Morris C8 Airborne Vrachtwagen

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Morris C8 Airborne Vrachtwagen

Bericht door Zitadelle »

Hallo jongens,

ik vroeg me af hoeveel Morris C8 vrachtwagentjes de Airbornes meenamen naar Arnhem om hun 17-pounder Anti-Tank Kanonnen mee te vervoeren?? Heeft iemand daar informatie en/of foto's van die vrachtwagentjes??

Thomas
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
earlymb
Moderator
Moderator
Berichten: 1753
Lid geworden op: 16 jul 2004, 23:54
Locatie: Den Haag
Ontvangen: 28 keer
Contacteer:

Bericht door earlymb »

Ik denk dat ze er geen enkele meenamen; veel te groot. Zoals gewoonlijk zullen ze daar hun aangepaste jeeps voor gebruikt hebben. 8)

Grtn

David
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

ik heb gehoord dat ze die wel degelijk meenamen, omdat Airborne Jeeps niet sterk genoeg waren om die wapens te slepen.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
Gebruikersavatar
Maj.Cain
Lid
Berichten: 1349
Lid geworden op: 13 okt 2004, 17:07
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Die voertuigen zijn zeker gebruikt tijdens operatie Market Garden!!
In het boek The Gunners at Arnhem vind je alle info die je denk ik nodig hebt!!!
De Hamilcar Glider kon als enige glider gebruikt worden voor het vervoeren van de Morris tow vehicle en de 17-pond A/T Gun!!
Tijdens de landing van de 1st Lift zijn 2 Hamilcar gliders over de kop geslagen en werd de lading (Morris+17-pon) afgeschreven!!
Bij het museum staan 3 17 Ponders die in de slag zijn gebruikt, de Moris tow vehicles heb ik jammer genoeg nog nooit in het echt gezien!!
Er is wel filmbeelden van Arhem beschikbaar waar je soldaten van de A/T Guns mee zie rijden op zo'n moris!!
In sommige gevallen zijn Bren Gun carriers gebruikt om de A/T Guns te slepen van opstelling naar opstelling!!
Ik meen zo uit me hoofd dat er 8 17-pond waren en de rest waren allemaal 6-ponders A/T guns, maar dit weet ik niet zeker!!
Dat ze gebruikt zijn weet ik wel heeel zeker :roll:
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

iig bedankt voor de bevestiging van mijn vermoedens

Heeft niemand een foto oid van het voertuig in kwestie? Daarmee zou ik erg geholpen zijn.
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Zitadelle
Lid
Berichten: 798
Lid geworden op: 22 jul 2004, 19:03
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Zitadelle »

dankjewel johan!! kan ik me eindelijk een beetje een beeld vormen van deze truck
http://www.t-kwadraat.nl/

It takes one tree to make a thousand matches, and it takes one match to burn a thousand trees.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

De oude 1/72 modelbouw doos van Matchbox.....

Afbeelding


Johan
29th Let's Go!!!!!
Gast

Bericht door Gast »

Hier nog iets:

Front view, right side

Picture courtesy of Jacob Stoppel, Frederiksberg


--------------------------------------------------------------------------------

Danish Army Specific: Delivered by the British forces in Germany just after WW II.
Historical: Introduced in 1944 this vehicle used the basic chassis components of the C8 FAT to produce a 4-WD truck. Other models were radio, office and water-tank.
The cargo truck could be found with either wood or steel body. It remained in service in the British Army until the middle 1950´s
Length: 4.57 m (180 inches).
Width: 2.08 m (82 inches).
Height: 2.16 m (85 inches).
Weight: 4.027 kg (8.950 lb.).
Engine: Own 4-cylinder, type EHB, 3.519 cm3 (214 cubic inches) displacement, carburetor, liquid cooled.
Horsepower: 70 at 3.000 rpm.
Transmission: 5-speed gearbox.
Transfer case: Single-speed transfer-box with front axle disconnect (except 1st and reverse).
Electrical system: 12 volt.
Brakes: Hydraulic.
Tyres: 9.00 - 16.
Fording depth:
without preparation: N/A.
with deep water fording kit: N/A.
Fuel type: Petrol.
Fuel capacity: 2 x 50 liters (2 x 11 gallons).
Range: 384 km (240 miles).
Crew: N/A.
Additional: N/A.
Gast

