Abdul-jabbar van de Ven

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

P.S. De Sp!ts hoort thuis in de trein of in de prullenbak. Ik laat hem meestal liggen voor andere reizigers of leg hem terug in een vergelijkbare bak als waar ik hem uitgepakt heb, zodat andere reizigers hem nog kunnen lezen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

[quote="okke"]De Sp!ts hoort thuis in de trein of in de prullenbak. [quote]

LOL

Wel jammer btw ik had het wel ff willen lezen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Amsterdam,
woensdag 24 november 2004

“Islamitisch godsdienstleraar Abdul-Jabbar van de Ven wil Tweede-Kamerlid Wilders dood hebben”,is de kop zoals die nu boven veel dagbladen en nieuwsberichten prijkt. Dit naar aanleiding van mijn uitlatingen gisterenavond in het EO-programma Het Elfde Uur. Naar aanleiding van deze storm, die sommige dingen uit verband heeft gerukt, wens ik, degene aan wie deze toespraken worden toegeschreven, enkele nuances aan te brengen.

ZOALS NU wordt gesuggereerd zou ik oproepen tot moord op de heer Wilders, of een moord op hem goedkeuren; iets dat ik ten stelligste ontken en waar ik volledig afstand van neem, zoals ik ook gisteren in het programma zelf al zei. Ik sta niet achter het plegen van aanslagen op personen vanwege hun mening, en ben juist iemand van de dialoog. Vele malen heb ik deelgenomen aan dialogen met andersgelovigen en andersdenkenden, en dat wens ik ook te blijven doen. Ik geloof dat de Islam allereerst aanspoort tot barmhartigheid, zelfs tegenover dieren, dus laat staan tegenover mensen. Zoals ik ook al zei in Het Elfde Uur, heb ik enkele maanden geleden zelfs enkele jongeren die Geert Wilders een dreigmail hadden gestuurd, vermanend toegesproken; waarvan vele getuigen zijn. Ik ben er namelijk van overtuigd dat mensen als de heer Wilders prima met onderbouwde argumenten weerlegd kunnen worden, en niet met kogels en bedreigingen.

TEVENS WORDT er nu gesuggereerd dat ik een tijdspanne van twee jaar zou hebben genoemd waarin de heer Wilders dient te sterven. Hierbij wens ik allereerst overduidelijk te maken dat ik nooit heb gezegd: Wilders moet binnen nu en twee jaar dood. De vraag van de heer Knevel was of ik diep in mijn hart blij zou zijn met de dood van de heer Wilders, om het in zijn woorden te zeggen: Binnen een jaar of twee, ik noem maar wat. Daarop antwoordde ik inderdaad bevestigend; iets wat tot in de eeuwigheid op band staat en nu geheel Nederland rondgaat. Ik zei er echter ook bij dat ik hoop dat hij niet door een moslim zal worden vermoord. Deze uitspraak voegde ik er niet aan toe vanuit mij angst dat zo een moord tegen de moslims zou werken, zoals dat nu het geval is met de moord op Theo van Gogh. Ik zei dit allereerst om er zeker van te zijn dat geen enkele persoon mijn woorden zou interpreteren als een aanmoediging tot moord, en omdat ik er van overtuigd ben dat een dergelijke moord niet islamitisch gerechtvaardigd zou zijn. Wat ik wel bedoelde is dat ik zeker niet zou treuren om zijn dood; of hij nu een hartaanval zou krijgen in zijn bed, of op een andere manier. Ik wens het hem zelfs niet toe met mijn tong of mijn pen; maar ik zou er niet om treuren, net zoals een groot deel van de Nederlandse bevolking er bijvoorbeeld niet om zou treuren (of zelfs diep van binnen blijdschap zou voelen) als Osama bin Laden morgen dood gevonden zou worden en zij hier achteraf kennis van nemen. Of net zoals Zalm blijdschap voelde, toen hij met een brede glimlach op zijn gezicht de Pakistaanse premier feliciteerde met een liquidatie, terwijl ik zelf niet eens iemand ben die gelooft in het nut van liquidaties.

WAAR HET NU in feite om draait is dat ik vanwege mijn mening aan de schandpaal wordt genageld; een mening die zelfs nooit naar buiten zou zijn gekomen als daar niet naar was gevraagd door de heer Knevel. Een mening van mijn hart. Natuurlijk was het achteraf gezien verstandiger geweest gewoonweg niet te antwoorden op die vraag, maar dat beetje verstand ontbrak mij op dat moment. Maar het idee dat ik deze, of soortgelijke meningen, zou verkondigen in mijn lezingen en lessen zou een vertekening van de werkelijkheid zijn. Mijn lezingen zijn openbaar van aard, en zijn dus door eenieder bij te wonen. Het is zelfs zo dat er vaak niet-moslims aanschuiven zonder enige problemen.

