijker dan de grondwet opzetten, ons land door de oorlog trekken, een vijandelijke vloot innemen, een gouden eeuw bewerkstelligen, duizenden levens redden, etc, etc.
Want het gaat er niet om wat belangrijk is of niet maar wie er grotere dingen gedaan heeft voor nederland.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

marloes schreef:Maar belangrijker dan de grondwet opzetten, ons land door de oorlog trekken, een vijandelijke vloot innemen, een gouden eeuw bewerkstelligen, duizenden levens redden, etc, etc.
Want het gaat er niet om wat belangrijk is of niet maar wie er grotere dingen gedaan heeft voor nederland.
ja en wie grote dingen doet is belangrijk het gaat er juist wel om wie belangrijk is geweest voor nederland maar ik heb geen zin om er nog verder over in te gaan over wie nu wel belangrijk is en waarom. Ik merk dat wij er allebij anders naar kijken en we kunnen hierover wel eeuwig discussieren
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Mijn lijst is:
1. Vincent van Gogh
2. Johan rudolf Thorbecke
3. Jaap Eden
4. Anton Philips
5. Toon Hermans
J86
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 03 mei 2004, 18:53

Bericht door J86 »

Ik snap niet waarom hub van doorne er niet bij staat daf oprichter, en heeft veel van zijn vermogen uitgegeven aan Nederlandse monumenten voor het behoud daarvan.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

"Wat er ook gebeurt.....altijd blijven lachen!" .........dus doe mij Bassie maar :wink:
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Vlak voor de grote finale maandagavond lijkt Pim Fortuyn nog niet zeker te zijn van de titel 'De Grootste Nederlander'. Willem van Oranje is namelijk aan een eindsprint begonnen, zo maakte de KRO vandaag bekend. Sinds de zaterdag uitgezonden verkiezingsspecial over de vader des vaderlands, is hij opgeklommen naar de tweede plaats. Willem Drees staat op de derde positie.

Tot nu toe zijn zo'n 370.000 stemmen uitgebracht op de tien kandidaten. De finale van de verkiezing wordt morgen rond 21 uur uitgezonden op Nederland 1.
bron: anp, via frontpage.fok.nl
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Ik had op Erasmus gestemd...
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Hitler..oh neej ook waar das een Oosterijker/Duitser :lol:

lacht er iemand? :wink:

En was Erasmus een Nederlander ?
Mja ik ken dan ook geen bal van jullie historische figuren.
War is something human...
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Erasmus was zeker een Nederlander ;)
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Geef mij maar mensen als de Ruyter of Willem van Oranje. Zon zanger kan je best missen, maar deze mensen hebben meer een rol gespeeld bij de vormgeving van NL.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Mijn lijst is:
1- BENMAF
2- Herman van Veen
3- Majoor Boshart
4- Die kleine spruit van alexander
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Fortuyn gekozen tot Grootste Nederlander

Pim Fortuyn is in de tweeënhalf uur durende live-uitzending van de KRO verkozen tot 'Grootste Nederlander'. De vermoorde politicus ging al enkele weken aan de leiding in de lijst en kon ook in de laatste uren niet meer worden ingehaald door zijn voornaamste concurrenten Willem van Oranje (tweede) en Willem Drees (derde). Bij eerdere verkiezingen in Engeland en Duitsland kwamen ook al politici als winnaar uit de strijd; respectievelijk Winston Churchill en Konrad Adenauer.
Soms denk ik over emigreren!
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het meest belachtelijke is gebeurd.
Hoewel ik veel respect had voor Fortuin, kan ik hem met geen enkel fatsoen beschouwen als de Grootste Nederlander aller tijden.
Deze verkiezing is in mijn ogen een blamage voor alles wat met NEderland te maken heeft.
Nog geen 500.000 mensen hebben hun stem uitgebracht, dus niet echt representatief te noemen.
Dit is werkelijk een lachertje.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik keek gisteren naar stanpuntnl. Hierin konden mensen reageren op de stelling: "Fortuyn is de grootste Nederlander". Dit was voordat de uitslag bekend was. Tachtig procent van de inzendingen was het niet met de stelling eens.

Dat versterkt mijn twijfels over de betrouwbaarheid van peilingen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gesloten