Stelling: FireFox is een hype

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Stelling: FireFox is een hype

Bericht door Proos »

Van alle internetters gebruikt volgens de laatste metingen circa 80% Internet Explorer. Dat is niet zomaar, omdat IE is geoptimaliseerd voor je besturingssysteem en standaard is meegeleverd. Omdat IE op veel systemen gebruikt wordt, zijn er ook veel mensen die gelegenheid zien om zo met een hack of virus veel mensen tegelijk te bereiken. Zo heeft het geen zin een virus te schrijven voor OS/2, omdat gewoon bijna niemand dat nog gebruikt. Het is daarnaast ook nog een soort obsessieve haat tegen softwaregigant Microsoft, dat mensen motiveert om bugs in de spotlights te zetten. Zo heb ik bijna niemand gehoord over de zeer kwalijke certificate-bug in FireFox, terwijl de kleinste fout in IE groot uitgemeten wordt.

Diezelfde weerstand tegen de organisatie achter het product, ontbreekt bij FireFox, terwijl het geheugenbeheer in vergelijk met IE bijna rampzalig is. Het valt mij op dat veel mensen voornamelijk FireFox aanbevelen vanuit hun aversie tegen Microsoft. Ik heb zelf FireFox (ja, ook de laatste niet-beta versie) geïnstalleerd staan op mijn computer en gebruik het naast IE. Ook heb ik FireFox getest op diverse andere computers en besturingssystemen en ben helemaal niet zo enthousiast. Het is een leuk product, maar om te zeggen dat dit bugvrij is en veilig gaat mij echt te ver.

Je bent sowieso *nooit* veilig en het grootste gevaar is je veilig voelen. Een voorbeeld: ik gebruik Apache met PHP op mijn eigen server en dit wordt het veiligste systeem genoemd. Maar juist dit gegeven is gevaarlijk, omdat elk systeem bugs en lekken heeft. Dat is dan ook de reden dat ik het security-nieuws bijna dagelijks bekijk. Ik geloof niet in bug-vrij en daar heb ik al regelmatig profijt van gehad.

Mijn mening is dan ook dat ieder voor zichzelf moet bekijken wat het beste werkt op je systeem, maar ik zou niet al te verwonderd opkijken wanneer dat een recentelijke geupdate en goed ingestelde IE blijkt te zijn. Elk stukje software is kwetsbaar, maar maak alsjeblieft zelf een afweging door ook zelf de software te vergelijken en laat je dan niet beïnvloeden door de organisatie achter het product. Ik vind FireFox een hype.

Wat vinden jullie en is FireFox inderdaad een hype? Welke ervaringen hebben jullie ermee?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over firefox. Uiteraard kun je hier ook andere ervaringen mee hebben. Het is ook een stukje persoonlijke smaak. Qua beveiligingslekken denk ik dat deze door hackers eerder bij IE worden gezocht. Ik mag hopen dat het geen hype is, al is het maar om Microsoft scherp te houden. Per definitie worden bedrijven die geen concurrente hebben bijna altijd lui.

Ik heb nog maar één keer een probleem met firefox gehad en dat was bij het installeren naar een hogere versie. Verder zie ik Dr Watson de laatste tijd veel minder dan eerst. Overigens heb ik ook Thunderbird.
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Zelf heb ik ook heel lang firefox gebruikt, alleen blokkeert hij zeer veel dingen. Hij heeft ook andere instellingen (Bijvoorbeeld internet sites hebben andere verhoudingen) Op een gegeven moment waren al mijn favorieten weg en ben toen maar weer terug overgestapt naar IE. Als firefox in een betere versie komt wanneer ze dezelfde site instellingen hebben als IE, pijns ik er niet over om terug te gaan naar firefox.
Hauptmann
Lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:51
Contacteer:

Bericht door Hauptmann »

Jurryt schreef:Zelf heb ik ook heel lang firefox gebruikt, alleen blokkeert hij zeer veel dingen. Hij heeft ook andere instellingen (Bijvoorbeeld internet sites hebben andere verhoudingen) Op een gegeven moment waren al mijn favorieten weg en ben toen maar weer terug overgestapt naar IE. Als firefox in een betere versie komt wanneer ze dezelfde site instellingen hebben als IE, pijns ik er niet over om terug te gaan naar firefox.
Hmm, dat probleem heb ik niet. Bij mij zijn alle favorieten bij de migratie meegegaan. Allemaal automatisch. Zelfde geldt voor al mijn mailstores in Outlook Express. Welke firefox versiee had jij? Ik heb 0.9 en 1.0 gebruikt.
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Ik gebruik geen IE vanwege het simpele feit dat IE niet draait op Linux.