MIJN LEZINGEN worden door velen bijgewoond, en ik weet zelf dat ik allereerst een verantwoordelijkheid heb als leraar. Oproepen tot jihad en soortgelijke zaken is iets wat totaal niet voorkomt in mijn lessen, en iets waar ik overigens ook niet toe in staat ben. Dat is een zaak van de grote geleerden uit de islamitische wereld. Mijn lessen gaan over het gebed, het vasten, roddelen, liegen, overspel, en soortgelijke hervormingen van het individu. Als ik al spreek over de jihad, dan neem ik alleen maar de misvattingen weg die daarover bestaan; iets wat soms noodzakelijk is in het geval van bijvoorbeeld al te fanatieke jongeren. DIT IS MIJN verklaring, naar alle waarheid en oprechtheid geschreven, met de Heer als mijn Getuige. Dit is geen poging om met mooie praatjes iets te zeggen dat ik niet bedoel; want ik ben een persoon die zich niet schaamt voor zijn mening. Wellicht dat ook in deze verklaring weer woorden zijn te vinden die uit hun verband gerukt kunnen worden, maar ik hoop dat ook de media hierin hun verantwoordelijkheid zullen nemen de waarheid weer te geven en niet meewerken aan de groeiende polarisatie en wederzijdse verharding waar Nederland op dit moment aan lijdt. Mochten er toch mensen zijn die deze brief menen te kunnen verknippen, dan wil ik ten overstaan van hen duidelijk maken dat een afschrift hiervan reeds is gestuurd naar mijn advocaat en dat misbruik van deze oprecht gemeende woorden een gerechtelijke vervolging tot gevolg kunnen hebben. Vergeet niet dat achter jullie sensationele krantenkoppen mensen zitten met gezinnen en gevoelens. Ik zit nu, net als de heer Wilders, ondergedoken, dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand schudden. Ik zal overigens ook nog met hem in contact proberen te komen om hem dit alles, en meer, te vertellen.

Met vriendelijke groet,
Abdul-Jabbar van de Ven, Amsterdam
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Allah akbar dan maar!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Als hij dit alles ook zo in dat interview had verwoord, dan was alles toch wel makkelijker geweest. Overigens wel erg goed dat hij dit zegt, dit kalmeert iedereen weer een beetje.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja...zeker netjes van hem.
Ook belangrijk dat misvattingen uit de lucht gehaald worden; want anders word het alleen maar steeds gekker.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Netjes van hem, ja dat zeker. Heeft hij goed aan gedaan!
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ja, vraag is nu wel. Komt deze verklaring omdat hij dit echt vindt of omdat hij geschrokken is van de reacties die zijn eerdere optreden heeft teweeg gebracht?
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja...het zou natuurlijk net zo goed een lafaard kunnen zijn....maar dat maakt in principe niet zoveel uit. Het is nu landelijk in het nieuws geweest dat hij die stellingen ontkracht.
Als hij het achteraf toch zou menen heeft hij zichzelf hiermee...
Wat opzich ook een goeie zaak is...
Woorden van matiging zijn nooit verkeerd...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik denk dat zijn uitspraken in het eerdere interview gemeend zijn of toch op z'n minst zeer ongelukkig. Mijn vriend zal het in ieder geval niet zijn!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Nou ja, hij heeft in het eerste interview niet gezegd.

"Ik ben het niet eens met de mening van Wilders of van Gogh maar ik vindt dat in dit land iedereen moet kunnen zeggen wat hij wil. Het is vreselijk dat van Gogh vermoord is."

Deze man schijnt redelijk opgeleidt te zijn dus wist hij zelf echt wel wat hij zei. Ik vind die tweede verklaring nogal makkelijk.
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik vind de uitspraken die gedaan zijn in het Elfde Uur te ver gaan. Ik vind het moeilijk te beoordelen wie nu die uitspraken gedaan heeft. Andries heeft geen open vragen gesteld, maar zeer suggestieve en sturende vragen, waardoor de mening van Abdul-Jabbar eenzijdig belicht werd. Ik ben het totaal niet eens met een aantal meningen van Abdul-Jabbar. Ik ben het ook totaal niet eens met de interviewmethode van Andries.
Ik vind de verklaring die Abdul-Jabbar geschreven heeft daags na het interview een goede zet. Ik heb niet het idee dat hij ermee ontkracht wat hij in het interview gezegd heeft.
Blijft dat zijn opvattingen niet de mijne zijn. Maar ja, dat kan ik over de opvattingen van veel andere Nederlanders zeggen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
779
Lid
Lid
Berichten: 3145
Lid geworden op: 31 aug 2004, 19:09

Bericht door 779 »

Er wordt onderzocht of deze Abdul-Jabbar vervolgt kan worden dus... zulke mensen zetten alleen maar aan tot haat, zodat uiteindelijk iemand anders misschien dhr. Wilders vermoord omdat die persoon naar Abdul zou hebben geluisterd. Dan gaat Abdul vrijuit en de moordenaar de bak in. Wie heeft er dan zijn zin? Gewoon belachelijk dat dit soort mensen zoveel publiciteit krijgen in kranten, op t.v. internet etc! Dat willen ze nou juist. Anderen oproepen om mee te doen. BAH! Mediageile gedoe pompt alles op! In Zweden flikkeren ze ook in hun eigenland geboren moslims eruit bij radicaal gedoe. Waarom gooien ze die Abdul er niet gewoon uit :s
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Bob: "Er wordt onderzocht of deze Abdul-Jabbar vervolgt kan worden dus..."
Vervolgd voor wat? Hij kan niet vervolgd worden voor de uitspraak dat hij niet zal treuren als Wilders komt te overlijden. De meeste westerlingen zullen niet treuren als ze horen dat Osama overleden zou zijn. En minister Zalm heeft een officiele felicitatie gegeven voor de liquidatie van een vermeend terroristenleider in Pakistan.