Bericht door Gast »

Als we het nu toch over wo2 vrachtwagens hebben, kent iemand de vrachtwagen merken en type's van de Duitse ''Funkwagen'' radiowagen?
Bedankt.

ps: weet iemand misschien hoe de Duitse ''Funk'' uitrusting er uit ziet en wat is de taak van een officier bij der ''Funk''?
Arnhem1944

Re: Morris C8 Airborne Vrachtwagen

Bericht door Arnhem1944 »

Hoi Allen,

de Morris C8-AT was van oorsprong een Portee gebruikt in Noord Afrika om de QF 2-Pdr in te vervoeren, die werd in een frame in de achterbak vervoerd (dus niet getrokken) op een gegeven moment was er vraag naar een Auto/Vrachtwagentje wat weinig gewicht had maar toch de QF 17-Pdr kon trekken om door de Airborne gebruikt te worden. Hiervoor werden de C8 Portee’s omgebouwd er werd een extra Chassis op het oude chassis gemaakt om dat te versterken waardoor de C8-AT dus hoger is dan de normale C8-GS en C8-Portee ook werd het reserver wiel wat normaal boven op de benzine tank in de achterbank stond verwijderd of in sommige gevallen net als bij de Airborne Jeeps voor op de bumper gezet. Ze werden overgespoten in een Groene Kleur en kregen Blauwe H nummers (H-nummers staan voor Gun-Tractors) ook kregen ze Mickey Mouse camouflage over hier is we enige discussie over maar helaas praten veel mensen elkaar na. En ik heb ik in mijn garage de enige originele Morris-Commerical C8-AT die nog over is staan met daarop Mickey Mouse camouflage ook werd er aan de linker kant een Gele streep gezet waar het Centre of Gravity-punt zat om hem op de juiste plek te zetten in de Hamilcar Glider. Ook werden er bij sommige Morris’ De twee kistjes aan de zijkant verwijderd om minder gewicht te hebben.

Ik post zo nog even wat informatie over de 6 Troops die in Arnhem waren

BR,
Rob
Arnhem1944

Re: Morris C8 Airborne Vrachtwagen

Bericht door Arnhem1944 »

Hoi allen,

Om je vraag even te beantwoorden bij de 1ste Airborne Divisie behoorden 2 Anti-Tank “Batteries” de 1st Airlanding Anti-Tank Battery en 2nd (Oban) Airlanding Anti-tank Battery elke battery had 6 Troops Waarvan 4 troops elk 4 QF 6-PDRs bijhadden en en 2 troops elk 4 QF 17-PDRs. Oftewel in totaal hadden D, P, F & X-Troop 16 QF 17-PDRs.

Een van de mooiste momenten in mijn leven was toch wel om bij de herdenkingen van de slag om Arnhem met de Morris daar in het donker aankomen en om de hoek een oude Britse man hoor roepen: That’s a Morris! Waarop ik hem (bijdehand als ik ben) Roep: How would you know? Want ja zo’n uniek geluid maakt de Morris niet. Waarop de man reageert: I drove a Morris like that here in Arnhem in World war 2 waarna hij zijn kameraden riep en we ineens met een dozijn Veteranen van X-Troop bij de exacte morris waar zij toenertijd 65 jaar geleden mee geland zijn stonden. Ondertussen zijn alle veteranen die we ontmoet hebben overleden maar toch is de Morris iets waar ik altijd grote interesse in zou houden. Als er eventueel nog meer vragen zijn beantwoord ik ze graag als ik het weet

BR,
Rob
Arnhem1944

Re: Morris C8 Airborne Vrachtwagen

Bericht door Arnhem1944 »

Mijn Morris-Commerical C8-AT en 17-PDR in Oosterbeek 1997:

https://m.facebook.com/527762270733960/ ... &source=54

Hier post ik regelmatig informatie over de C8-AT en 17-PDRs in en om Arnhem 1944
Arnhem1944
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2019, 08:00