Naast de bug discussie vind ik Mozilla (en dus ook Firefox) een stuk moderner. IE heeft zich de afgelopen jaren niet veel verder ontwikkeld, wat te merken is aan hoe er met CSS (Style Sheets) omgegaan wordt. Daarnaast is er onder Mozilla (en dus ook firefox) veel aandacht besteed aan pop-up killers, cookie managers, password/form handeling. Zaken die ik onder IE niet of summier terug heb gevonden.

Mijn keuze is dus duidelijk.
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Terwijl volgens mij juist IE weer soepeler omgaat met foute html-code en daar dan toch nog vaak wat van weet te maken, in tegenstelling tot FireFox die in dat geval alle opmaak spontaan vergeet. Overigens met CSS onder IE absoluut nog nooit enige probleem gehad.

Ik moet zeggen dat voor de Macintosh computer FireFox een prima alternatief is, aangezien IE met de Mac niet zo sterk is. Onder unix werk ik zelf nog 't liefst met Lynx :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
mario
Lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 jun 2004, 19:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door mario »

Proos schreef:Terwijl volgens mij juist IE weer soepeler omgaat met foute html-code en daar dan toch nog vaak wat van weet te maken, in tegenstelling tot FireFox die in dat geval alle opmaak spontaan vergeet.
En op die manier aanzet tot slordiger programeren, waardoor er (nog meer) van de standaard(W3C) wordt afgeweken, waardoor er weer allerlei risisco's mogelijk worden. (en waar misbruik van gemaakt kan worden).
Help mee met het aanleggen van de Eerste Wereldoorlog boekendatabase.
http://www.boekenlijst1418.nl
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat eerste wel, maar misbruik denk ik niet zo: eerder met javascript of activex, en javascript hebben ze niet eens meer in beheer bij ms.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ik gebruik al FireFox sinds de eerste versies en ik ben er nog steeds tevreden over. Het beste aan Firefox vind ik het tab-systeem, dat IE nog steeds niet geïntegreerd heeft. Verder laadt het de pagina's sneller dan IE, maar dat kan natuurlijk ook een gevoelskwestie zijn.

Ik heb helemaal geen aversie tegen MicroSoft, vind het een goed bedrijf dat mooie programmas en computerspellen (lotr: battle for middle earth kijk ik al een tijdje naar uit) maakt...
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Opera had die tabbladen al veel eerder en de tabs zitten ook in IE7. Hoop dat er ook een functie in zit om ze uit te schakelen.

Ik heb trouwens de ervaring dat pagina's in IE sneller laden!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Paul Siemons
Lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 03 apr 2004, 20:37

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Waar kan ik IE7 downen???


Mvg,

Paul Siemons
Jurryt
Lid
Berichten: 2488
Lid geworden op: 02 jul 2004, 01:24

Bericht door Jurryt »

Firefox ziet er gewoon ene stuk mooier uit en is praktischer dan IE, maar IE is over het algemeen toch soepeler in bepaalde dingen.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Paul Siemons schreef:Waar kan ik IE7 downen???
Hoi Paul, je kunt IE7 nog niet downen: die is er nog niet namelijk. Microsoft heeft wel laten weten dat IE7 alleen zal draaien met minimaal Service Pack 2 onder Windows XP en ook gebruik zal maken van tabs.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

Ben zeer benieuwd... maar mocht het inderdaad zo zijn dat IE7 beter is dan FireFox, verdwijnt FireFox net zo hard naar de reservebank als waar IE nu zit, daar kan ik niet mee zitten.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Ik gebruik zowel IE en Outlook Express als Thunderbird en Firefox en ik moet zeggen dat Mozilla mij stukken beter bevalt dan Microsoft. Waarom? Makkelijker in gebruik, en ondanks breedband laadt Mozilla merkbaar sneller dan Microsoft.
Gesloten