Nieuwe hype

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Nieuwe hype

Bericht door okke »

[bron: BN/De Stem]

‘Turks brood per definitie onwettig’
Door Jan Reijnders

Donderdag 25 november 2004 - BREDA – Turks brood voldoet niet aan de wet. Daar is niets aan te doen, want Turken blieven geen brood dat volgens Nederlands procedé is bereid. Hoogstens zou de wetgever een uitzondering kunnen maken.

Dat betoogde een Dongense bakker van Turkse komaf voor de Bredase rechtbank, waar hij zich moest verantwoorden voor te luchtig brood. In januari had de Voedsel- en Warenautoriteit bij zijn bakkerij witbrood aangetroffen dat 453,4 gram aan droge stof bevatte. Volgens het Warenwetbesluit Meel en Brood moet dat minimaal 480 gram zijn.

De bakker weet niet hoe hij die overtreding moet voorkomen. „Wij gebruiken nu eenmaal 75 liter water op 100 kilo meel, Nederlandse bakkers niet meer dan 60 liter. De baktijd van ons brood is bovendien vijftien minuten, tien minuten korter dan van Hollands brood. Zo willen onze klanten het nu eenmaal.“

Wim de Bie schreef:Mocht zich vandaag geen Marokkaanse hype aandienen, dan is hier stof voor een Turkse (tijd dat die eens aan de beurt komen).

Minister Donner verklaarde vanmorgen: ‘Het gezegde luidt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. De woorden van het Warenwetbesluit Meel en Brood zijn helder en ik voel niets voor aanpassing of verandering ten behoeve van Turks brood.’

Minister Verdonk weigerde vanmiddag tijdens een werkbezoek aan een Turks badhuis een haar aangeboden sneetje Turks brood.

Geert Wilders namens de groep Wilders: ‘Weer een reden om Turkije niet tot Europa toe te laten. De Nederlanders zijn het te luchtige Turkse brood spuugzat.’

In B&W vanavond een discussie tussen Nederlandse en Turkse bakkers.

Andries Knevel interviewt een Nederlandse radicale bakker die Turks brood is gaan bakken en beweert dat het eten van Nederlands witbrood ziekmakend is.

In Nova een gesprek met de Hoofdinspecteur van de Voedsel- en Warenautoriteit over de gevaren van te kort gebakken luchtig Turks brood.

De Telegraaf opent morgen met een kop over de volle breedte van de voorpagina:
Droge stof in Turks brood gevonden
[bron: Bieslog]

Een geweldig artikel van Wim de Bie waar de onzin van de huidige ophef extra duidelijk mee wordt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

LOL
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Wat een ongelofelijk gezeur zeg. Dat ze tijd hebben om daarop te controleren. We betalen dit soort instanties ook voor controle's van restaurants enzo. Ik weet niet of jullie weleens een klein stukje van De Smaakpolitie hebben gezien, maar als ik de uitwassen daar zie mogen ze zich wat mij betreft wat meer daarop concentreren. Misschien moeten ze het gewoon niet meer verkopen als "brood" maar als ekmek (Turks voor brood). Daar zijn vast geen regels voor opgenomen. Of zou het dan helemaal niet meer mogen?
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Een geweldig artikel van Wim de Bie waar de onzin van de huidige ophef extra duidelijk mee wordt.
Inderdaad een keer iemand die Nederland een spiegel voorhoud. De beste opmerking vond ik laatst nog op het nieuws: Het is niet duidelijk of de 13 en 14- jarige pubers die de school in Uden hebben aangestoken banden hebben met Extremistische groeperingen...
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Narcolepticus
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 13 okt 2004, 21:41
Locatie: Bel 156

Bericht door Narcolepticus »

Waar zijn ze mee bezig?
Gebruikersavatar
Ruben
Lid
Berichten: 778
Lid geworden op: 11 jul 2004, 21:55
Locatie: België, Aalter

Bericht door Ruben »

Waar ze zich altijd mee bezeig houden: futiliteiten. En de serieuze zaken ahum... :roll:
War is something human...
Yorick
Lid
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jan 2004, 18:49
Locatie: Doorwerth, vlakbij Arnhem

Bericht door Yorick »

Echt, waar moet het heen met Nederland?

*niet om nou ophef te gaan zaaien maar bij ons in de super hebben we er een stuk of 8 nieuwe vakkenvullers bij, waaronder 2 Nederlanders..*
"Arnhem bridge. And hold it!"
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Yorick schreef:Echt, waar moet het heen met Nederland?

bij ons in de super hebben we er een stuk of 8 nieuwe vakkenvullers bij, waaronder 2 Nederlanders.
Wat is de nationaliteit van de overige zes vakkenvullers? En wat heeft het te maken met de richting waar het heen gaat met Nederland?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
John Rambo
Lid
Berichten: 401
Lid geworden op: 14 sep 2004, 15:45
Locatie: Apeldoorn

Bericht door John Rambo »

Regels zijn regels. Als "nederlandse" bakkers zich daaraan moeten houden dan zullen turkse dat ook moeten doen. Gelijke monniken gelijke kappen. En anders passen ze de regels maar aan. En ik neem aan dat dit niet de eerste turkse bakker is die gecontroleerd is.
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Regels, regels...

Zo bestaan er ook regels over de vloer van een café:
Volgens de Warenwet mag er geen tapijt in een café liggen, hier kan immers allemaal vuiligheid in blijven haken.
Volgens de Gezondheidswet mag er geen parket of steen in een café liggen, wanneer er een drankje over de vloer gaat wordt het parket glad en kan een klant of medewerker struikelen.

Niet dat ik te flauw wil doen, maar vond deze tekst totaal off-topic. Daarom heb ik het weggehaald.

Martijn
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Plaats reactie