Re: Morris C8 Airborne Vrachtwagen

Bericht door Arnhem1944 »

Hoi Allen,

om de vraag te beantwoorden: er zijn 16 QF 17-PDRs + Morris C8-AT van D, P, F & X-Troop in Arnhem geweest er waren 2 Airlanding Anti-Tank Batteries de 1st Airlanding Anti-Tank Barttery en 2nd (Oban) Airlanding Tank battery.
Elk bestaande uit 6 Troops met elk 4 Kanonnen, 4 Troops waren bewapend met 4 QF 6-PDRs en 2 Troops met elk 4 QF 17-PDRs

De QF 17-PDR werd getrokken door een Morris C8-AT (Artillery Tractor) De Morris C8-AT was een Omgebouwde C8-Portee die voornamelijk in Noord-Afrika was ingezet in de eerste jaren van de oorlog om de 2-PDR in een frame in de laadbak van de Portee te vervoeren. Rond 1943 Was het leger op zoek naar een light truck die sterk genoeg was om de QF 17-PDR te trekken en die licht genoeg was om samen met de QF 17-PDR in een Hamilcar door de lucht vervoerd te worden.

Hiervoor werd de C8-Portee omgebouwd er werd een extra chassi op het oude Chassis gemaakt waardoor de C8-AT dus hoger zit als de bijvoorbeeld normale C8-GS de Cabine werd verbreed zodat er 1 chauffeur en 3 Bijrijders voorin kunnen, Het reservewiel werd van de benzine tank in de Laadbak gehaald en soms (net als de Airborne Jeep) voor op de bumper gezet. Verder werd het Portee Frame verwijderd en werden er Airborne Markeringen toegevoegd denk aan: Mickey Mouse camouflage, Blauwe H-Nummers, De gele “Centre of gravity” streep aan de linkerkant, Pegasus & RA Markering.

Jammer genoeg is er maar weinig bekend over deze voertuigen want zover mij bekend is is er nog maar 1 in de wereld die origineel is en die staat bij mij in de garage! Vandaar ook mijn fasinatie in dit voertuig

In 1996 Reed ik met de Morris naar de herdenkingen van de slag om Arnhem, aangekomen bij Cafe Schoonoord in Oosterbeek hoorde ik en oude Engelse man om de hoek roepen: “That’s a Morris!” Afvragend hoe de man de Morris alleen aan het geluid kon herkennen riep ik: “How would you know?” Waarop de man reageerde: “Because I drove that one in 1944 when we landen near Wolfheze” dit was Cpl. Tom Henny de Chauffeur van de Morris die in September ‘44 in Oosterbeek door de mannen van de AFPU werd gefilmd. Die samen met zijn gun crew en Glider Pilot Bij schoonoord een biertje deed de volgende dag spraken we af bij de 17-Pdr buiten Hartenstein waar hun 52 jaar eerder mee een Duitse Tank hadden uitgeschakeld hun

Vandaar de interesse en kennis van de C8-AT

Dus geen Morris FAT of QUAD OF C8-GS die werd omgebouw maar de C8-Portee

Mijn Morris-Commercial C8-AT met QF 17-PDR buiten Hartenstein in 1997: https://m.facebook.com/527762270733960/ ... &source=54

BR,
Rob
Airborne training - First you seperate the men from the boys, then you seperate the men from the fools, then the fools jump.
Arnhem1944
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2019, 08:00

Re: Morris C8 Airborne Vrachtwagen

Bericht door Arnhem1944 »

Ginkelse Heide 1998
Ginkelse Heide 1998
ABWO 1999
ABWO 1999
Race to the Bridge 2016
Race to the Bridge 2016
Huidige Staat van de Morris (ze is toe aan nieuwe verf)
Huidige Staat van de Morris (ze is toe aan nieuwe verf)
Airborne training - First you seperate the men from the boys, then you seperate the men from the fools, then the fools jump.
Plaats reactie