Bob: "zulke mensen zetten alleen maar aan tot haat, zodat uiteindelijk iemand anders misschien dhr. Wilders vermoord omdat die persoon naar Abdul zou hebben geluisterd. Dan gaat Abdul vrijuit en de moordenaar de bak in. Wie heeft er dan zijn zin?"
In jouw voorbeeld heeft de Nederlandse staat zijn zin, want de moordenaar van dhr. Wilders (in jouw voorbeeld) is opgepakt en heeft zijn straf gekregen. De moordenaar van dhr. Wilders heeft ook zijn zin, want hij wilde dhr. Wilders van het leven beroven.
Abdul-Jabbar heeft niet zijn zin, want hij is geen voorstander van moord. Abdul-Jabbar zal niet treuren om het overlijden van dhr. Wilders, maar dat is een ander verhaal.
Dhr. Wilders heeft ook niet zijn zin, want die wil graag door gaan met zijn opvattingen en meningen openbaar maken en politiek bedrijven zonder dat hem dat de kop kost.

Bob: "Gewoon belachelijk dat dit soort mensen zoveel publiciteit krijgen in kranten, op t.v. internet etc! Dat willen ze nou juist. Anderen oproepen om mee te doen. BAH! Mediageile gedoe pompt alles op!"
Het kostte me veel moeite om de verklaring van Abdul-Jabbar te vinden. De terechtwijzingen en veroordelingen van zijn acties zijn juist erg makkelijk te vinden. Wie krijgt er nou zoveel publiciteit?

Bob: "In Zweden flikkeren ze ook in hun eigenland geboren moslims eruit bij radicaal gedoe. Waarom gooien ze die Abdul er niet gewoon uit :s"
In Nederland is verbanning geen mogelijkheid als straf voor begane overtredingen. Ik ben geen voorstander van het invoeren van deze straf. Jij zo te horen wel. Stel het voor aan een politieke partij. Misschien kunnen ze het als proefballon oplaten in de Kamer.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

okke schreef:Bob: "Er wordt onderzocht of deze Abdul-Jabbar vervolgt kan worden dus..."
Vervolgd voor wat? Hij kan niet vervolgd worden voor de uitspraak dat hij niet zal treuren als Wilders komt te overlijden. De meeste westerlingen zullen niet treuren als ze horen dat Osama overleden zou zijn. En minister Zalm heeft een officiele felicitatie gegeven voor de liquidatie van een vermeend terroristenleider in Pakistan.
Dat soort uitspraken doen politici ook alleen maar om te sussen. Ze weten immers allang dat je hem hiervoor niet kunt vervolgen. Al zou men dat al willen.
okke schreef:Bob: "Gewoon belachelijk dat dit soort mensen zoveel publiciteit krijgen in kranten, op t.v. internet etc! Dat willen ze nou juist. Anderen oproepen om mee te doen. BAH! Mediageile gedoe pompt alles op!"
Het kostte me veel moeite om de verklaring van Abdul-Jabbar te vinden. De terechtwijzingen en veroordelingen van zijn acties zijn juist erg makkelijk te vinden. Wie krijgt er nou zoveel publiciteit?
Het alternatief is censuur? Lijkt me ook niet wenselijk. En zelfregulering gaat ook niet werken denk ik. Daar komt bij dat je nog altijd zelf kunt en mag bepalen verhalen te lezen en kranten te kopen. Het is jouw keuze om ernaar te kijken of erover te lezen. Het feit dat je met ophef en 'makkelijke' onderwerpen scoort zegt meer over de gemiddelde Nederlander dan over de media.
okke schreef:Bob: "In Zweden flikkeren ze ook in hun eigenland geboren moslims eruit bij radicaal gedoe. Waarom gooien ze die Abdul er niet gewoon uit :s"
In Nederland is verbanning geen mogelijkheid als straf voor begane overtredingen. Ik ben geen voorstander van het invoeren van deze straf. Jij zo te horen wel. Stel het voor aan een politieke partij. Misschien kunnen ze het als proefballon oplaten in de Kamer.
Ja, en dan? Waarheen dan? Wie is dat de volgende groep die we eruit moeten gooien? Als mensen hier niet geboren zijn is het nog wat anders maar dit lijkt me niet echt mogelijk/wenselijk.
Plaats reactie