Joodse man in Antwerpen neergeschoten

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Joodse man in Antwerpen neergeschoten

Bericht door Brianlinden »

In Antwerpen heeft de politie extra manschappen de joodse wijk ingestuurd omdat daar vannacht rond 02:00 uur een joodse man in het hoofd werd geschoten. Er bestaan al enige tijd spanningen in de stad tussen de grote groepen joodse en Arabische minderheden. Overigens is onduidelijk of deze zaak een religieuze danwel racistische achtergrond heeft. Het slachtoffer ligt in het ziekenhuis en verkeert in acuut levensgevaar.

Het 24-jarige slachtoffer is een orthodoxe jood die zich ook zodanig kleedde. Hij heeft de Britse nationaliteit en kwam juist terug van de synagoge toen hij een kogel in het hoofd kreeg. Voorbijgangers zagen zijn lichaam in een plas bloed liggen. De man volgde godsdienstlessen in de synagoge en was daar ook werkzaam als vrijwilliger.

Afbeelding

Volgens het Centraal Joods Overleg (CJO) in Nederland toont deze geweldsuitbarsting eens te meer aan dat wie herkenbaar is als jood de kans loopt daar ''hardhandig en nu dus ook levensbedreigend'' op te worden aangesproken. Volgens het CJO is dit gewelddadig incident er een in een reeks van openlijke geweldplegingen tegen joden in Antwerpen.

Fok.nl

Waar gaat dit heen....
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Eerst wachten op de dader/achtergrond van het slachtoffer, want ik had juist de indruk dat de spanningen hier de laatste tijd sterk aan het minderen waren.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

.........................
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

antwerpx schreef:Eerst wachten op de dader/achtergrond van het slachtoffer, want ik had juist de indruk dat de spanningen hier de laatste tijd sterk aan het minderen waren.
Ik wist wel dat er spanningen waren.....maar zo erg!

Vind die joodse ortendoxe(whatever) wel funny gekleed :D
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Begind leuke sfeer te worden in de Benelux...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Gebruikersavatar
timberwolfje
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 30 okt 2004, 15:29
Locatie: zeeland

Bericht door timberwolfje »

dus eigenlijk gaat het zo: hee, ik mag jou niet... PAF!
damn!! :x
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik wil geen conclusies trekken voor een motief voor deze moord duidelijk is. Het lijkt voor de hand te liggen, maar juist door uit te gaan van voor de hand liggende zaken, creëer en bestendig je je eigen vooroordelen.

Jammer dat het CJO deze moord direct in verband brengt met andere openlijke geweldplegingen in Antwerpen, voordat een motief bekend is. Of weten ze daar meer?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Weer een opflakkering van anti-semitisme? net zoals begin dit jaar, of midden dit jaar, dat er ook zoveel geweld was jegens de Joden.
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Gewoon dat gelovigen van de ene godsdienst niet meer samen kunnen leven naast gelovigen van andere godsdiensten.. sorry hoor, maar ik vind dat hier wetswijzingen voor in de plaats moeten komen. Hardere straffen en zeker hoge celstraffen voor dit soort ongein! Ik vind 50-75 jaar gevangenisstraf voor moord met deze motieven wel gewoon!
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

benmaf schreef:.........................
Ik had het niet beter kunnen beschrijven...

...............
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Kan ook een ' gewone' beroving zijn geweest, laten we nou in godsnaam even wachten wat het motief is voor deze debiele daad.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Hauptmann schreef:Kan ook een ' gewone' beroving zijn geweest, laten we nou in godsnaam even wachten wat het motief is voor deze debiele daad.
Inderdaad, overhaaste conclusies trekken leidt simpelweg tot een onnodig grimmige sfeer.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

779 schreef:Ik vind 50-75 jaar gevangenisstraf voor moord met deze motieven wel gewoon!
Ik vind je erg voorbarig in het stellen van het motief. Wat is volgens jou het motief voor deze moord en waardoor verdient moord vanuit dit motief voor een significant hogere straf dan andere moorden?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Iedereen heeft het al over moord enhet is zeker een poging daartoe maar hoe is het slachtoffer er aan toe eigenlijk?
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

8-20 jaar schijnt niet genoeg te zijn voor moord. Daarom verhogen met 500% lijkt mij? Wat ik bedoelde heeft niet mbt op toevallig deze moord, maar meer in het algemeen.
Plaats reactie