Boeken

Opmerkingen en suggesties voor het forum kunnen hier besproken worden. Ook staan hier mededelingen, waaronder de forumregels.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Boeken

Bericht door Proos »

Naar aanleiding van deze post:
Lord_Vetinari schreef:Misschien ook een aardig idee om op de site een pagina te maken met (voor basisschool kinderen) 'aanbevolen boeken'. Zoals 'Oorlog zonder vrienden' van Evert Hartman of 'Oorlogswinter' van Jan Terlouw
uit dit topic, wil ik even vragen welke boeken we allemaal op een lijst kunnen zetten. Lijkt me wel iets voor het onderdeel "Extra". Heb ik meteen een reden om weer een Nieuwsbrief te verzenden.

Dus, welke boeken? En kunnen we dat sorteren op de verschillende leeftijden van de doelgroep, misschien een korte opmerking/review per boek?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

bedoel jij nu verhalen of informatieve boeken?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

ik denk beide, jongere kinderen worden veel meer aangesproken door een verhaal over een joods jongetje dan door een boek over de holocaust bv. terwijl een ouder iemand meer feiten wilt lezen.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Het Achterhuis natuurlijk.
Kinderjaren van Jona Oberski is ook eenvoudig te lezen. :)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Meteen het verzoek om aan je "aanmelding"

- een score toe te kennen
- een inschatting te maken voor welke leeftijdsgroep
- eventueel kleine omschrijving van 5 regels om de jongelui enthousiast te maken.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Een klein plaatje van de kaft (50 - 100 pixels breed) doet ook wonderen om de aandacht te trekken van het lezend publiek.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Boeken van Donald Burgett vindt ik ook altijd super om te lezen.
Hij verteld daarin zijn levensverhaal als Amerikaanse paratrooper ten tijde van wo2.
Vooral zijne klassieker 'currahee' vind ik gewoonweg geweldig om te lezen omdat het zo vlot leest.
Daarin beschrijft hij zijn opleiding als paratrooper en zijn avonturen in Normandië (D day ).
Zijn boeken spreken dan ook een publiek aan van +- 8 tot 80 jaar.

Adrian
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Ik heb hier "Duitsers op de deel" liggen van Jan van Reenen.

Het gaat over een familie die Duitsers ingekwartierd krijgen. Zo komen ze erachter dat niet elke Duitser even slecht is. Er zijn Duitsers die alleen maar soldaat zijn omdat ze niet anders konden.

Niet zo dik 120 blz. en makkelijk leesbaar.

Verder heeft Joh. G. Veenhof een prachtig serie geschreven over de belevenissen van een engelse oorlogsvliegenier. De titels beginnen met

Luchtslag boven...... of Luchtslag om..... en dan de plaats waar het gebeurt. Uitgegeven door een uitgever uit Barneveld :P . Bij de zelfde uitgever en door de zelfde schrijver is ook een serie verschenen die niet over een vliegenier gaat maar over de bemanning van een torpedojager. Heel mooi geschreven. Hier naast heeft hij meerdere boeken schreven over WO2.

Vergeet ook niet het boek van Anne de Vries

"Reis door de nacht"

Bestaand uit de boeken.
-De duisternis in
-De storm steekt op
-Ochtendgloren
-De nieuwe dag
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
wiersma
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 10 nov 2003, 13:19
Locatie: aarde

Bericht door wiersma »

hier een paar boeken die ik als kind ook heb gelezen:
1 het eiland in de vogelstraat
2 boris
3 joel en de veenheks
4 oorlog zonder vrienden
5 het achterhuis
history provides you with usefull information for the future
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

K. Norel - Engelandvaarders

Goede wijn.... :)
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Lord_Vetinari schreef:K. Norel - Engelandvaarders

Goede wijn.... :)
Een trilogie. Ken hem.

Hij heeft wel meerdere boeken over WO2 geschreven.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Klaas Norel heeft meer mooie boeken geschreven.

Het is wel een beetje overdreven vaderlandslievend allemaal, zeer zoet en verheerlijking is hem niet vreemd.

Zijn "Scheepsmaat Woeltje" trilogie vond ik ook zeer indrukwekkend als kind, maar wel een ander tijdvlak. Van zijn oorlogsboeken heb ik "Varen & Vechten", "Engelandvaarders" en "Vliegers in het Vuur" in de boekenkast staan.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

toen ik een jaar of 14 was heeft het boek "kampjongen" van ernest hillen een grote indruk gemaakt.

het boek is waargebeurd en gaat over ernest. hij woont samen met zijn ouders en broer in een onderneming op java. het eiland word veroverd door de japaners en ze worden weg gevoert naar een kamp.

een echte aanrader voor kinderen die meer willen lezen over de japanse bezetting van nederlands indie
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

Voor de groep van 12 tot 80 zijn de boeken van Leon Uris zeer goed leesbaar.

Exodus; Over de oprichting van de staat Israel

Mila 18; Over het leven in en de opstand in het ghetto van Warschau

Armageddon; Over de periode in Berlijn net na de oorlog en met name de luchtbrug.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Zoals al eerder genoemd van Norel:
-Varen en Vechten
-Vliegers in het Vuur
-Engelandvaarders

Maar ook:
-Holland onder het Hakenkruis van Piet Prins (Die heb ik op de basischool in groep 6 klassikaal gelezen (mischien een tip voor basisschoolleraren hier op het forum. geeft een goed beeld van de oorlog) en hier thuis in de kast staan.)
-de serie: 'De Vos van de Bieschbosch' van Ad van Gils. Driedelige serie over een verzetsgroep rond Dordrecht. (Zeer de moeite waard.)
-De avonturen van Biggles W.E. Johns
-De stripboeken serie: 'Van Nul tot Nu' voor de algemene ontwikkeling. :wink:
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Plaats reactie